Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties

Advertisements

Vraag en aanbod.
Vandaag.
Het prijs- of marktmechanisme
Overheidsinterventie 2
Markt en marktvormen.
Oplossingsstrategieën
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Winstmaximalisatie monopolist
Vraag & Aanbod Hoofdstuk 4: De markt
Kenmerken Veel aanbieders Vrije toe- en uitreding Homogene goederen
Overheidsinterventie 1
Overheidsinterventie 3
Wat we bereid zijn om te betalen, maar niet hoeven te betalen.
Hoeveelheidsaanpassing I
Vandaag.
Economie Vwo Mobiliteit.
Markt of overheid.
Markt & Overheid Economie Havo
Hoe maak ik van een verhaal een formule:. Formules Isonne wilt op paardrijles: Het abonnement kost 40 euro. Hierbij moet ze €15,50 per les betalen. Dus:
Het geheel van vraag en aanbod
De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)
Lesbrief Europa. Hoofdstuk 1: waar produceren Oorzaken internationale handel – Natuurlijke omstandigheden – Infrastructuur – Loonkosten/product M.b.v.
Lesbrief Markt en Overheid
Voorbeeld grafiek arbeidsmarkt
Wat we bereid zijn om te betalen, maar niet hoeven te betalen.
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Ingrijpen in de prijs minimum- en maximumprijzen
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Lesbrief Markt & Overheid
verwarring begrippen omzet of winst
en verschuivingen van de vraag- of aanbodlijn
H1 & H2: Hoe werkt de markt, vraag en aanbod
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Lesbrief Vervoer H 4.
Markt & Overheid Les 1. Oligopolie Leerdoelen
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Welkom Havo 5..
Wanneer er maar één aanbieder is
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
WELVAARTSVERLIES DOOR KOSTPRIJSVERHOGENDE BELASTINGEN EN – VERLAGENDE SUSBSIDIES, MAXIMUM- EN MINIMUMPRIJZEN.
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Inhoudsopgave Sheet 2: Planning Sheet 3: H1: schaarste en ruil Sheet 4: H2: de markt: vraag en aanbod Sheet 5: H2, de vraaglijn Sheet 6: H2: de aanbodlijn.
Hoe je een vraaglijn en aanbodlijn tekent.
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Werk, Hoofdstuk 1 en 2: Het aanbod van arbeid
Wat we bereid zijn om te betalen, maar niet hoeven te betalen.
Marktvormen.
Hoe je een vraaglijn en aanbodlijn tekent.
Overheidsinterventie
Subsidie bij volkomen concurrentie
Overheidsinterventie 2
Overheidsinterventie 1
Optimale welvaart bij volledige mededinging
Het verschil tussen de marktprijs en de maximale betalingsbereidheid
Prijszetter binnen grenzen
Extra uitleg H4 Domein Markten
Marktgedrag.
Marktgedrag.
een onbetaalde rekening?
Transcript van de presentatie:

Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie

Begrippen - consumenten Betalingsbereidheid = de prijs die de consument maximaal bereid is te betalen Ik wil maximaal € 700,- betalen voor een computer Consumentensurplus = het bedrag dat de consument minder betaalt dan hij maximaal bereid is om te betalen Als ik een computer kan kopen voor € 500,- heb ik een consumentensurplus van € 200,-

C Consumentensurplus Qv = -5P + 50 Arceer het consumentensurplus 10 Qv = -5P + 50 Prijs = 5 Arceer het consumentensurplus Bereken de omvang van het consumentensurplus Qv prijs 8 C 6 prijs 4 2 ½ × basis × hoogte ½ × 25.000 × € 5 = € 62.500 10 20 30 40 50 hoeveelheid × 1.000

C Verwerkingsopgave Teken: Arceer het consumentensurplus 50 Teken: Qv = -2P + 100 Teken: Prijs = 25 Arceer het consumentensurplus Bereken de omvang van het consumentensurplus Qv prijs 40 C 30 prijs 20 10 20 40 60 80 100 ½ × basis × hoogte ½ × 50.000 × € 25 = € 625.000 hoeveelheid × 1.000

Begrippen - producenten Leveringsbereidheid = de prijs die de producent minimaal wil ontvangen voordat hij bereid is te leveren Voor minder dan € 300,- kan ik geen computer op de markt brengen Producentensurplus = het bedrag dat de producent méér ontvangt dan zijn leveringsbereidheid Als ik een computer kan verkopen voor € 500,- heb ik een producentensurplus van € 200,-

Producentensurplus Gegeven een bepaalde aanbodlijn en een bepaalde prijs: Arceer het producentensurplus Bereken de omvang van het producentensurplus 50 prijs Qa 40 prijs 30 P 20 10 ½ × basis × hoogte ½ × 50.000 × € 20 = € 500.000 20 40 60 80 100 hoeveelheid × 1.000

C P Verwerkingsopgave Arceer het consumenten- en producentensurplus 25 Teken: Qv = -4P + 100 Teken: Qa = 5P - 25 Arceer het consumenten- en producentensurplus Bereken de omvang van resp. het consumenten- en producentensurplus Qv prijs Qa 20 C 15 Prijs 13,89 P 10 5 ½ × basis × hoogte ½ × 44.444 × € 11,11 ≈ € 246.888 20 40 60 80 100 hoeveelheid × 1.000 ½ × basis × hoogte ½ × 44.444 × € 8,89 ≈ € 197.556

Pareto-optimaal Pareto-optimaal: de som van consumenten- en producentensuplus is maximaal D.w.z. dat niemand zijn positie kan verbeteren zonder dat dit ten koste gaat van de ander. Bij perfect werkende markten is de uitkomst pareto-efficiënt. Een hogere prijs…. gaat ten koste van het totale surplus (evenals een lagere prijs)

Pareto-efficiënt Wanneer een uitkomst Pareto-efficiënt is, vereist dat perfect werkende markten (en die zijn er niet/nauwelijks) wil dat niet zeggen dat het ‘rechtvaardig’ is wordt er geen rekening gehouden met externe effecten komen geen collectieve goederen tot stand Er zijn dus situaties waarbij je bewust níet streeft naar een Pareto-efficiënte uitkomst.

Monopolist - Volkomen Concurrentie Onvoldoende concurrentie op een markt leidt tot verlies aan welvaart, omdat het niet Pareto-efficiënt is. We laten e.e.a. zien door de situatie van een monopolist (zie afbeelding) te vergelijken met volkomen concurrentie onder dezelfde voorwaarden: GO = Qv en MK = Qa

Surplus bij een monopolist 300 euro’s MK 250 C prijs =200 200 150 P 100 50 GO MO 100 200 300 400 500 600 hoeveelheid

Surplussen bij Volkomen Conc. 300 euro’s Qa 250 C 200 prijs =150 150 P 100 50 Qv 100 200 300 400 500 600 MO hoeveelheid

Vergelijking Monopolie - VC Volkomen concurrentie Monopolist hoeveelheid euro’s 50 150 prijs =200 250 100 200 300 400 500 600 GO MO MK C P WV Welvaartsverlies: uitkomst monopolie niet Pareto-optimaal Monopolie

Praktijk Onvolkomen concurrentie vergroot dus het producentensurplus: logisch dat bedrijven hier naar streven Onvolkomen concurrentie gaat ten koste van het consumentensurplus en de totale welvaart: logisch dat overheden concurrentie proberen te bevorderen: mededingingsautoriteiten (NMa) speciale commissaris EU