Wetenschappelijk en significantie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Advertisements

Afronden bij natuurkunde
Machten © R.Bosma.
Machten met natuurlijke exponent
Machten van 10 en wetenschappelijke notatie
Werken met het begrip wetenschappelijk en significant.
Positieve en Negatieve getallen
vergelijkingen oplossen
Grote getallen Getallen groter dan vier cijfers schrijf je meestal in groepjes van drie. Je schrijft niet maar Dit spreek je.
Een manier om problemen aan te pakken
Eigenschappen van het vermenigvuldigen van gehele getallen
Presentatie vergelijkingen oplossen Deel 2
Wetenschappelijk en significantie
Grootheden factor eenheden
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Hogere Wiskunde Rijen en Reeksen Sommeren College week 3
Exponentiële functies en logaritmische functies
Uitleg Russisch delen.
Rekenen met procenten.
Denk aan een getal met 2 cijfers ... ?. Denk aan een getal met 2 cijfers ... ?
Rekenen Hoofdstuk 9.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Basisvaardigheden: Metingen en diagrammen
Grote getallen.
Heel kleine getallen.
Regels voor het vermenigvuldigen
Toveren met kommagetallen
Intermezzo: Werken met meetresultaten
Workshop hele getallen 1
Standaardvormen Standaardnotatie Wetenschappelijke notatie
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie a • 10b
Wiskunde voor Engineering HU / Boswell Bèta 11 augustus.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 1: Beweging in beeld.
Wiskunde voor Engineering
Deze les Nabespreken toets Vervolg Verbanden
Cijferen 5de leerjaar.
Les 4 : rekenen met tabellen
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
Les 3Regels voor de volgorde van bewerkingen
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Afronden Hoe moet je statistisch afronden? nr gehalte (mg /100g) 1
Rekenen Les 7: Rekenen met de rekenmachine Les 8: Rekenen in toepassingssituaties.
2.4 Uitgebreide balansmethode Vergelijkingen oplossen VMBO-GT
Bewerkingen 5de leerjaar.
Het gebruik van de Rekenmachine.
Hoofdstuk 7: Handelsrekenen
G4 2 Wetenschappelijke schrijfwijze van een getal M A R T X I
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Basis 1 Getallen. Basis 1 Getallen Paragraaf B1.1 Groeperen per 10.
Grootheden & eenheden TV Elektriciteit.
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Eigenschappen van het vermenigvuldigen van gehele getallen en handig rekenen © André Snijers.
Machten van natuurlijke getallen
Hoofdstuk 30 Negatieve getallen. Hoofdstuk 30 Negatieve getallen.
Machten en vierkantswortels van gehele getallen
G3 2 Machten met een gehele exponent en vierkantswortels M A R T X I
Les 1: Rekenen zonder rekenmachine Les 2: Oriëntatie
De gehele getallen De gehele getallen De gehele getallen
Natuurlijke, gehele en rationale getallen
Kommagetallen vermenigvuldigen en delen
Welkom!.
Machten van breuken Machten van breuken Machten van breuken
Info 2 Rationale getallen tot een positieve macht verheffen M A R T X
Bewerkingen met natuurlijke getallen
Gehele getallen vermenigvuldigen en delen
Van minder naar meer Getallen 11 t/m 20.
Je maakt kennis met grote getallen.
Verder rekenen met kommagetallen
Transcript van de presentatie:

Wetenschappelijk en significantie WETENSCHAPPLIJK EN SIGNIFICANTIE Wetenschappelijk en significantie

10 2 10 3 macht positief komma naar rechts =10×10 =10×10×10 =100 =1000 wetenschappelijk 10 2 =10×10 =100 10 3 =10×10×10 =1000 macht positief komma naar rechts

10 −2 10 −3 macht negatief komma naar links = 1 100 = 1 1000 = 1 10×10 Wetenschappelijk 10 −2 = 1 10×10 = 1 100 10 −3 = 1 10×10×10 = 1 1000 macht negatief komma naar links

Voorbeeld = 1 × 1000 m = 1000 m = 1 × 1/1000 m = 0,001 m 1 𝑚 𝑘 factor Voorbeeld 1 𝑚 𝑘 = 1 × 10 3 𝑚 = 1 × 1000 m = 1000 m 1 𝑚𝑚 = 1 × 10 −3 𝑚 = 1 × 1/1000 m = 0,001 m

Wetenschappelijk 3,6× 10 6 m = 3.600.000 m 3,6× 10 3 m = 3.600 m Getallen tussen de 1 en 10 vermenigvuldigt met een macht van 10 3,6× 10 6 m = 3.600.000 m 3,6× 10 3 m = 3.600 m 3,6× 10 −3 m = 0,0036 m 3,6× 10 −6 m = 0,0000036 m

Wetenschappelijk OEFENING 72580000 = 9525600 = 4589,4586 = 58 = 7,258 ×10 7 9,5256 ×10 6 4,5894586 ×10 3 4,5894586 ×10 3 5,8 ×10 1

Wetenschappelijk OEFENING 0,0007258 = 0,00952 = 0,0000586 = 0,58 = 7,258 ×10 −4 9,52 ×10 −3 5,86 ×10 −5 5,8 ×10 −1

Waarom Wetenschappelijk WETENSCHAPPLIJK EN SIGNIFICANTIE Waarom Wetenschappelijk

WETENSCHAPPLIJK EN SIGNIFICANTIE De rekenmachine

Wetenschappelijk invoeren WETENSCHAPPLIJK EN SIGNIFICANTIE Wetenschappelijk invoeren Reken de volgende som uit: 5 x 103 / 2,5 x 10-2 Invoer: 5 EXP 3 / 2,5 exp -2 Uitkomst: 200.000 = 200 x 103 = 0,2 x 106

WETENSCHAPPLIJK EN SIGNIFICANTIE Komt uit het engels en betekend belangrijk. Het getal 1.435.678 Welk getal is hier belangrijker de 1 of de 8? De 1 natuurlijk van 1 miljoen is belangrijker dan de 8.

WETENSCHAPPLIJK EN SIGNIFICANTIE Hoe noteer je significantie?

WETENSCHAPPLIJK EN SIGNIFICANTIE Voorbeeld 1: 1.435.678 1 significant cijfer 1 x 106 2 significante cijfers 1,4 x 106 3 significante cijfers 1,44 x 106 4 significante cijfers 1,436 x 106

WETENSCHAPPLIJK EN SIGNIFICANTIE Voorbeeld 2 Bij een Komma getal tel je de voorloopnullen niet mee. 0,00534678 1 significant cijfer 5 x 10-3 2 significante cijfers 5,3 x 10-3 3 significante cijfers 5,35 x 10-3 4 significante cijfers 5,347 x 10-3

Schrijf alle getallen met 2 significante cijfers. Significantie Schrijf alle getallen met 2 significante cijfers. 72580000 = 9525600 = 4589,4586 = 59,9 = 7,3 ×10 7 9,5 ×10 6 4,6 ×10 3 6,0 ×10 1

Schrijf alle getallen met 3 significante cijfers. Significantie Schrijf alle getallen met 3 significante cijfers. 0,0007258 = 0,00952 = 0,000058649 = 0,5805 = 7,26 ×10 −4 9,52 ×10 −3 5,86 ×10 −5 5,81 ×10 −1

Standaard regel: Zoek het minst significante getal uit de opgave. Significantie Standaard regel: Zoek het minst significante getal uit de opgave. Antwoord in hetzelfde aantal significante cijfers.

Maak opgave 47, 54, 55, 56, 58 en 61 T H A Opgave T Opgave H Opgave A 20:43 Opgave T Opgave H Opgave A