Masterclass voor lerarenopleiders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
een didactiek voor opleiden op school
Het Toverbos, opleidingsaanbod.. Toelichting ‘Het Toverbos’ binnen de opleiding: • Onderzoekstraject • Feedback studenten • Proeftraject • Ideaal traject.
Formatief - summatief evalueren
Verantwoordelijke Leni.
Functionele leesvaardigheid in de lerarenopleidingen in Nederland
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Het energieproject EEN BEELD UIT DE PRAKTIJK. van “Ik heb geen zin om therapie te doen en dieet te gaan volgen.” tot “Wanneer is het nog eens energieproject.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Belangenbehartiging door de VELON
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Do-learning Een project van Stenden Hogeschool
Metawerken en stagebegeleiding in het buitenland: grensoverschrijdend leren van en met elkaar Stijn Dhert Thu Dang Kim.
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
De lerarenopleider gepositioneerd
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
competentieontwikkeling
Netwerk coördinatoren VZ
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Fontys Sporthogeschool beroepsvaardigheden 3e studiejaar
Functie 2B: ambulante langdurige zorg Samenwerking met de eenheid 511 UMC Sint-Pieters ziekenhuis Modaliteiten uitbouwen voor een goede samenwerking tussen.
Bachelor Medische Hulpverlening
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Tot dusverre. Volgende week begint het bezoek van ouders met eigen tafel en... presentaties 15 minuten max waarin je toelicht waar jullie kdv.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Startbijeenkomst BPV 1 september Wat moet vandaag in orde zijn 1.POK moet ingeleverd zijn. 2.Deskundigheidsverklaring moet ingeleverd zijn. 3.Indien.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Rollen binnen het werkplekleren
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Begeleiding bij Werkplekleren
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Directievergadering BAKO specifiek
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
The Future Teacher 3.0.
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
Transcript van de presentatie:

Masterclass voor lerarenopleiders 2015-2016 Begeleiden en beoordelen in de lerarenopleiding bij studenten hoger afstandsonderwijs (HAO) PRAKTIJKPROBLEEM: Binnen de specifieke context van HAO ervaren we als praktijkbegeleider nog meer dan in dagonderwijs rolonduidelijkheid tussen de lerarenopleider als begeleider en de lerarenopleider als beoordelaar. We kunnen bovendien moeilijk inschatten wat deze studenten effectief doen met verkregen feedback tijdens stageactiviteiten. Op welke manier kunnen we - naast de beoordelende rol - de begeleidende rol als lerarenopleider bij onze HAO-studenten op een meer effectieve manier vervullen in het kader van praktijkbegeleiding? 1. Aan welke begeleiding hebben HAO-studenten in de lerarenopleiding nood i.f.v. het sterker sturen van het leerproces van de leraar in opleiding? Wat doen studenten met feedback die ze krijgen? 2. Op welke manier kan leren m.b.v. video ondersteuning bieden bij het uitvoeren van de begeleidende rol als lerarenopleider bij HAO-studenten? 1. Literatuurstudie 2. Testcase: video-opnames tijdens stage (2 BAKO HAO / 2 BALO HAO) 3. Focusgroep bij HAO-studenten rond onderzoeksvragen 4. Verwerking resultaten focusgesprek + testcase 5. Bijsturen testcase en ontwikkeling pilootproject 6. Uitvoeren pilootproject (2016-2017) tijdens leergroepen 7. Evalueren pilootproject a.d.h.v. focusgesprek met deelnemers 8. Bijsturen pilootproject 9. Uitrollen project? EERSTE RESULTATEN OPZET PILOOTPROJECT (AJ 2016-2017): -Student laat zich filmen tijdens een zelf gekozen onderwerp omtrent eigen werkpunt of talent en bezorgt dit aan de praktijkbegeleider (max. 3’). -De activiteit hangt samen met verwachtingen van de opleidingsfase waarin de student zich bevindt. Inhoud primeert boven kwaliteit. -Fragmenten worden samen met aandachtspunten of kwaliteiten uit feedbackverslagen besproken tijdens leergroepen. Feedback komt tijdens deze leergroepen in de eerste plaats van medestudenten. EERSTE RESULTATEN TESTCASE + FOCUSGROEP (AJ 2015-2016): - Studenten maken actief gebruik van feedbackverslagen bij voorbereiding van de stage. - Meer diepgaande reflectie m.b.v. video. - Eerst aarzelend t.o.v. video-opnames en bespreking in leergroepen maar meerwaarde blijkt overtuigende factor. - Studenten zijn vragende partij om video-opnames ook te gebruiken bij eindevaluatie (niet als aparte beoordeling ter vervanging van een stagebezoek maar om een bredere kijk op de student te krijgen). Contact: sanne.feryn@odisee.be of evelien.wijnant@odisee.be T +32 (0)53 72 71 70; Kwalestraat 154, 9320 Aalst