Anne-Marie Slotboom VU University Amsterdam Jan Hendriks

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Advertisements

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
JEUGDIGE ZEDENDELINQUENTEN: BEHANDELEN OF NIET?
User Centred Development
Palliatieve zorg Alexander de Graeff, internist-oncoloog
Deltion College Engels C1 En Gesprekken voeren[Edu/003]/ Subvaardigheid lezen thema: Would you be prepared to cut off your arm… can-do : kan overtuigend.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Probleemgedrag, richtlijn NVVA 2008
Birthdays Contents 1. School birthdays 2. Childrens’ parties 3. Songs and games.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Easter Music By Margriet Middel and Lina Valentinčič.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/006] thema: to a prisoner – Amnesty International can-do : kan korte tekst schrijven volgens een vast format ©
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Sociale ongelijkheid in het leerplichtonderwijs, met specifieke aandacht voor het secundair onderwijs Studiedag VFO/SSL - 22 november Jan Van Damme,
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Presentatie: Over de grens
Liefde en relaties.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
ERVARINGEN VAN VROUWEN EN MANNEN MET PSYCHOLOGISCH, FYSIEK EN SEKSUEEL GEWELD: HOOFDSTUK 3 Pieters J., Italiano P., Offermans A. en Hellemans S., (2010)
Edisch entrum uid Flits EHBSO Nitzan Hadash Manueel- Fysiotherapeut, Bewegingswetenschapper.
OpleidingsCentrum voor Bowlers Clinic Appingedam KISS.
NINE TRUTHS ABOUT EATING DISORDERS Truth #1: Many people with eating disorders look healthy, yet may be extremely ill. Truth #2: Families are not to blame,
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
Denk ook aan Sammy Mariëlle Dekker - Yael van Praag.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Grammar – period 2.
Internet en grenzen Plaatje.
Mylène Böhmer, Promovendus Marlies Valstar, AVG, PhD
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Sector, Firm Size and ICT investments
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Jongeren en seks Plaatje.
Wat te doen in het leven What To Do In Life Be Calm Wees Kalm
MST-PSB Multi systeem therapie – Problem Sexual Behavior
Presentatie: Over de grens
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
12 maart. 12 maart Marginalised people in general do not have much power over destinies because they are often not represented in decision making or.
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
The well-being of incarcerated mothers in the Netherlands
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
English 23 April 2018.
Wat te doen in het leven What To Do In Life Be Calm Wees Kalm
Liefde en relaties.
Safe Guarding and Child Protection
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Epidemiologie virale hepatitis
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

sexual aggressive and violent behaviour of girls in a juvenile correctional facility Anne-Marie Slotboom VU University Amsterdam Jan Hendriks De Waag, Center for Forensic Treatment Meisjes – niet bij zeden, ze lijken niet op jongens – bundelen kennis over meisjes 1/2/2019 Edinburgh ESC 2008

Why this study? Hendriks (2006) – girls as sexual offenders: explorative study Krahe e.a. (2003) – women’s sexual aggression against men Hendriks & Slotboom (2007) – Girls as sexual offenders: a different category? Hendriks hoofd Waag – onderzoek zedendelinquenten typologie jongens, maar ook 1 hoofdstuk meisjes ervaringen behandeling meisjes Krahe – eerder al onderzoek gedaan onder normale populatie jong volwassenen naar seksueel agressief gedrag – Hendriks, Slotboom – vergelijking deze groep met meisjes die ernstige geweldsdelicten plegen 1/2/2019 Edinburgh ESC 2008

Explanations sexual offending girls Heterogeneous group, no typology Both aggressive and sexual component Similarities background serious delinquent girls Onderzoek Jan blijkt heterogene groep geen duidelijke typologie te herkennen met ieder andere verklaring – solodader, groepsdader, leeftijdgenootmisbruiker Niet alleen seksueel gedrag maar agressie blijkt in groep de WAAG een belangrijke rol te spelen. – mogelijk wel de meest zware groep 1/2/2019 Edinburgh ESC 2008

PREVALENCE Arrests of persons under 18 in the Netherlands Violent offences 1999 2006 increase Total 9,806 15,077 54 % Boys 8,412 12,537 49 % Girls 1,394 2,540 82 % hoe vaak komt het voor? Officiele cijfers zijn meisjes in de minderheid ook al doen media ons anders geloven, wel stijging maar relatief – nog groter verschil zeden Probleem aangifte slachtoffer, schaamte aangifte, jonge kinderen 1994-2003: 65 girls send to public prosecutor for sex offences 1/2/2019 Edinburgh ESC 2008

“Brenda is a 16-year-old girl, who, together with a girlfriend, forced a peer (Chantal) to experience sexual acts. Brenda had a fight with Chantal about a cell phone which Chantal would have stolen from Brenda. Chantal denied the accusations en refused to pay compensation. Brenda then made an appointment with Chantal and an older girlfriend to talk things over. During this meeting Chantal was beaten and kicked by the older and taller Brenda and her friend. They also tried to set Chantal's hair on fire. When Chantal didn’t want to pay for the stolen cell phone, they threatened her to undress herself, while putting out their cigarettes on her body. After that she was forced to lay down and had to allow Brenda putting twigs in her vagina.” Wat doen ze: misbruik kleine kinderen, mensen in afhankelijke positie, solodaders maar ook groeps daders, vb. 1/2/2019 Edinburgh ESC 2008

PREVALENCE self reports Less differences between boys and girls Sexual offenders (international studies) – 5-8% of juvenile sex offenders is a girl large dark number Maar officiele cijfers weinig, zelfrapportage verschillen kleiner. Schatting buitenlands onderzoek meisjes maar groot dark number. Denken over deze groep relatief nieuwe. 1/2/2019 Edinburgh ESC 2008

KRAHE –sexual aggression 248 young women (15-24 years) sexually aggressive strategies Unwanted sexual contact Physical force Exploitation of the man’s incapacitated state Verbal pressure Prevalence – 10% 1/2/2019 Edinburgh ESC 2008

Prevalence and background of sexually aggressive behaviour of girls Study – Self report, criminal behaviour, sexual aggressive behaviour, traumatic life events (low, medium and) high risk group 8 Juvenile correction centres 146 boys (M=16,9 years) 208 girls (M= 16,3 years) Meer zicht op deze groep, onderzoek in vrijwel alle JJI’s waar meisjes zitten, boven 15, cognitieve in staat vragen te beantwoorden, geen ernstige crisis, geen jongens zeden Harreveld (Alexandra), Teylingereind, Den Hey Acker, Rentray, ‘t Poortje Veenhuizen, Doggershoek, OGH, Lindehorst (Zeist) 1/2/2019 Edinburgh ESC 2008

Nee (ga verder naar de volgende pagina) Heb je weleens iemand tegen zijn/haar wil tot seksueel contact gedwongen (of dit geprobeerd), waarbij je hem/haar lichamelijk bedreigd hebt of mishandeld? (Bijvoorbeeld door vasthouden, slaan of vastbinden, bedreigen met lichamelijk geweld of bedreigen met een wapen.) Nee (ga verder naar de volgende pagina) Ja, (kruis het hokje aan dat op jou van toepassing is, je mag meerdere hokjes aankruisen) … mijn (ex-)vriend: geprobeerd gedaan   zoenen, op seksuele wijze aanraken   neuken (geslachtsverkeer)   pijpen, beffen (orale seks)   anders (b.v. aftrekken of vingeren) ………………………………………………………………………………………………....... Voorbeeld vragenlijst seksueel grensoverschrijdend gedrag 1/2/2019 Edinburgh ESC 2008

FIRSTS IMPRESSIONS (1) sexual aggression ♂ ♀ Physical force 16% 6% Exploitation of incapacitated state 11% 5% Verbal pressure 10% 2% Total 19% boys and 8% girls used sexually aggressive strategies Most with (ex) friend or a familiar person Kleine groep die dit laat zien, strategieen die ze hanteren meest lichamelijk bedreigen, dus ook meisjes in tegenstelling tot onderzoek krahe 1/2/2019 Edinburgh ESC 2008

FIRST IMPRSSIONS (2) violent offences Total group – sex. agress. persons ♂ ♀ (n=120) (n=192) Something stolen using violence** 54% 23% Threatening someone 55% 58% Hurting someone with weapon* 60% 46% Beating without injuries 62% 64% Beating with injuries* 79% 69% ** p < .01 * p < .05 Jongens en meisjes verschillen niet veel van elkaar als het gaat om ernstige geweldsdelicten, fysiek verwonden grootste verschillen 1/2/2019 Edinburgh ESC 2008

FIRST IMPRSSIONS (3) violent offences Sexual aggressive group ♂ ♀ (n=26) (n=16) Something stolen using violence 39% 50% Threatening someone 54% 67% Hurting someone with weapon 57% 50% Beating without injuries* 46% 82% Beating with injuries 65% 81% ** p < .01 * p < .05 Jongens en meisjes verschillen niet veel van elkaar als het gaat om ernstige geweldsdelicten, fysiek verwonden grootste verschillen 1/2/2019 Edinburgh ESC 2008

FIRST IMPRESSIONS (4) Sexually abused by family** 8% 23% Total group – sex. aggres. persons ♂ ♀ Sexually abused by family** 8% 23% Sexually abused by friend** 2% 38% Sexually abused by unknown*** 3% 33% Physical force by family** 43% 63% Physical force by friend 21% 34% Physical force by unknown 36% 32% Violence between parents* 33% 48% Violence between other family members* 27% 46% *** p < 001 ** p < .01 * p < .05 Achtergrond jongens en meisjes verschilt in aantal opzichten. Meisjes ernstiger beschadigd dan jongens. Vakers seksueel misbruikt en meer geconfronteerd met geweld in gezin 1/2/2019 Edinburgh ESC 2008

FIRST IMPRESSIONS (5) Sexually abused by family* 12% 27% Sexually aggressive group ♂ ♀ Sexually abused by family* 12% 27% Sexually abused by friend** 13% 82% Sexually abused by unknown* 17% 40% Physical force by family 26% 36% Physical force by friend 33% 36% Physical force by unknown* 25% 46% Violence between parents 30% 64% Violence between other family members* 17% 36% *** p < 001 ** p < .01 * p < .05 Achtergrond jongens en meisjes verschilt in aantal opzichten. Meisjes ernstiger beschadigd dan jongens. Vakers seksueel misbruikt en meer geconfronteerd met geweld in gezin 1/2/2019 Edinburgh ESC 2008

Preliminary conclusions Sexual aggression by girls happens but to a small degree Strategy: physical force Background girls more severe than boys Sexually aggressive girls more often sexually abused than other girls Seksueel agressie komt voor bij meisjes maar beperkt. Verschil met jongens veel minder groot dan in officiele statistieken. Schaamte aangifte, maar kan ook niet als zodanig ervaren worden. Nog steeds zeer gering percentage. Opvallend strategie anders dan bij Krahe, meer fysiek. Hier meisjes met vaak ook problemen in impulscontrole. Achtergronden meisjes zeer ernstig, ernstig beschadigd, behandeling gewenst, vooral bijnal allemaal seksueel misbruikt in tegenstelling tot jongens en andere meisjes. Verder onderzoek, verklaringen voor seksueel grensoverschrijdend gedrag bij meisjes mogelijk dezelfde als voor ernstig deliquentie meisjes – Vraag of dat zelfde verklaringsmodel is als voor jognens – verder onderzoek 1/2/2019 Edinburgh ESC 2008