Bodem.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Landschap en foto 1.1 Aardrijkskunde 1.2 Het landschap
Advertisements

§6 Begin Holoceen Kenmerkend voor de laatste jaar is dat de temperatuur weer stijgt. Je kent inmiddels het gevolg => stijging van de zeespiegel.
17 Het bovenste deel van de aardkorst
Systeem aarde Hfd 2.
Par. 2 Landschappen in beweging
§ 1 NATUURLIJKE OMGEVING
Energie Fossiele energie.
Hoofdstuk 2 Afbraak en opbouw van het landschap
Na afloop afsluiten door rechtsboven op X te klikken.
Planning: Uitleg paragraaf 2.1
Hoofdstuk 3 Natuurgeweld deel 1
Hoofdstuk 1 Aarde: landschapszones Paragraaf 1 en 2
§4.3 Delfstoffen in de diepte
EXOGENE KRACHTEN HOOFDSTUK 4.
HOOFDSTUK 3 VAN DE BERGEN NAAR DE ZEE §1 DE ALPEN: NATUURLANDSCHAP
DE AARDE BEWEEGT Danique en Jasmijn.
Vulkanen.
Hoofdstuk 3 Aardrijkskunde Groep 6
Gesteenten en verwering
Bergen door: ilknur & dina !!!.
DE OPBOUW VAN DE AARDE.
Het dak van de wereld Waar gaat deze les over? Het ontstaan van bergen
H 2 Bronnen van energie.
3 Havo H 2 Paragraaf 7+8.
Fossiele brandstoffen
Gemaakt door: kaj en rens
§ 1 Op fossielenjacht (herhaling bekende stof)
2 hv H2 Landschap § 2-5.
2 T/H Hoofdstuk 2 Landschappen §2-4
In de loop van miljoenen jaren zijn ze ontstaan door vervorming van planten- en dierenresten. Voorbeelden:aardolie, aardgas, steenkool en bruinkool. Ook.
Paddestoelen
Thema 3: De aarde beweegt
Werkstuk Emma Bakker2 Hoe ontstaan vulkanen Aardoppervlak bestaat uit losse platen die bewegen Drie situaties waarin vulkanen kunnen ontstaan: 1.De platen.
Gemaakt door: Daisy Nillesen & Whitney van de Vin.
Aardolie, aardgas, bruinkool en steenkool worden ook ‘fossiele brandstoffen’ genoemd. De fossiele brandstoffen zijn in de loop van miljoenen jaren ontstaan.
De mens en zijn milieu ZW4 Hoofdstuk 4. §1 De mens en het milieu Milieu: de omgeving waarin een organisme leeft Mens en milieu: de mens en zijn omgeving.
Wat een landschap! Gamma - kader 2.
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 BK Lesweek 3
Hoofdstuk 3 Licht en landschap
De aarde beweegt. Door: Nils & Liam
Aardrijkskunde samenvatting
Thema 9 Milieu.
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 KGT Lesweek 3
6.3 De gebarsten aardkorst
NATUUR – LES 8 Luchtdruk en het weer.
Van zwerfstenen tot boeren op de Utrechtse Heuvelrug
Gemaakt door Shaqur de kraaij Groep 8
Bouwstenen van landschappen
Bronnen van energie Hfd 1: Energie in Nederland
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 KGT Lesweek 6
Herhaling en vragen par. 1.3
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6
§ 3 Gesteente wordt verplaatst
Thema 9 Milieu.
6.6 De aardkorst wordt aangevallen
Met woorden in de weer In het hooggebergte.
Vulkanen.
Bodem.
Bodem en substraat.
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
Hoofdstuk 2 – les 2 Energiebronnen
Hoofdstuk 2 Natuur en milieu
Hand-outs bij de powerpoint voorstelling over het Nederlands Landschap
Vandaag Herhalen endogene en exogene krachten Nakijken huiswerk
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 3 Planet.
Bemesting; Bodem Zone.college
Bemesting; Bodem les 5 Zone.college
Transcript van de presentatie:

Bodem

Hoofdstuk 1 Bodem en bodemgebruik Het aardoppervlak waarop wij leven noemen we de bodem. In Nederland is de bodem overal zacht. Deze bodem gebruiken wij als draagvlak, voedselbron en standplaats. De bodem is een schatkamer vol delfstoffen en brandstoffen. Klik hier voor een filmpje over zoutwinning in Twente. Klik hier voor een filmpje over het ontstaan van aardolie en aardgas. Cultuurvolken hebben de technische en chemische kennis om de delfstoffen op te sporen en te delven. Zij maken steeds duurdere gebruiksvoorwerpen en apparatuur Natuurvolken missen de kennis en de middelen om de delfstoffen op te sporen. Het natuurlandschap ziet er heel anders uit dan ons cultuurlandschap. In een natuurlandschap zie je veel meer bossen, hoe komt dit?

Hoofdstuk 1 Bodem en bodemgebruik

Hoofdstuk 2 De grond en haar ontstaanswijze Het losse materiaal op de stenige aardkorst noemen we grond. Miljoenen jaren geleden lag er vrijwel nergens grond. In Nederland is de grondlaag ongeveer 100 meter dik. In de bergen is de rotsige steenlaag voortdurend blootgesteld aan weer en wind. Daarom verbrokkelt de rots langzaam maar zeker. Dit afbrokkelingsproces noemen we verwering. Er zijn twee soorten verwering; natuurlijke/mechanische of chemische.

Hoofdstuk 2 De grond en haar ontstaanswijze Het losse materiaal op de stenige aardkorst noemen we grond. Miljoenen jaren geleden lag er vrijwel nergens grond. In Nederland is de grondlaag ongeveer 100 meter dik. In de bergen is de rotsige steenlaag voortdurend blootgesteld aan weer en wind. Daarom verbrokkelt de rots langzaam maar zeker. Dit afbrokkelingsproces noemen we verwering. Er zijn twee soorten verwering; natuurlijke of chemische.

Hoofdstuk 2 De grond en haar ontstaanswijze

Maak hoofdstuk 1, 2 en 3 van het boek. Opdracht Maak hoofdstuk 1, 2 en 3 van het boek.

Hoofdstuk 3 Ontstaan van het Nederlandse landschap In dit filmpje zie je in 90 seconden hoe Nederland is ontstaan. Voor verdere verdieping moet je hoofdstuk 3 natuurlijk doorwerken.

Nakijken opdracht

Het maken van een bodemprofiel Praktijk Het maken van een bodemprofiel

Afsluiting