Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Zelforganisatie Ultiem geluk of complete chaos?
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Verantwoordelijke Leni.
Feedback en … de metafoor van het fietspad!
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Leidinggeven en coachen
School Video Interactie Begeleiding
Reflectie.
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Jobcoach Janick.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Volksuniversiteit Zwolle
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
6 stappen in Risico management
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Advies; verder in 2015 met het Scholennetwerk en netwerkscholen?
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Coaching week Rotterdam Academy.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
motiverende gespreksvoering
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Transationele analyse (aka TA) Rotterdam, 26 augustus 2011.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
De leerling of stagiaire in beweging!
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
Loopbaancompetenties
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
A+O project Co-creatie in de praktijk
Commissie voor vrijwilligerswerk
Praktijk Opleiders Cursus
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Samen werken Samen leren
Gesprekstechnieken Les 4.
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Reflectie reflecteren is een vorm van oriëntering achteraf, dat wil zeggen, nadat een handeling (of reeks van handelingen) voltrokken is, bezint de handelende.
PRAKTISCH LEAN MANAGEMENT
Sociaal / ethisch ondernemen
Transcript van de presentatie:

Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing

De basics van een proces in kaart brengen : het schildpaddiagram STUREN Titel proces: Activiteiten Doelstellingen Middelen Actoren Regels Output Input Belangen- groepen 5 3 start PROCES 1 2 7 einde MIDDELEN 4 6

Rollen in proces-denken? RASCI R = responsible : proces-eigenaar, neemt beslissingen binnen het kader A = accountable : ‘verantwoording’/ ’ondersteuning’ /bepaalt het sturend kader, geeft alle nodige informatie, doet opvolging - R en A werken ‘in tandem’ S = support : voert ondersteunende taken uit C = consulted : wordt betrokken tijdens het proces, kan dus ook invloed hebben op het proces en het resultaat (voor kernprocessen: gebruiker steeds in C?) Informed : wordt geïnformeerd, heeft geen invloed op het proces of het resultaat. Informeren kan zowel tijdens het proces of na het realiseren van het proces

Welke rollen onderscheiden we ?

Luister- en spreekregels Fase Activiteit Luister- en spreekregels Voorbereiden Inhoud + leervraag Presenteren 5’ Enkel luisteren! Verhelderen Zoeken naar vaardigheden, talenten, hulpbronnen, vroegere positieve ervaringen Open, niet-beoordelende vragen – om beurt Bevestigen Naar voor halen wat in positieve zin opvalt Inbrenger zwijgt Reflecteren Inbrengen van tips, advies, metafoor, verdere vraag, best practice, … Inbrenger luistert Afsluiten Feedback van inbrenger : wat hem/haar meest toepasbaar lijkt- mogelijke stappen … Inbrenger spreekt Proces samen bespreken : positief ? Valkuilen ? Waarop letten ? …

Bij reflectie Professionalisering van persoonlijk functioneren vraagt om zelf-reflectie Reflectie op Handelen Motieven ten grondslag aan het handelen Oorzaken van positieve en negatieve belevingen (naar het dilemma gaan) Effecten in de relatie Leren van de inhoud + van de werkwijze

Enkele verwijzingen naar literatuur http://www.jaapboonstra.nl/wp-content/uploads/2013/01/1_Introductie_-_Succesvol_veranderen_van_organisaties.pdf http://www.leren.nl/cursus/management/verandermanagement/vijf-kleuren-om-te-veranderen.html https://www.managementboek.nl/boek/9789013016543/leren-veranderen-leon-de-caluwe 29-12-2018