Wiskunde Blok 5 les 17.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gecijferdheid Negatieve getallen.
Advertisements

Voorrangsregels bij rekenen (2)
- Hoe noem je uitkomsten?
WACHT MENEER VAN DALEN NOG STEEDS OP ANTWOORD ?
BEWEGING – BASIS ALGEBRA
Rekenen met machten met hetzelfde grondtal
Eigenschappen van het vermenigvuldigen van gehele getallen
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
X : Tafels Niveau 1F/S Paraat hebben: (selectie) Producten uit de tafels (tot en met 10) uit het hoofd kennen. Delingen uit de tafels (tot en met 10) uitrekenen.
Presentatie vergelijkingen oplossen Deel 2
Voorbeeld a5a · 4b = 20ab b-5a · 4a = -20a 2 c-2a · -6a = 12a 2 d5a · -b · 6c = -30abc e-5b · 3a · -2 = 30ab f-2 · -a = 2a opgave 1 a7a + 8a = 15a b6a.
H1 Experimenteel onderzoek
Vergelijkingen oplossen.
–20 4 –2b opgave 20 –160ab · –200b = 8ab · –20 = –20 · 10b = 4 · –5 =
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Letterrekenen K. van Dorssen.
2.1 Rekenen K. van Dorssen.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Presentatie vergelijkingen oplossen.
Breuken.
Regels voor het vermenigvuldigen
Rekenen 18 maart.
Werk uit.. Methode 1)hou de teller samen door haakjes in te voeren 2)vervang de breukstreep door het deelteken 3)hou ook de noemer samen door haakjes.
Workshop hele getallen 1
Wat gaan we behandelen? Formules ombouwen Optellen Vermenigvuldigen
Optellen en aftrekken van = = = = 456 Als je op de beer klikt, komt er een som. Kies het goede antwoord.
Rekenvolgorde rekenvaardigheden.
rekenen Basisvaardigheden toegepast rekenen
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
Inhoud Breuken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).
/ \ S t a a r t d e l i n g e n * Level 1
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Wat is algebra? Rekenen is het werken met getallen. Er zijn vier hoofdbewerkingen: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Verder ken je de bewerkingen.
Cijferen 5de leerjaar.
Gameprogrammeren: Expressies
Les 3 Verbanden: rekenen met tabellen
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
Les 1: Rekenen Zonder rekenmachine
Les 3Regels voor de volgorde van bewerkingen
Rekenen Les 7: Rekenen met de rekenmachine Les 8: Rekenen in toepassingssituaties.
Les 4 Optellen en aftrekken in dagelijkse situaties
Breuken optellen.
Bewerkingen 5de leerjaar.
Hoofdrekenen 1.
Vermenigvuldigen & delen
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine
Eigenschappen van het vermenigvuldigen van gehele getallen en handig rekenen © André Snijers.
Rekenen met grote getallen
Rekenen Les 7: Rekenen met de rekenmachine Les 8: Rekenen in toepassingssituaties.
2 vmbo-t/havo Samenvatting Hoofdstuk 1 (vmbo-T)
Gehele getallen optellen en aftrekken
De distributieve eigenschap
De volgorde van de bewerkingen
G2 2 Handig rekenen met eigenschappen M A R T X I © André Snijers W K
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
M A R T X I W K U N E D S 2 G1 Rekenen met breuken © André Snijers.
Voorkennis Wiskunde Les 3 Appendix §A.5 en A.6.
De volgorde van bewerkingen
Voorkennis Wiskunde Les 1 Appendix §A.1 en A.2.
Blok 3 les 5.
Bewerkingen met natuurlijke getallen
Handig rekenen met eigenschappen
Vergelijkingen van de vorm ax + b = c oplossen
Voorkennis Wiskunde Les 11 Hoofdstuk 5: §5.3 en §5.4.
Soms handig om priemgetallen te gebruiken.
Hoofdrekenen 1.
Haakjes Haakjes wegwerken..
Eigenschappen van het optellen en het vermenigvuldigen van rationale getallen © André Snijers.
Vermenigvuldigen & delen
Transcript van de presentatie:

Wiskunde Blok 5 les 17

Een probleem … 1+2+3x4 = 24 1+2+3x4 = 15

Een probleem … 1+2+3x4 = 24 X 4 = 24 1+2+3x4 = 15 1+ 2+ 12 =15

Een probleem … 1+2+3 x4 = 24 1+2+3x4 = 15

De regels! 1. eerst uitrekenen wat tussen haakjes staat 2. daarna de vermenigvuldigingen en de delingen van links naar rechts 3. daarna de optellingen en de aftrekkingen van links naar rechts

Bewerking? (4+2) x (3+1)= 6 x 4= 24 Testje 4 + 2 = 6 3 + 1 = 4 En : 6 x 4 = 24 Bewerking? (4+2) x (3+1)= 6 x 4= 24

Een probleem … + en - 3+1+4= 4+4=8 3+1+4= 3+5=8 maar … 8-4-1=8-3=5 8-4-1= 4-1=3

Een probleem … x en : 4x3x2x1= 12 x2 = 24 4x2x1x3= 4x6 = 24 1x4x2x3= 8x3 = 24 maar … 4:1x2x3=4x6=24 4:1x2x3=4:2x3=6

De regels! 1. Bij het optellen en het vermenigvuldigen mag je termen/factoren samennemen (schakelen) 2. bij het aftrekken en het delen mag je dat niet doen

Testje 8+5+1= zelfde uitkomst? 10x8:2=

En nog dit… Van 1 naar 24 1x2x3x4= 24 24:4:3:2=1 en… Van 3 naar 24 en terug 3+2+1=6 en 6x4=24 24:4=6 en 6-1-2= 3

De regels! De omgekeerde bewerking van + is − en die van − is +. 2. De omgekeerde bewerking van × is : en die van : is ×. ! Opgelet: als we rekening houden met de volgorde van de bewerkingen, moeten we soms haakjes in de bewerking plaatsen.

Testje Omgekeerde bewerking van: 4 x 5 = 20 10-8=2 20:5=4 2+10=8