Blok 2 Milieuvervuiling,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7.4:energie voor een duurzame toekomst
Advertisements

H3 Industralisatie en Ismen.
Milieuproblemen in Nederland
Gemaakt door:Tijn Schreuder
Hoofdstuk 4: Burgers en stoommachines
De Industriële Revolutie
Industriële revolutie
Kenmerken van de industriële samenleving
Hierdoor kon er efficiënter gewerkt worden en groeide de opbrengst
de tijd van burgers en stoommachines
7.1: duurzame ontwikkeling
Geschiedenis hoofdstuk 1
H 2 Bronnen van energie.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Industriële Revolutie
3 Industrialisatie en Ismen
Hoofdstuk 4 Energie in je eigen omgeving.
Tijd van burgers en stoommachines,
Industriële Revolutie
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het eind van de les?
2VMBO B/K Mens & maatschappij
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Wat moet je weten aan het eind van de les?
de tijd van burgers en stoommachines
Tijd van de burgers en stoommachines ( )
Tijd van burgers en stoommachines,
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
Tijd van burgers en stoommachines,
Het Kapitalisme Handelskapitalisme Oostzeevaart VOC/WIC
De industrialisatie van het westen
‘De Industriële revolutie is goed geweest voor de mensheid’
H9.1 De Industriële revolutie
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
In de loop van miljoenen jaren zijn ze ontstaan door vervorming van planten- en dierenresten. Voorbeelden:aardolie, aardgas, steenkool en bruinkool. Ook.
5.1 Industriële Revolutie Tijd van burgers en stoommachines
De mens en zijn milieu ZW4 Hoofdstuk 4. §1 De mens en het milieu Milieu: de omgeving waarin een organisme leeft Mens en milieu: de mens en zijn omgeving.
De industriële revolutie
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Burgers en stoommachines §5.1 Industrie en samenleving
Blok 2 Milieuvervuiling,
Burgers en stoommachines 5.2 De sociale kwestie
Industrie en samenleving
Thema 9 Milieu.
Bronnen van energie Hfd 1: Energie in Nederland
Herhaling en vragen par. 1.3
Steden in een agrarische samenleving
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Thema 9 Milieu.
Blok 2 Koffie en suiker Deelvraag:
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
De toekomst van het milieu
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 3 Zorg of bemoeizucht?
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 4 Het milieu en ik Deelvraag:
december De doodende mist 63 doden door fijnstof Luik (België)
Blok 2 Mijn familie Deelvraag: Uit welke familie kom ik en hoe kom ik te weten hoe het vroeger was?
de tijd van burgers en stoommachines
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
§3.1 Industrie en samenleving
§2.1 Industrie en samenleving
Aantekening: Energie en grondstoffen
Blok 2 Aantekening: Stoommachines Gevolgen voor de samenleving
Hoofdstuk 2 Natuur en milieu
Aantekening: hout Turf Steenkool
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 3 Planet.
Transcript van de presentatie:

Blok 2 Milieuvervuiling, een nieuw probleem? Deelvraag: Welke milieuvervuiling was er vroeger?

Energie en grondstoffen Middeleeuwen (500-1500): de meeste ambachtslieden werkten in de steden. mosterdmaker, mandenmaker, bakker, slager, leerbewerker

Energie en grondstoffen Ambachtslieden hadden grondstoffen nodig. Die kwamen uit de bodem, het bos of van de landbouw. Ambachtslieden hadden energie nodig. Ze gebruikten eigen spierkracht of die van paarden, watermolens en windmolens. Ook hout is een energiebron.

Energie en grondstoffen Steden groeiden: er kwamen meer mensen en er waren meer grondstoffen en energie nodig.

Hout Rond 1500 was in Nederland het meeste bos gekapt. Rond het jaar 1000 was het grootste deel van Europa bedekt met bos. Mensen kapten bomen: hout voor energie hout voor huizen en schepen om akkers aan te leggen om ijzererts te verhitten Rond 1500 was in Nederland het meeste bos gekapt. Molen in Haarlem. De molen maalde tufsteen, schelpen, eikenschors, tabak en koren.

Turf: brandstof uit het moeras Toen er steeds minder hout was, moest er een andere energiebron worden gebruikt. Dat kwam in de vorm van turf. http://www.schooltv.nl/video/hoe-ontstaat-veen-een-dikke-laag-dode-plantenresten/#q=turf

Turf: brandstof uit het moeras Duizend jaar geleden bestond Nederland grotendeels uit moeras. Moeras bestaat uit veen: Laag dode plantenresten. Als je veen laat drogen, Krijg je turf. West-Nederland: veen lag laag. Oost-Nederland: veen lag hoog. De Loosdrechtse plassen zijn ontstaan door turfwinning.

https://www. beeldengeluid https://www.beeldengeluid.nl/en/media/8079/turfsteken-volgens-oude-methode

Lees blz 58 en 59 Energie en grondstoffen Hout Turf: brandstof uit het moeras Hier en nu: Loodrechtste plassen

1 t/m 10C Maak WB blz 20-23: Lees blz 58 en 59 Energie en grondstoffen Hout Turf: brandstof uit het moeras Hier en nu: Loodrechtste plassen Maak WB blz 20-23: 1 t/m 10C Opdracht 4 maak je op blz 30 in je werkboek Klaar?  YouTube: Turfsteken een vergeten beroep

Steenkool In Engeland gebruikte men steenkool als brandstof toen hout te duur werd. Nadeel veel luchtvervuiling. Steenkool zit diep in de grond.

Steenkool Er werden mijnen gegraven om steenkool uit de grond te halen. Mijn = een plaats waar vaste, natuurlijke hulpbronnen worden gewonnen. Het probleem was dat er veel grondwater moest worden afgevoerd. http://www.schooltv.nl/video/steenkoolmijnen-vroeger-werkten-nederlanders-diep-onder-de-grond/#q=steenkool

Steenkool Uitvinding stoompomp: er kon meer steenkool gewonnen worden. Nadeel: stoommachine verbruikt zelf veel steenkool. http://www.schooltv.nl/video/op-stoom-de-stoommachine-en-de-stoomtrein/#q=stoom%20machine

Stoommachines James Watt vond in 1764 de stoommachine uit. De stoommachine kon andere machines aandrijven. Er kwamen fabrieken waar veel producten tegelijk gemaakt konden worden.

Stoommachines Rond de fabrieken ontstonden steden. Industriële Revolutie: verandering in de manier van produceren: van handmatige productie naar machinale productie in fabrieken.

Stoommachines 1760: in Engeland start Industriële Revolutie. 1850: begin Industriële Revolutie in Nederland. Negentig jaar later dan in Engeland! http://www.schooltv.nl/video/histoclips-afl-8-de-industriele-revolutie/

Lees blz 60 Steenkool Stoommachines

11 t/m 14 Lees blz 60 Maak WB blz 23 - 24: Steenkool Stoommachines Klaar?  SchoolTV De ijzeren eeuw in de klas: Twente op stoom

Gevolgen voor de samenleving Veranderingen door de Industriële Revolutie: Saai werk voor arbeiders, lage lonen, slechte huizen

Gevolgen voor de samenleving Veranderingen door de Industriële Revolutie: Groei van vervoer Communicatie sneller Welvaart steeg. Meer aandacht voor wetenschap en onderwijs. Bevolking groeide

Gevolgen voor het milieu Door industrialisatie: zijn er meer fossiele brandstoffen nodig. Daardoor ontstaat er luchtvervuiling en raken energiebronnen uitgeput. Is er meer bebouwing en infrastructuur. Veel bos verdwijnt. Daardoor is er meer kans op overstromingen. zijn er nieuwe producten, zoals plastic. Daardoor is er meer en gevaarlijker afval. Veel plastic afval komt in zee terecht.

Lees blz 61 Gevolgen voor de samenleving Gevolgen voor het milieu

15 t/m 23 (19 en 21 niet) Lees blz 61 Maak WB blz 24 - 27: Gevolgen voor de samenleving Gevolgen voor het milieu Maak WB blz 24 - 27: 15 t/m 23 (19 en 21 niet)