De belofte van Urban Living Labs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Samenwerken binnen netwerken:
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
in de transitie naar een
RIS3: Theorie, praktijk en dilemma’s
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Ontwerpprojecten In de praktijk
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
“Nederland is losing momentum zoals ook blijkt uit de European Innovation Scoreboard. De snelheid waarmee we actie moeten ondernemen wordt bepaald door.
1 Cecile Crobach October MSc Thesis: Onderwijs en Onderzoek Combineren van onderzoek en praktijk Onderwijsdag TBM 2012.
Onderzoek vraagpatronen Veldhuizen – Ede
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Challenge the future Delft University of Technology Leren ‘meten’ van sociale stijging Vakgemeenschap sociale stijging, bijeenkomst ‘onderwijs’
Co-creatie in academische werkplaatsen van Tranzo
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Honoursonderwijs in HBO
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007 Floris Rutjes Opleidingscoördinator Scheikunde Onderwijsinstituut Moleculaire Wetenschappen.
De noodzaak van kenniscoproductie Edwin Horlings 2 juni 2014.
Meer innovatieve professionals
Kwetsbare groepen jeugdigen en (problematisch) middelengebruik: visie en interventiematrix Dike van de Mheen, Anke Snoek, Elske Wits, Jaap van der Stel.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
De andere impact-factor: geïmplementeerde kennis Henk Nies Bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg, VU Raad van bestuur Vilans, Utrecht Postersessie.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
CO-CREATIE EN ONDERZOEK IN DE WIJK Stan Majoor Lector coördinatie grootstedelijke vraagstukken Elke van der Heijden Valorisatie manager en coördinator.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 56 opleidingen in 8 gebieden 11 locaties 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch en.
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
HANNN = Economisch cluster georganiseerd vanuit het maatschappelijke vraagstuk van demografische verandering 2.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Goed oud worden - Innovatie en co-creatie
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
3 | Circulaire economie: Amsterdam Circulair
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
What is the meaning of? Student centered learning
THINK MAKE SHARE je curriculum
SMART CITY DORDRECHT Ruimte voor innovatie.
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Science2Design4Society Wat is … DesignLab? Het DesignLab is een platform voor multidisciplinaire samenwerking, innovatie en creativiteit, waar ‘design.
Marjan Vermeulen 9 oktober 2017
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
SHEQ SHQ.
Evaluatie paradox en small wins
Zonder context geen bewijs
Els Enhus 25/12/2018 | pag. 1.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Living lab & Storytelling
Interventie onderzoek kijken naar eigen onderzoek
Design Thinking Immo Dijkma
“Last-mile” afvallogistiek
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Design Thinking Immo Dijkma
A Pallette of Actionable Knowledge (Pack-model)
Aan de slag met werkdruk: nieuwe plannen uit de sector
Al doende leren we! Hans de Bruin Margot Tempelman 16 mei 2017
Transcript van de presentatie:

De belofte van Urban Living Labs Robert Duiveman Lectoraat Grootstedelijke Ontwikkeling Haagse Hogeschool

I like it! What is it? Wie werkt er in een Lab? Een lab, wat is dat? Urban Living Labs Aanwezigen vragen wie er in een lab werkt, welk soort lab, etc Inhoud van de presentatie: wat zijn labs? Meer in het bijzonder gaat het over urban living labs. Het antwoord wordt gegeven door het achtereenvolgens te preciseren, te positioneren en dan te contrasteren Vervolgens gaat presentatie in op WAAROM en HOE van urban of stadslab; wat zijn aandachtspunten en wat zijn belangrijke ontwerp opgaven

Urban Living labs Living Labs: ‘zowel een fysieke locatie als een gezamenlijke aanpak, waarin verschillende partijen experimenteren, cocreëren  en testen in een levensechte omgeving, afgebakend door geografische en institutionele grenzen’. (Schliwa & McCormick 2016) Urban Living Labs: territoriale focus, sociale innovatie, formeel leren, iteratief, publieke actoren (burgers) en beslismacht (Steen & van Bueren 2017) Preciseren urban labs, innolabs, livinglabs, stadslabs, fieldlabs, etc. Benadrukken experimenteren, cocreëren  

Titel dia tekst Fig. Uit Maas et al. (2017) Positioneren (uit recent rathenau rapport over Living labs – Maast et al.) Aandacht voor gekozen x en y as -> Y-as: Meer binnen disciplinaire grenzen van een wetenschap OF meer COCREATIE X-as: In gebouw vs in wild wil zeggen meer binnen vaste routines van instituties of meer vrijheid om hierbuiten te werken Fig. Uit Maas et al. (2017)

Labs, Traditioneel & actueel   Traditioneel Actueel Kledingvoorschrift Witte Jas Casual Relaties met omgeving Onafhankelijkheid Wederkerigheid/Cocreatie Werkomgeving Afgeschermd Ingebed/In het wild Vakgebied Mono/multidisciplinair Inter-/transdisciplinair Werkwijze Experiment Kennisontwikkeling Traditioneel (positivisme) Anything goes Doel Zuivere kennis / feiten Begrip / werkende oplossingen tekst Contrasteren (simplificatie: maar let op waarom het heet het een lab als er zoveel van afwijkt?) Let op (kolom actueel is slecht één uitwerking van living lab) - Er zijn kennisgedreven en/of handelingsgedreven labs; met en zonder wetenschappelijke kennisdrive – praktijkkennisdrive en/of werkplaatsen met acties en oplossingen - Labs met en zonder actie-onderzoek - Labs als motor van innovatie in kennis en oplossingen: niet vanzelfsprekend - Kies een profiel voor je lab!

Waarom stadslabs? Transities en de noodzaak van nabijheid Wicked problems Van government naar governance Experiment Transitiies & Nabijheid - 20 eeuw: ingewikkelde problemen => optillen naar hoger niveau Bestuurlijk -> international Kennis -> meer abstract / onafhankelijk Anno nu: onderkenning dat complexe vraagstukken soms beter begrepen, aangepakt en bestuurd kunnen worden door juist heel dicht bij de probleemmanifestatie te blijven Wicked … Governance: noodzakelijk middelen verdeeld, etc. Het experiment als nieuwe beleidsroutine (tastend oplossen)

Hoe doe je het? Methoden voor kennisontwikkeling Praktijkgericht onderzoek (HBO) Geen kookboek, wel aandachtspunten Methodenvraag algemeen, in het bijzonder voor de hogeschool – die naar zijn aard altijd zal gaan voor een (praktijk)kennisgedreven lab. (aanknopingspunten: Action research, Design thinking, I2S, etc. ) Want: hogeschool is kennisinstelling en daardoor zal een lab met Hogeschool-funding altijd kennisdrive hebben in combinatie met mogelijkheden van handelen met andere stakeholders. Dus is de lab-vraag verbonden met de vraag wat praktijkgericht onderzoek is en daarmee ook wat de potentie is van studenten als lab-onderzoekers in spe. Geen kookboek, wel aandachtspunten – zie sheet 6 en 7

Aandachtspunten Het lab als schaamlap Innovatief, inclusief & transformatief Praktijkgericht experimenteren (Dewey) Relaties met het HBO-onderwijs (Lösse) Alles heet een Lab. Het biedt ruimte voor vernieuwing, verandering, samenwerking MAAR ook risico van aanrommelen of oude wijn in nieuwe zakken. Dus hoe zorgen we goed voor de belofte die in urban living labs schuilt ? Onderscheidend kenmerk VIND IK is het toewerken naar radicaal nieuwe oplossingen, variatie aan kennis, mensen, methoden, etc _> real world change Methodisch ’Anything goes’, ok maar je moet wel goed doordacht werken: voortbouwend op bestaande kennis en ervaringen, gestructureerd en goed gedocumenteerd’ (pragmatic inquiry biedt goede aanknopingspunten) Relaties onderwijs ontstaan niet vanzelf: valkuilen (spot, specialisatie, verschillende ritmen…) DUS gesystematiseerd werken aan onderzoekend vermogen (of andere methode)

Ontwerp opgaven Eerst de vraag achter de vraag of toch maar zelf met een propositie? Grote en kleine stakeholders: wie wel, wie niet? Grote ambities en kleine stappen Lineair model met start en uitkomst en/of circulair model met vangst en bijvangst Lokale context en de (on)mogelijkheid van opschalen

Titel dia Schliwa, G., & McCormick, K. (2016). Living labs: Users, citizens and transitions. The experimental city, 163-178. (174) vertaling in Maas, Van den Broek, Deuten (2017) Steen, K., & van Bueren, E. (2017). The Defining Characteristics of Urban Living Labs. Technology Innovation Management Review, 7(7). Maas, T., J. van den Broek & J. Deuten, (2017) Living labs in Nederland - Van open testfaciliteit tot levend lab. Den Haag, Rathenau Instituut