Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs op niveau met focus op zelfsturend leren.
Leerlingen meer gepersonaliseerd lesgeven Motivatie vergroten Eigenaarschap vergroten Vaardigheden, zoals samenwerken, reflecteren, studeren en communiceren Klassenwerkplan (kracht van de klas)
Tijdspad: Mei 2015 Overleg met docenten om mee te doen Teambijeenkomst hoe gaan we dit doen? Visie Doel Werkwijze Juni 2015 Overleg met ouders en leerlingen Augustus2015 Start Anders Leren klas Aug –dec Regelmatig teamoverleg voortgang/uitvoering/visie Dec 2015 Overleg directie/ benen-op-tafel gesprek
Jan 2016 Evaluatie met leerlingen Feb 2016 Klankbordgroep ouders Maart 2016 Toekenning subsidieaanvraag LOF Mei 2016 Teambijeenkomst Terugblik/evaluatie en vooruitkijken Start projectplan
Evaluatie 2015 - 2016 Meer op eigen niveau en tempo; Meer initiatief: Meer op eigen niveau en tempo; Meer initiatief: Meer aandacht voor reflectie; Werkhouding en motivatie sterk verbeterd; Meer bewust van hun studie-aanpak; eigen leerplan maken; Als docent doe je echt nieuwe dingen; Leerlingen hebben meer keuze; Andere balans tussen uitleg en zelfstandig werken bij docenten.
2016 - 2017 Van één naar twee klassen; Van pionieren naar meer gezamenlijk ontwikkelen; Nieuwe docenten die aansluiten; Geen aparte klas, maar … Secties werden actief betrokken
Anders Leren Bétatec Wetenschap oriëntatie Fier Muziek … Proeftuinen Anders Leren Bétatec Wetenschap oriëntatie Fier Muziek …
Nu School in transitie: Werken vanuit leerdoelen Eigenaarschap van leerling Talentontwikkeling Curriculum vanuit leerdoelen > deel staat vast, deel wordt bepaald door keuze leerling, talent. (2/3 – 1/3) Verdiepen, verbreden en versterken
Angenita Kelders a.kelders@pierson.nl Wouter Koning w.koning@pierson.nl