LOREnet feb. 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marjan Bevelander, senior adviseur Interprovinciaal Overleg
Advertisements

Nederlab Laboratory for research on the patterns of change in the Dutch language and culture Kickoff, 25 januari, 2013 Meertens Instituut, Amsterdam.
SURFnet Search Engine NG Opzet en uitgangspunten Utrecht, 09 juni 2004 Henny Bekker.
DRIVER België: op weg naar samenwerking KBR - 19/11/2007 Karen Van Godtsenhoven.
EBSCO DISCOVERY Els Schaerlaekens Tom De Mey.
Fedora Content Model en XSLT Fedora op Klompen, Amsterdam, Egbert Gramsbergen TU Delft Library / Digital Product Development
geïntegreerde zoeksystemen
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
Een korte blik op het E-depot
Metasearch wat is het probleem bij de oplossing? welke oplossing bij welk probleem?
Projectaanpak Workspaces Kickoff Workspaces 7 september 2011.
To retrieve or not to retrieve, that's the question retrieval van wetenschappelijke informatie eric sieverts.
LCMS-pakketevaluatie Frank Kresin Michiel van Geloven oktober 2002.
De beleidsronde: een verkenningsronde van kabinet vs. lokale erfgoedactoren Erfgoedcel TERF.
DARE Wetenschappelijke communicatie in beweging Werkgemeenschap Informatiewetenschappen, 27 februari 2004 Lilian van der Vaart.
Wikiwijs Jan-Bart de Vreede Productmanager Wikiwijs / Manager Diensten.
Repositorystructuur voor hogescholen
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
StudentLector Onderzoeker DocentHoofd Opleiding Management HOGESCHOOL Repositorystructuur voor hogescholen.
E-merge, Kennis die samenwerkt
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie UKB-studiedag 16 mei 2002.
© Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Aanleverloket Metis/Repositories Henk Druiven Henk Ellermann Afdeling Digitale Bibliotheek Vz. Universiteitsbibliotheek/RuG.
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Nationale Kennisbank Basisvaardigheden Wiskunde Werkpakket Portaal Demonstrator Summiere impressie.
DOV – Binnenste buiten Deel 2 – Technische toelichting ir. Koenraad Boel Afdeling Algemene Technische Ondersteuning Departement Mobiliteit en Openbare.
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
Kennisobjecten kennisobjecten samen bouwen aan kennis.
DANS is een instituut van KNAW en NWO Data Archiving and Networked Services NARCIS: nationale portal van onderzoekinformatie Elly Dijk SURFacademy ‘CRIS.
Resultaten consultatie MDS-en chronische zorg 10 september 2009
Referentiemodel voor de voorzieningen van Logius
Albert de Vos,ROC Zeeland, Projectmanager TSS Frans Kamp,ROC Westerschelde, Manager E-Learning Eduexchange 4 december 2007 Sessie 1 (11: :30)
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Location Based Services SURFnet Expertise Seminar 12 Oktober 2005
ROSA versie 3 De bovensectorale referentie architectuur voor en van het onderwijs.
Your GateWay to the Finest Academic Research papers in the Netherlands Technische aspecten: de ARNO archive server Thomas Place KUB.
SURF SiX Op reis door het land van uitwisselbaarheid en hergebruik.
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
Leertechnologie standaarden in Nederland, resultaten en plannen Peter Sloep (OUNL / Fontys) Pierre Gorissen (SURF SiX / Fontys) 18 november 2003.
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
StudentLector Onderzoeker DocentHoofd Opleiding Management HOGESCHOOL Repositorystructuur voor hogescholen.
Datasets, verrijkte publicaties …en de rol van DANS 1Maarten Hoogerwerf, , NVB.
Service Oriented Architecture
Minicollege Service Oriented Architecture
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennisnet Videodienstverlening Open source, open content Pieter Varekamp November 2008.
Repository-demonstratie Waar doen we het allemaal voor?
Repository-demonstratie DB-ontwikkelingen, 24 mei 2007.
Consyst “Leuker kunnen we het niet maken”. Wat? Werkgever Front office Afspraken Mid office Regeling Overeenkomst Collectieve polis Pensioenbrieven Back.
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014.
Govroam Presentatie tijdens DSA-bijeenkomst over Public WiFi 3 juni 2014, door Paul Francissen.
Bert Mulder | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool Stepping Stones for Safety and Security: innovatie, verbinden en samenwerken.
Sterke authenticatie via SURFconext Eefje van der Harst 24 maart 2015.
1 OMI Digitaal publiceren in bredere context.
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie Conclusies.
Kennisnet – Copacabana Van Dienst naar Service.
Van librije tot digitale bibliotheek: de universiteitsbibliotheek utrecht eric sieverts.
EContentplus Chris De Loof Europeana en zijn sattelietprojecten Jubelparkmuseum, Brussel 8 januari 2009 Nationale ATHENA Workshop België.
DWR-Archief 17 september 2015 Stefan Kerkmeester Ruud Yap.
Hergebruik van onderwijsmateriaal ICTO-mjp innovatieproject 2008/2009 Jorien van de BeltFrits Salomons Bob SchoonbeekHenk van der Zijden Moniek DelfgouSiemen.
Dataverse Network ‘Datalab’: software om onderzoeksdata tijdens het onderzoek op te slaan, te beheren en beschikbaar te stellen 1e stap in lange-termijnopslag.
Blackboard 6.1 Ronald Hos.
Learning Content Management Systeem
HIVE-pilot: van LCMS naar Onderwijsrepository
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
Wikiwijs Maken materiaal in ELO’s
Transcript van de presentatie:

LOREnet feb. 2006

LOREnet I Doelstelling: Aantonen/demonsteren van de haalbaarheid van een network van onderwijsrepositories met digitale leermiddelen voor het Hoger Onderwijs. Het netwerk maakt de leermiddelen beschikbaar voor gebruik binnen en buiten de instelling waar ze ontwikkeld zijn. Afbakening: Lorenet is een demonstrator Alleen openbaar beschikbare, zelf ontwikkelde, digitale leermiddelen Gebruik maken van reeds aanwezige technologie (DAREnet) Gebruik maken van de meest gangbare repositories en ELO’s Eenvoudig in gebruik

Levenscyclus leermiddel Ontwikkelen Beheren Gebruiken

Learning environments Generieke architectuur Learning environments Repositories BlackBoard ARNO IMS-CP OAI - PMH Common Facilities N@tschool Intralibrary Hive SOAP - XML TeleTop LOREnet portal HTML …………………… OIA-PMH compatible …………………. IMP-CP compatible

Gemeenschappelijke diensten Harvester Instrument voor periodiek ophalen van metadata uit repositories. Search engine (web service) Instrument waarmee metadata die de harvester ophaalt wordt geïndexeerd en ontsloten. In LOREnet is dit SSE van Surfnet. LOREnet Uniforme Zoek Interface De SSE index wordt doorzoekbaar gemaakt (via zoekvragen en antwoorden De zoekresultaten worden getoond voor inzage en (her)gerbuik in de ELO. Packager Instrument waarmee een geselecteerd object uit de repository wordt opgehaald en verpakt als IMS-CP voor invoer in de lokale ELO

Aangesloten instellingen Repository ELO HIVE Blackboard Intralibrary N@tschool WUR Arno Teletop

Huidige Status Gerealiseerd: Werkende demonstrator Werkende harvester Werkende zoekfunctionaliteit Werkende portaal (www.lorenet.nl) 7 aangesloten repositories 5 aangesloten onderwijsinstellingen ca. 5500 beschikbare leermiddelen Nog te gaan: Look & feel oppoetsen Work arounds herstellen

Lessons learned Opbouw technische infrastructuur relatief eenvoudig. Metadata afspraken kosten veel tijd en energie maar zijn noodzakelijk Verwerven van content is een uitdaging Makers content zijn terughoudend vanwege Beducht voor verkeerd gebruik door anderen Versiebeheer liever in eigen hand Mijn is niet dijn Angst voor openheid (kwaliteit???) Instellingen hebben/maken geen beleid rondom hergebruik van leermiddelen Wat is de plaats en de functie van de onderwijsrepository binnen een instelling? Het is nieuw…

LOREnet II (Q1-2006, Q2-2007) Kaders: Van 5 naar 15 onderwijsrepositories Target: 25.000 leermiddelen Bestuurlijk draagvlak Ontwikkelen van diensten via tender: instellingen gaan zelf diensten ontwikkelen met support van SURF Technische koppelvlakken uitbreiden en optimaliseren

Martin Feijen - Feijen@surf.nl John May - May@surf.nl