Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Advertisements

Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Taal en rekenen in het mbo
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Beta docentendag Leeuwarden
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Op weg naar invoering van het nieuwe examenprogramma
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Pincode Naam spreker 4/4/17.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
De nieuwe syllabus scheikunde
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Historie 1999 (1998) Invoering van de 2e fase
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
De toekomst van het vmbo
Nieuwe Scheikunde en rubrics, leren combineren
WildWaterWonen Cees Brederveld. Vernieuwing Onderbouw/school Minder vakken Minder kerndoelen Meer samenhang Eigen invulling Leerling centraal.
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Hands On: leren binnen handbereik
ATB 16 april 2013 Wil je evt. je laptop alvast aan- zetten?
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Een maatwerkdiploma Ervaringen op het Picasso Lyceum Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Bètaonderwijs in verandering Kerst Boersma bèta5 ECENT 2009.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
‘Crosscutting concepts’ in de lerarenopleiding Harrie Eijkelhof Projectleider ECENT Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Lessen in de 21 e eeuw een workshop i.h.k. van de Conferentie vakvernieuwingen ECENT 4 juni 2010 Frank Seller: Stuurgroep Nieuwe Scheikunde John Hukom:
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
Evaluatie Bètavakvernieuwing: Nieuwe Scheikunde Wilmad Kuiper, Elvira Folmer, Wout Ottevanger en Lucia Bruning Bijeenkomst Nieuwe Scheikunde KNAW, Amsterdam.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Zevenjaarwerkenaan het “WAT” Slotwoord Gerard van Koten VzStuurgroep.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Eerste resultaten van een onderzoek onder docenten en leerlingen Implementatie nieuwe centraal examen.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Handreiking bij het aanbieden van keuzevakken Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Pré-NLT-module 3D-printen
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
December ’18 Jacqueline Kerkhoffs.
Examens met ICT komen er aan
Product van TU Delft, SEC
Toetsen in nieuwe scheikunde
Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal)
Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal)
Examens met ICT komen er aan
Nieuwe Natuurkunde syllabus nader bekeken Werkgroep 8 Woudschoten
Coen Klein Douwel (Christelijk Lyceum Veenendaal)
Visie op het economieonderwijs
Themadag Radboud universiteit Nijmegen 6 april 2010
Product van TU Delft, SEC
Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld Woudschoten chemieconferentie Emiel de Kleijn 7& 8 november 2008 Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld

Uitgangspunten “Commissie van Koten” Nieuwe programma’s op hoofdlijnen Eigentijdse chemische vakinhoud Twee centrale concepten & vakbegrippen in clusters Context-en-conceptbenadering Ruimte voor keuzes docenten & leerlingen Programma moet zich kunnen blijven vernieuwen

Het Examenexperiment schooljaar 07-08 zijn 12 havo en 8 vwo scholen gestart 5 leerlijnen, 2 voor havo, 3 voor vwo Is het lesmateriaal onderwijsbaar, haalbaar en toetsbaar

Opbouw leerlijnen materialen ‘Ecoreizen’ Planten Scooter 1 2 3 4 brug 5 6 7 8 materialen ‘Ecoreizen’ Planten Scooter

Bonte leerlijn (vwo) coach: Jan Apotheker gebaseerd op basis ‘Chemie im Kontext’ 4 fasen: introductie-,plannings-, verwerkings- en verdiepingsfase Vanuit context naar concept uitgangspunten:’need to know’ en de relatie macro-micro

Gele leerlijn (vwo) coach: Frans Arnold modules gaan uit van leefwereld- of beschrijvend niveau evidence based introductie van concepten door argumentatie, verantwoording en/of experimentele onderbouwing vanuit het ‘need to know’-principe Zorgvuldig en consequent macro-meso-micro niveau’s onderscheiden

Blauwe leerlijn (havo & vwo) coach Frans Arnold modulair opgebouwd vanuit de 3e klas construeren van kennis volgens logische argumentatie zoveel mogelijk uit proeven leerlingen werken in groepjes maken zelf samenvattingen

Groene leerlijn (havo) coach Jan van Rossum & Jan Apotheker lln leren zelf en zelfstandig chemische vraagstellingen aan te pakken lln worden vaak in een rol geplaatst uitgaande van macro-meso-micro leren lln redeneren in structuur-eigenschappen relaties kennis aangeboden volgens ‘need to know’

Organogram Nieuwe Scheikunde

Multipilot Meervakkenpilot: helderheid over de voorwaarden voor scholen, vaksecties en docenten bij invoering van meerdere vernieuwde experimentele examenprogramma’s Samenhangpilot: Uitwerken van mogelijkheden voor samenhang tussen de vakken in lesmateriaal en het beproeven daarvan in de klas condities verkennen voor bètabrede ontwikkeling

Tijdlijn 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Klassieke programma (1998) Examen experiment Aangepaste klassieke programma (2007) Gefaseerde invoering Landelijke invoering examenprogramma NS Ontwikkeling examen-programma + syllabus

Up to date blijven! www.nieuwescheikunde.nl Vragen? Nieuwsbrief Nieuwe Scheikunde 14 april ‘08 Themadag RU Nijmegen ‘Nieuwe Scheikunde op weg naar 2012’ Vragen? nieuwescheikunde@slo.nl 12