Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LOB in de lift - VO volgscholen - PO scholen
Advertisements

IPC En wat heb ik er zelf van geleerd?
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Werken naar onderwijsbehoeften
Visiecirkel organiseren leren
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Het Voortgezet Onderwijs
MUSICAL 5 FEBRUARI 2013.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Werken met ontwikkelingsplannen
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Symposium Differentiatie
moderniseren van het curriculum.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
High School Eindhoven. High School Eindhoven De missie van onze school Frits Philips lyceum- mavo is een toekomstgerichte school met de focus op talentontwikkeling.
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos verzet
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Leer kracht Workshop over competenties van
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
Andere Tijden St Barbara Tuitjenhorn Ahoj, 17 maart 2016.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
>presentatie: >datum:22 juni 2016 Stageteam PrO Voorlichting stage.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Gepersonaliseerd leren (GPL) vmbo-tl coaching. Coach  Relatie  Betrokkenheid  Eigenaarschap (tempo / niveau)  Overzicht  Uitdaging  Rust  Enthousiasme.
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Info avond Kunskapsskolan klas 1
WELKOM basisberoepsgerichte leerweg DE MARKE
Naar een typologie van scholen
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Mijn visie op onderwijs
Gepersonaliseerd leren
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Lesgeven zonder cijfer?
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
Doorlopende leerlijn VMBO - MBO
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Heb jij ballen voor scrummen?
Plexuz Leer effectief! RU Onderwijsdag 2018 Donderdag 1 februari 2018
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Transcript van de presentatie:

Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs op niveau met focus op zelfsturend leren.

Leerlingen meer gepersonaliseerd lesgeven Motivatie vergroten Eigenaarschap vergroten Vaardigheden, zoals samenwerken, reflecteren, studeren en communiceren Klassenwerkplan (kracht van de klas)

Tijdspad: Mei 2015 Overleg met docenten om mee te doen Teambijeenkomst hoe gaan we dit doen? Visie Doel Werkwijze Juni 2015 Overleg met ouders en leerlingen Augustus2015 Start Anders Leren klas Aug –dec Regelmatig teamoverleg voortgang/uitvoering/visie Dec 2015 Overleg directie/ benen-op-tafel gesprek

Jan 2016 Evaluatie met leerlingen Feb 2016 Klankbordgroep ouders Maart 2016 Toekenning subsidieaanvraag LOF Mei 2016 Teambijeenkomst Terugblik/evaluatie en vooruitkijken Start projectplan

Evaluatie 2015 - 2016 Meer op eigen niveau en tempo; Meer initiatief:   Meer op eigen niveau en tempo; Meer initiatief: Meer aandacht voor reflectie; Werkhouding en motivatie sterk verbeterd; Meer bewust van hun studie-aanpak; eigen leerplan maken; Als docent doe je echt nieuwe dingen; Leerlingen hebben meer keuze; Andere balans tussen uitleg en zelfstandig werken bij docenten.

2016 - 2017 Van één naar twee klassen; Van pionieren naar meer gezamenlijk ontwikkelen; Nieuwe docenten die aansluiten; Geen aparte klas, maar … Secties werden actief betrokken

Anders Leren Bétatec Wetenschap oriëntatie Fier Muziek … Proeftuinen Anders Leren Bétatec Wetenschap oriëntatie Fier Muziek …

Nu School in transitie: Werken vanuit leerdoelen Eigenaarschap van leerling Talentontwikkeling Curriculum vanuit leerdoelen > deel staat vast, deel wordt bepaald door keuze leerling, talent. (2/3 – 1/3) Verdiepen, verbreden en versterken

Angenita Kelders a.kelders@pierson.nl Wouter Koning w.koning@pierson.nl