Hoofdstuk 1: Herhaling Onderzoeken
Organen 1. luchtpijp 2. long 3. hart 4. lever 5. maag 6. dikke darm 7. dunne darm
Orgaanstelsels Neusholte Mondholte Luchtpijp Long Bron 3: bladzijde 10
Orgaanstelsels 1. Verteringsstelsel, 2. beenderstelsel, 3. spierstelsel, 4. bloedvatenstelstel, 5. ademhalingsstelsel, 6. zenuwstelstel
Cellen Cel weefsel orgaan Orgaanstelsel Organisme Organisme: een levend wezen! Bijvoorbeeld: Hond, plant, boom, schimmel etc. Levenloos: heeft nooit geleefd. Bijvoorbeeld: Water, ijzer, plastic, steen. Zenuwcel
Waarnemen Schematische tekening Natuurgetrouwe tekening Lengte doorsnede Dwarsdoorsnede
Onderzoek doen Onderzoeksvraag Conclusie Steekproef (proefvlak) Bron 4: een steekproef!
Grafieken Lijndiagram - Groei Staafdiagram - Aantallen Cirkeldiagram/ taartdiagram - Percentages
1.4 Fossielen Alleen leren: hoe ontstaan fossielen: Blz. 24!! Zachte delen worden opgegeten of vergaan Dus alleen harde delen worden fossielen! Snel begraven worden: woestijn, plaats waar een rivier de zee in stroomt. http://www.schooltv.nl/video/fossielen-versteende- dieren-of-planten/
Animatie ontstaan fossiel
Tips voor bij het leren Leer BLZ: 9, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 19, 20, 21 en 24! Leer/ Begrijp ook de plaatjes waar iets in uitgelegd staat of waar namen bij staan! Niet alleen LEZEN! Belangrijke begrippen opschrijven in eigenwoorden Samenvatting maken! Oefen ook opdrachten (biologiepagina.nl) http://biologiepagina.nl/Brugklasnieuw/Biologie/Oefenen.htm Kijk je opdrachten na! (It’s learning)