Verantwoordelijkheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
fundamenteel, richtinggevend en samenhangend
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Een Jaarplan maken volgens de indeling van het INK Managementmodel met de internet-werkomgeving van Helder & De Witte Van buiten naar binnen Van grof.
Centrale schoolbespreking Naam van de school Datum Logo van de school.
Expertisebijeenkomst Leren Leren voor speciale leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte donderdag 3 april 2014.
Wie is La Fontaine? Anneke van Doorn Jolanda van der Steen
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
De drie stappen van systeemontwikkeling
HGW en gesprekken met leerlingen
Titel: Groeiproces de Ceder.
Logical Framework Approach
Welkom.
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Collectief portfolio groep 3
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
Interactieve versie mbv DSB
Effectieve instructie
IKB Intercollegiale Kwaliteitsbewaking en Bevordering.
P raktische S ector O riëntatie Een keuzeproces in werking.
Jeugdwerkeloosheid en alternatieve stage. Maatjes project Opleiding verzorgende (niveau 3) 1 e leerjaar.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
Informatie- avond groep 6
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Actieonderzoek instructietafel.
Interactieve versie mbv DSB
Voortgangsgesprek fase 1
Activeren van voorkennis
Workshop evalueren Dcp
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
WO les 1 Het sedcunair onderwijs. Op stap naar het SO Wat staat er op de voorkant? Op stap naar het secundair onderwijs. Waarover denk je dat dit zal.
Werkweek Taalbrug Doelen  Uitdagingen aangaan  Motiveren en ondersteunen van elkaar  Doorzetten als het moeilijk is  Opdoen van nieuwe.
Logopedie 1. 4 e Jaars 1 x per week groepsles CV 3 communicatieve doelen Doelen worden gekozen door leerlingen en de mentor/logopedist 1x per week logopedie.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Dalton op de Dorendal.
Streekgemeente samen geloofsgemeenschap zijn. Uit de Kerkorde, Ordinantie 2 Artikel 17 Streekgemeenten Een streekgemeente is een gemeente bestaande uit.
Kinderen en Gezondheid bij Albert Heijn september 2009.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Verdieping Timemanagement
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Les 1. die ik met vallen en opstaan leerde: Als je iets wilt bereiken, moet je je focussen, keuzes maken én doorzetten.
Determinatie tweede klassen LWOO,VMBO, VMBO/HAVO
Streekgemeente samen geloofsgemeenschap zijn
Executieve functies Marije Ruben.
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Welkom.
Overtuigende tekst/betoog
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Informatieavond klas
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O. Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O.
Fietsproject Op weg naar het VO
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Logboek & planners ..
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
opdrachtkaart opdrachtkaart wat ga je doen? wat ga je doen? stap 1:
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Philadelphia Stand van zaken
Hulpmiddel versterken medezeggenschap
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
Transcript van de presentatie:

Verantwoordelijkheid Leeftijdspecialisatie Anouk Bluemink Jenaplanschool Pierson groep 4, 5, 6. Stamgroep de vlinders.

Waarom verantwoordelijkheid? Open stamgroepen Drie groepen 56 leerlingen

Gewenste werksituatie Het plannen van werk. Het inschrijven voor een instructie. Het kiezen van een werkplek.

Het filmpje https://www.youtube.com/watch?v=bvDRkpLOPQ4&feature=youtu.be

Relevante aspecten Inlevingsvermogen Besluiten kunnen nemen Discipline Accuraat Initiatiefrijk Zelfstandigheid

Activiteiten 1: Wat is verantwoordelijkheid? Welke klusjes doen de leerlingen thuis? 2: Wie is er verantwoordelijk? 3: Wat is verantwoordelijkheid invullen d.m.v. een placemat? 4: Wie is er verantwoordelijk? Wat zou je doen? 5: Afspraken maken/ aandachtspunten benoemen. 6: Terugkoppeling.

Conclusie Kringactiviteit Leerlingen denken na over de stappen die ze nemen. Blijven herhalen en hameren

Ontwikkelpunten Leerlingen meer los laten. Keuzes laten maken. Fouten laten maken. Meer evalueren.