Macht, groei, log en ex- ponenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
IJsje is het zachtste beertje van de hele wereld. Voel maar in het boek!
Advertisements

Mattheus 12: Toen antwoordden Hem enige der schriftgeleerden en farizeeën en zeiden: Meester, wij zouden wel een teken van U willen zien. Maar Hij.
Het kleine meisje op dit plaatje is natuurlijk Roodkapje
havo A Samenvatting Hoofdstuk 10
De professor Er was eens een professor zijn naam was Einstein. Einstein had een laboratorium met allemaal flesjes,drankjes en soms ontplofte er zomaar.
havo A Samenvatting Hoofdstuk 7
Het Scheppingsverhaal.
De schepping.
Vogels 1 Huismus Merel Kauw Spreeuw Wilde eend Kokmeeuw Ekster
vwo C Samenvatting Hoofdstuk 13
havo B Samenvatting Hoofdstuk 11
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 9
Herleiden (= Haakjes uitwerken)
Overzicht van de leerstof
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 5
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 5
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 14
Lineaire functies y is een lineaire functie van x betekent y = ax + b
machtsfuncties n even n oneven y y y y a > 0 a < 0 a > 0
Machten en logaritmen Een stukje geschiedenis
Twee soorten groei opgave 6 aN = 9,8 · 1,045 t binvullen t = 6 N = 9,8 · 1,045 6 ≈ 12,8 miljoen. cLos op : 9,8 · 1,045 t = 16 voer in y 1 = 9,8.
De schepping In het begin heeft God de hemelen en de aarde gemaakt.
Delft University of Technology denkeenheden letters vormen woorden woorden vormen zinnen zinnen vormen verhalen stenen vormen muren muren vormen huizen.
…..overrompeld door verdriet
Woningfinanciering een inleiding
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Exponentiele functies Lesweek 6
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Exponentiele functies Lesweek 5
Havo D deel 3 Samenvatting Hoofdstuk 11. x 2 y is (recht) evenredig met x De formule heeft de vorm y = ax De tabel is een verhoudingstabel. Bij een k.
Bewerkt door Jordy, Amélie & Ineke
Er was eens een oud kasteel midden in een diep en donker bos.
De uil vloog in een struik en direct kwam er een kromme, oude vrouw uit tevoorschijn.
De planten. 29 mei 2008 De dukdalf.  Wij zijn met de hele klas naar buiten gegaan. Toen kregen we een paar planten voor het groepje, want we hadden.
Muzikaal sprookje : Peter en de wolf
Verander je wereld 2 Samuel 11:1-2 Bij het aanbreken van het voorjaar, de tijd waarin koningen gewoonlijk ten strijde trekken, stuurde David opnieuw een.
Exodus 4 13 Exodus 4 13 Maar Mozes zei: ‘U moet het me niet kwalijk nemen, Heer, maar kunt u niet iemand anders sturen?
havo B Samenvatting Hoofdstuk 7
Halveringstijd Havo 5 deel 3 Hoofdstuk 10 Opgave 33,34,37.
Prentenboek. Gijs de Super Eekhoorn. Gemaakt door Sanne, Dagmar, Rouchelle en Dian.
Gods aanwezigheid maakt het verschil. Mozes was gewoon de schapen en geiten van zijn schoonvader Jetro, de Midjanitische priester, te weiden. Eens dreef.
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Regenwormen.
Geloof in het bovennatuurlijke
Stel dat God je stuurt naar iemand (of een bepaalde groep of volk) om het evangelie te brengen, naar wie hoop je gestuurd te worden? En naar wie absoluut.
ROVER DESIGNS Presents De nieuwe EXELERO Ga maar snel kijken.
Blok I Jezus ontmoeten – toen
Les 4 Jezus kijkt anders Wat doe ik hier vandaag?
Exponentiele verbanden
Groen is gras Genesis 1:9-13
Iwan en Petroesjka 1 Zadel razendsnel m’n paard, riep Iwan Petrovietsj, Maar zijn vrouw riep ga maar met de fietsj. Anders brand de bloemkool aan en.
Johannes 20 : Maria stond te huilen bij het graf van Jezus.
Izebel zei tegen Elia: ‘Ik zal ervoor zorgen dat je morgen dood bent!’
Romeinen 8:1,2 De mensen die bij Jezus horen, krijgen geen straf van God.
Les 5 Om je heen kijken Wat doe ik hier vandaag?
Wat vind jij van het christelijk geloof?
Rechters 6:14-16 De Engel van de Heer zei tegen Gideon:
1 – Jouw vragen.
Les 4 Twijfelen Wat doe ik hier vandaag?
Johannes 21: 1-17 Nadat Jezus was opgestaan hebben de leerlingen Jezus nog een paar keer gezien. Een keer ging zo. Er waren zeven leerlingen bij elkaar.
havo A Samenvatting Hoofdstuk 10
Het Woord van onze God Ezechiël 37.
Lucas 19: Jezus kwam de stad Jericho binnen.
Het ziekenhuisvenster
Regenwormen.
Het Scheppingsverhaal.
Transformaties van grafieken
Rekenregels van machten noteren in symbolen
Liedjes over de lente digibordpeuters.
Lukas – 37 De barmhartige Samaritaan
Voorkennis Wiskunde Les 11 Hoofdstuk 5: §5.3 en §5.4.
Exponentiële en logaritmische functies
Transcript van de presentatie:

Macht, groei, log en ex- ponenten Een korte introductie met medewerking van: Maarten Toonder Apocalyptica

In den beginne was er het bepalen van de som In den beginne was er het bepalen van de som. En de mathematicus zag dat het goed was en sprak “leg u te samen” Om een som ongedaan te maken kwam er het verschil. En de mathematicus zag dat het goed was en sprak “van uw minpunten kunt u leren.” Om sneller een herhaalde som te bepalen kwam er het product. En de mathematicus zag dat het goed was en sprak “ga heen en vermenigvuldig u.” Dat vroeg om het quotiënt. En de mathematicus zag dat het goed was en sprak “verdeel en heers” Toen kwam de macht. En de mathematicus zag dat het goed was en sprak “verhef u en grijp hem.” Die riep de wortel over zich uit. En de mathematicus zag dat het goed was en sprak “trek hem, roei hem uit.” Voor een completere wereld verscheen de Loga-ritme En de mathematicus zag dat het goed was en sprak “Yeah cool babe, swing it out.”

3 2 = 9

Heer Bommel liep zijn avondwandeling door het donkere bomen bos toen zijn blik viel op een klein ventje, dat somber over een plant gebogen stond. ”Goedenavond”, sprak hij minzaam. ”Wil het gewas niet rijzen? Ach ja soms denkt men dat alleen een bovenbaas met moeilijkheden kampt. Het is troostrijk te zien dat ook een eenvoudig landman zijn zorgen heeft.”

”Ik ben geen eenvoudig landman”, zei het mannetje bits ”Ik ben geen eenvoudig landman”, zei het mannetje bits. ”Ik ben Pee Pastinakel en ik hoor de planten groeien”. ”Dit is een boze zomer ik hoor bijna niets. Alleen het geweeklaag der ponenten. Heer Bommel die zijn onkunde niet wilde laten merken knikte. ”Waarom klagen ze?” ”Te droog. Ponenten groeien niet buiten water. Willen ze overleven dan moeten ze te water.” sprak Pee.

”Ze heten dan ex-ponenten. In één dag worden ze wel twee keer zo groot ”Twee maal zo groot”, sprak Heer Bommel, ” dat is toch niet zo snel? Ik heb een vijver van wel 100m2, meent Tom Poes, red toch een paar ponenten” ”U moet het zelf weten”, sprak Pee. ”Ik zal de kruiwagen halen. Dan breng ik vanmiddag wel een vierkant metertje ponenten.”

Verschillende soorten groei

Lineaire groei en exponentiële groei

Bij de formule N = b · gt onderscheiden we 2 gevallen (Trouwens: groeifactoren kleiner dan 0 of gelijk aan 1 hebben geen betekenis ) g > 1 0 < g < 1 y y 1 1 x x O O

De standaardgrafiek y = glog(x) Functies f en g met de eigenschap dat hun grafieken elkaars spiegelbeeld zijn in de lijn y = x heten inverse functies. g > 1 0 < g < 1 y y y = x y = x y = 2x 1 y = (½)x 1 x x O O 1 1 y = 2log(x) y = ½log(x)