Thema 8 Gedrag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klik op de oefening die je wil maken:
Advertisements

Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Mondeling Nederlands nieuw cursus 2 thema werk en vrije tijd.
Gedrag van dieren Havo/vwo.
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Thema 8 Gedrag.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Stomme hond. Zelf Klikken Een slager is druk aan het werk in zijn winkel. Hij merkt dat er een hond in de winkel zit en jaagt die weg. Enkele minuten.
Bloemen, vruchten, zaden
En onderzoek doen in de Artis
Ik voel me zo alleen !.
Spelregeltest Oliveo Handbal
Gedrag Ethogrammen en protocollen
Lesmateriaal van: Kind en Hond Lesmateriaal van: © Tinley 2013.
Mondeling Nederlands nieuw het verhaal
Kikker en de stoelendans!
De appel valt niet ver van de boom.
De mysterieuze beesten in de kast gemaakt door: Pien, Mandy en Ilse.
Klik op de foto om te spelen
Project “Horizon Verbreden”
Boek: biologie voor jou HAVO A
Gedrag • Gedrag is/zijn de waarneembare handelingen van een dier of mens • We proberen gedrag te kwalificeren (wat doet een dier) kwantificeren (hoe vaak.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
WAARNEMIING, REGELING EN GEDRAG
Thema 5 Diergedrag § 3 Studie van gedrag: ethologie.
Gedrag.
Regenwormen.
Gedrag.
Over welk dier gaan volgende vragen? Klik telkens het juiste dier aan.
De eekhoorn Ze wonen in bijna ieder bos. Je kunt ze ook steeds vaker in parken zien. Hun lengte is ongeveer 20 cm. De staart is bijna even lang als hun.
Omzet-kosten-winst HAVO 3
Kapotte kerstballen
Praktische opdracht Thema 3: Ecologie
Stomme hond. Zelf Klikken.
Biolgie voor Jou. VMBO-BK.
WELKOM.
Gedrag Gedrag = alle waarneembare activiteiten van dier of mens
Mol en beer.
Voorbereiding dierentuin: bespreking van de ingeleverde verslagen
Psalm 139: 1-18 en 23,24 Heer, u weet alles van mij, u kent mij.
Het Potlood.
WELKOM.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Over welk dier gaan volgende vragen? Klik telkens het juiste dier aan.
Ethologie = gedragsleer
Grammatica zinsdelen Redekundig ontleden.
Thema Gedrag.
Regenwormen.
Het Potlood.
De deur vliegt open. Poes Muis rent naar binnen. Ze huilt
Het is winter. In het park bij het bos is het koud.
Jij bent niet anders maar bijzonder!
Big Data.
Big Data.
Thema Gedrag.
De geschiedenis van Sint en Piet.
Gedrag.
4.1 Geprikkeld Gedrag: alles wat een mens of dier doet
Gedrag Thema 4.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Verkleden De wortel Letters van chocola De maan.
Medische kennis Bouke Cuperus
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Routineliedjes Eten en drinken Stamp je voeten Dag, dag allemaal
Diersoortverdieping Hond
Observeren, rapporteren
Thema 4: gedrag 4.1 Geprikkeld
Zweeds renspel groep 5 /6 Onderwerp & persoonsvorm
Transcript van de presentatie:

Thema 8 Gedrag

• Gedrag is/zijn de waarneembare handelingen van een dier of mens • We proberen gedrag te kwalificeren (wat doet een dier) kwantificeren (hoe vaak doet een dier iets) • Gedrag moet objectief beschreven worden (zonder persoonlijk waardeoordeel) Dus niet zeggen: die hond is lief, maar……. die hond doet de oren iets naar achteren en kwispelt met zijn staart. In dat laatste geval moet je ook omschrijven wat staartkwispelen is: de staart heen en weer bewegen. Anders weet iemand niet wat je bedoelt. • Vermenselijking van gedrag (lief, dom, slim, schattig, lekker vinden etc.) noemen we antropomorfismen

Black box input output prikkels respons Prikkel input Verwerking

• We proberen alle waarneembare handelingen te omschrijven en geven voor het gedrag een afkorting. Voorbeelden: Krabben oor: hond krabt zich met een achterpoot aan/achter de oren: kr-o Krabben grond: hond krabt met voorpoten een gat in de grond: kr-gr Lopen, rennen, springen: hond loopt; rent, springt: resp. lp,re,spr. Een lijst met handelingen en beschrijvingen noemen we een ETHOGRAM. Zo’n ethogram kan tientallen verschillende handelingen omvatten. • Met een ethogram kwalificeer je gedrag •

Handeling: Afk. Kr-o Kw Zt Hier volgt een voorbeeld van zo’n ethogram Handeling: Afk. Beschrijving: krabben oor Kr-o Krabt met poot achter oor kwispelen Kw Beweegt met staart heen en weer zitten Zt Hond zit op z’n achterwerk Etc.

Wij gaan in dit practicum en Blijdorp aan de slag met voorbeeld 2. • Gedrag willen we ook kwantificeren: hoe vaak doet hij iets? • We kunnen gedrag op twee manieren kwantificeren: In een bepaalde tijd alle soorten gedrag turven en bij elkaar optellen. Per (bijv.) 5 seconden opschrijven wat een dier doet. voorbeeld van 1: lopen (lp) IIIII IIIII IIII 14x liggen (lg) IIII 4x spieden (sp) IIIII III 8x krabben (kr) IIIII IIII III 13x voedsel zoeken (vz) II 2x etc. voorbeeld van 2: seconde: handeling: • In beide gevallen hebben 0 spr we PROTOCOL gemaakt. 5 vz Wij gaan in dit practicum en Blijdorp aan de slag met voorbeeld 2.

Start film jonge baviaan • We gaan nu oefenen in het maken van een ethogram. • We doen dit aan de hand van een video van een jonge baviaan. We gaan eerst de video gewoon bekijken Let goed op wat het aapje allemaal doet (het is een zeer beweeglijk dier) Start film jonge baviaan • Kon je zeggen: “Ons aapje was veel aan het spelen? ……………… • We gaan nu de film nogmaals starten en nu maak je een ethogram

Te onderscheiden zijn: Gedrag Afk. Omschrijving: Lopen Lo Aapje loopt Rennen Re Aapje loopt snel Zitten Zi Aapje zit op z’n achterwerk Tak pakken Pa Aapje pakt iets Onderzoeken Oz Aapje onderzoekt iets/voorwerp Voedsel zoeken Vz Aapje rommelt in de grond op zoek naar voedsel In de mond stoppen/ eten Et Aapje stopt iets (voedsel) in de mond Aanvallen Av Aapje valt andere aap aan Vluchten Vl Aapje rent snel bij andere aap vandaan Rondkijken Rk Aapje kijkt in het rond/houdt apen in de gaten Springen Sp Aapje springt omhoog (evt. In boom) Klimmen Kl Aapje klimt in boom/tak Hangen Ha Aapje hangt aan tak (of andere aap) Krijsen Kr Aapje krijst naar andere aap

Start film jonge baviaan • Maak nu een leeg protocolleerblad (zie volgende pagina) We werken in tweetallen We gaan nu voor de derde keer kijken naar de video en dan verdelen we de taken: - Docent zegt om de 5 sec. “JA” - Op dat moment zegt één van jullie tweeën wat het aapje doet, de ander noteert het in het juiste secondenhokje. Start film jonge baviaan

Seconde 1ste minuut 2de minuut 3de minuut 5 10 15 20 25 30 35 40 45 50 55 60

•Als je het een beetje goed hebt gedaan, zou er het volgende protocol uit moeten komen: Seconde 1ste minuut 2de minuut 3de minuut 5 Kl Oz Lo 10 Rk Et Av 15 Sp Zi 20 25 30 35 Ha 40 Vl 45 50 Re 55 - 60 Pa En …….lijkt het er een beetje op? Veel succes met het echte (live) werk!

Frequentieanalyse Aantal keren handeling Type handeling

Sequentieanalyse