Steden en kruistochten THEMA 4 – LES 1 Steden en kruistochten
DOELEN THEMA Aan het einde van dit thema weet je meer over: Binnenhof Floris V Poorter Schandpaal, schep en schout Gezel Filde Pelgrim Jeruzalem Kruistocht Kruisvaarder
Karel de Grote Had een enorm rijk Hakte zijn rijk daarom in stukjes Maakte zijn meest trouwe ridders tot graaf of hertog Zij bestuurden dus een stukje land en: Inden belasting Straften misdadigers Hielden de keizer op de hoogte De hertogen en graven werden in de gaten gehouden door controleurs Na zijn dood, kreeg Lodewijk het voor het zeggen
Lodewijk Wilde eigenlijk niet regeren Wilde zich liever met het geloof bezig houden Kreeg 4 zoons die het rijk juist wel wilden besturen Deze zoons vochten om het land. Het land werd echter slecht bestuurd, door de vele ruzies. De mensen werden niet beschermd De Vikingen vielen het land binnen De graven en hertogen namen steeds meer zelf de beslissingen, zonder te overleggen met de controleurs van de koningen De Vikingen werden door de hertogen en graven verslagen Uiteindelijk werd het land verdeeld, zodat iedere broer een stuk kreeg. De rust keerde terug.
Naar de stad Hertogen en graven deden het goed Er werd niet veel meer gevochten Boeren produceerden veel oogst door de uitvinding van de ploeg. De producten die op het land geoogst werden, wilden zij ruilen Dit gebeurde op markten in de stad Sommige boeren wilden ook een ambacht leren en niet meer op het platteland werken Ze werden rijker en hadden het goed
Floris V Was leenheer Woonde in Den Haag en liet daar het Binnenhof bouwen Gaf veel plaatsen stadsrechten (dit betekende dat veel burgers de steden zelf mochten besturen…) Wilde dat verschillende standen goed samenwerkten (adel en boeren bijv.) Werd opgesloten in het Muiderslot
Muiderslot
Steden Er ontstonden veel steden (in de tijd van Floris V en in de tijd van de ploeg…)
Steden Bewoners van de stad heetten POORTERS Kerk op het marktplein was het centrale punt Op de markt werden de spullen van de boeren verkocht Schout en schepenen Andere straffen
Aan de slag Lees de teksten goed door. Maak aantekeningen bij de belangrijkste dingen. Ga daarna pas aan de slag met de opdrachten in je werkschrift.