Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld Woudschoten chemieconferentie Emiel de Kleijn 7& 8 november 2008 Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Uitgangspunten “Commissie van Koten” Nieuwe programma’s op hoofdlijnen Eigentijdse chemische vakinhoud Twee centrale concepten & vakbegrippen in clusters Context-en-conceptbenadering Ruimte voor keuzes docenten & leerlingen Programma moet zich kunnen blijven vernieuwen
Het Examenexperiment schooljaar 07-08 zijn 12 havo en 8 vwo scholen gestart 5 leerlijnen, 2 voor havo, 3 voor vwo Is het lesmateriaal onderwijsbaar, haalbaar en toetsbaar
Opbouw leerlijnen materialen ‘Ecoreizen’ Planten Scooter 1 2 3 4 brug 5 6 7 8 materialen ‘Ecoreizen’ Planten Scooter
Bonte leerlijn (vwo) coach: Jan Apotheker gebaseerd op basis ‘Chemie im Kontext’ 4 fasen: introductie-,plannings-, verwerkings- en verdiepingsfase Vanuit context naar concept uitgangspunten:’need to know’ en de relatie macro-micro
Gele leerlijn (vwo) coach: Frans Arnold modules gaan uit van leefwereld- of beschrijvend niveau evidence based introductie van concepten door argumentatie, verantwoording en/of experimentele onderbouwing vanuit het ‘need to know’-principe Zorgvuldig en consequent macro-meso-micro niveau’s onderscheiden
Blauwe leerlijn (havo & vwo) coach Frans Arnold modulair opgebouwd vanuit de 3e klas construeren van kennis volgens logische argumentatie zoveel mogelijk uit proeven leerlingen werken in groepjes maken zelf samenvattingen
Groene leerlijn (havo) coach Jan van Rossum & Jan Apotheker lln leren zelf en zelfstandig chemische vraagstellingen aan te pakken lln worden vaak in een rol geplaatst uitgaande van macro-meso-micro leren lln redeneren in structuur-eigenschappen relaties kennis aangeboden volgens ‘need to know’
Organogram Nieuwe Scheikunde
Multipilot Meervakkenpilot: helderheid over de voorwaarden voor scholen, vaksecties en docenten bij invoering van meerdere vernieuwde experimentele examenprogramma’s Samenhangpilot: Uitwerken van mogelijkheden voor samenhang tussen de vakken in lesmateriaal en het beproeven daarvan in de klas condities verkennen voor bètabrede ontwikkeling
Tijdlijn 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Klassieke programma (1998) Examen experiment Aangepaste klassieke programma (2007) Gefaseerde invoering Landelijke invoering examenprogramma NS Ontwikkeling examen-programma + syllabus
Up to date blijven! www.nieuwescheikunde.nl Vragen? Nieuwsbrief Nieuwe Scheikunde 14 april ‘08 Themadag RU Nijmegen ‘Nieuwe Scheikunde op weg naar 2012’ Vragen? nieuwescheikunde@slo.nl 12