Het gebruik van de 3d-printer Leer 3d- tekenen (Sketch up) BELANGRIJK: Leer werken met OpenSCAD Ontwerpen aan de hand van 3 objecten (vierkant/ kubus, cilinder en bol) Ken de codes en de eigen taal van het programma Maak een ontwerp -> pion van het schaakspel Het ontwerp moet omgezet worden in een model in CURA CURA is een programma dat de informatie voor de 3d-printer samenstelt en in een ‘opdracht’ zet.
OpenSCAD Programmeertaal Code Render (F5=snel, F6=precies) Output (Errors) Precies met maten; geschikt voor technische ontwerpen Flexibele modellen mogelijk
RENDER CODE OUTPUT
object(parameters); bewerking(parameters) bewerking(parameters) object(parameters); bewerking(parameters) { } bewerking(parameters) object(parameters); bewerking(parameters) {
Basisobjecten Balk/kubus: cube(); Cilinder/kegel: cylinder(); Bol: sphere();
cube(); Kubus/balk cube(size); kubus cube([length,width,height]); balk cube(...,center=true); midden in (0,0,0)
cylinder(); Kegel/cilinder cylinder(r=radius|d=diameter,...) straal/diameter cylinder(r1=...,r2=...|d1=...,d2=...) kegel cylinder(...,h=height) hoogte cylinder(...,$fn=precision) precisie cylinder(...,center=true) midden=(0,0,0)
sphere(); Bol sphere(r=radius|d=diameter); straal/diameter sphere(...,$fn=precision); precisie
Transformaties Verplaatsen: translate() … Draaien: rotate() ...
translate() ... Verplaatsen translate([x,y,z]) object; verplaats met x,y,z translate(...) {object; object;} meer tegelijk
rotate() ... Draaien om (0,0,0) rotate([a,b,c]) object; draai eerst a graden om de x-as, dan b om de y-as en dan c om de z-as rotate(...) {object; object} meer tegelijk
Samenstellen van objecten Objecten optellen: union() { } Objecten van elkaar aftrekken: difference() { } Objecten snijden: intersection() { }
difference() { ... } Objecten van elkaar aftrekken difference() { object a; object b; object c;} object a-b-c
union() { … } Objecten samenvoegen union() {object a;object b;} object a+b Haakjes: (a+b)-c of a-b-c
intersection() { … } Objecten snijden intersection() {object a; object b;} Gemeenschappelijk deel van object a en b
Handige dingetjes //... rest regel is commentaar (telt niet mee) #/% ... verwijder → rood/transparant !/* … alleen dit object / dit object niet color(“colour”) … kleurt het object var = …; een variabele ; = afrondend teken
Start!