1900-1950 Wereldoorlogen Kenmerk 38 het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme Les 2 – Nazificatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Nazificatie van de samenleving.
Advertisements

Hitler aan de macht Paragraaf 2.
Historische context Duitsland 3
Omgaan met geschiedenis
Wereldoorlogen Twee wereldoorlogen en het ontstaan van de totalitaire regimes Les 38 – Het Interbellum.
Conflicten tussen kapitaal en arbeid
Paragraaf 2.3 Arbeidersparadijs.
Hoofdstuk 5.
Paragraaf 2.5 Sovjetunie.
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
Nederland Bezet!.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 6: De Romeinen en hun bestuur.
Nazi Duitsland 3.2, Een wankele republiek.
Nazi Duitsland 3.4, Führer aan de macht Jippie.
Kenmerk a Opkomst van de stedelijke burgerij en b de toenemende zelfstandigheid van steden Les 2: Verschillen stad en platteland.
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
Wereldoorlogen Kenmerk 40: Het voeren van twee wereldoorlogen: 43 A: verwoestingen op niet eerder vertoonde schaal door massavernietigingswapens.
Opkomst van het nationaal-socialisme
NICOLE, BINTOU, MARYSIA. VWO 3
Nazi Propaganda.
§5.4 Het einde van de koude oorlog
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog Par 1: Oorzaken
Paragraaf 3.4 Historisch Overzicht
Hoofdstuk III: Griekenland Les 4: Par 3A, Geloven
Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten
PARAGRAAF 3.4 HISTORISCH OVERZICHT Nazi Duitsland.
Goed voorbereid naar de Pabo! Studiemateriaal: - Studiopabo - Studiewijzer.
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
Politieke stromingen De liberalen
De Tweede Wereldoorlog
Hoofdstuk 2: Tussen twee wereldoorlogen
De Tweede Wereldoorlog
Poort ‘Arbeit macht frei’ gestolen (nrc.nl 3 november 2014)
“I am not a pacifist. That is not my attitude. But all my impressions of war are so bad that I could be for it only under the sternest necessity — the.
"We regard the agreements signed last night as symbolic of the desire of our two peoples never to go to war with one another again.“ (Chamberlain, over.
Begrijpen hoe propagandaposters werden gebruikt in nazi Duitsland Waarom waren ze zo effectief? * methode * boodschap * doel Doel van de les.
Duitsland Hoofdstuk 5 Het Derde Rijk I
9§3 Totalitaire ideeën in de praktijk II Fascisme
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
Verzet in Duitsland K.A. 39: het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme.
De Wereld- oorlogen H11.3 DE SOVJETUNIE. OORZAKEN RUSSISCHE REVOLUTIE  Alleenheerschappij van de tsaar (Nicolaas II)  Doema (parlement sinds 1905) geen.
VERENIGDE STATEN De weg naar wereldmacht | Het federale bestuur | The Roaring Twenties.
Het interbellum Duitsland: van democratie naar dictatuur
Context 2: Duitsland Les 6 – Nazi’s aan de macht.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Paragraaf 11.3 De Sovjet Unie.
De Tweede wereldoorlog Deel I
Paragraaf 11.1 Een moderne wereld
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
Context 2: Duitsland Les 10 – Verloop van Wereldoorlog Twee.
Les 1 – Hitler grijpt de macht
Context 2: Duitsland Les 8 – Verzet.
Context 3: Koude Oorlog Les 7 – Rollback of vreedzame co-existentie.
HOOFDSTUK 4 DE TWEEDE WERELDOORLOG
Wereldtentoonstelling Parijs, 1937
Wereldoorlogen Kenmerk 38 Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Verzet.
Blok 2 Koffie en suiker Deelvraag:
Wereldtentoonstelling Parijs, 1937
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog
Kenmerk 7: De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 18: De Germaanse cultuur.
Wereldoorlogen Kenmerken 40: Het voeren van twee wereldoorlogen: 43: Verwoestingen op niet eerder vertoonde schaal door massavernietigingswapens.
§2.3 Duitsland van democratie naar dictatuur
§2.2 Fascisme en communisme
§3.4 De crisistijd In deze presentatie leer je over:
§4.2 De bezetting van Nederland
§6.3 Cultuur en samenleving
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog en verder
Transcript van de presentatie:

1900-1950 Wereldoorlogen Kenmerk 38 het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme Les 2 – Nazificatie van de samenleving

HOE GROEPEN MET ELKAAR OMGAAN H8:§ 6: p139-142 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Nazificatie Organiseren van de samenleving volgens de leer van de Nazi’s Alle aspecten van de samenleving worden doordrongen van de n/w der Nazi’s ECONOMIE GELD & WERK SOCIALE VERHOUDINGEN HOE GROEPEN MET ELKAAR OMGAAN CULTUUR RELIGIE KUNST NORMEN/WAARDEN BESTUUR OVERHEID POLITIEK

Nazificatie van de economie 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Industrie De staat werd de belangrijkste opdrachtgever Bedrijven moesten doen wat de regering van hen eiste Landbouw Boeren werden enerzijds verheerlijk als de Arische ruggengraat van de samenleving, anderzijds moest de landbouw gewoon hard produceren voor een ophanden zijnde oorlogseconomie

Nazificatie van de sociale verhoudingen - vrouwen 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Nazificatie van de sociale verhoudingen - vrouwen Vrouwen Werden verheerlijkt als moeder Maar gediscrimineerd op de arbeidsmarkt en bij studies Zo mochten getrouwde vrouwen niet werken en mocht slecht 10 procent van de studentenpopulatie vrouw zijn. Gedurende de oorlog werden zij echter in grote getale ingezet in de fabrieken

Zoek de verschillen Mei 1939 April 1940 Voorjaar 1942

Nazificatie van de sociale verhoudingen - jongeren 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Nazificatie van de sociale verhoudingen - jongeren Op school Hersenspoeling via nieuwe methoden en door de leerkracht Het onderwijzend personeel werd gezuiverd Veel – dus niet allen zoals in het boek wordt vermeld (p 141) – jeugdbewegingen gingen op in de Hitlerjugend Veel jongeren werden hier lid van Hersenspoeling en voorbereiding op het volwassen leven in Nazi-Duitsland (zie volgende dia)

De Führer heeft altijd gelijk

Nazificatie van de cultuur - Propaganda (kenmerk 40) 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Nazificatie van de cultuur - Propaganda (kenmerk 40) Ministerie van Propaganda Volk voorlichten conform de nazi-ideologie Zeer moderne manier gebruik allerlei communicatiemiddelen Radio, film, posters, enz Zo liet Propaganda minister Goebbels goedkoop radio’s maken en in veel openbare ruimten geluidsinstallaties plaatsen

Nazificatie van de cultuur - Kunst 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Nazificatie van de cultuur - Kunst Ministerie van Propaganda Stelde de zogenaamde Reichs Kulturkammers in Kunst mocht aan de ideologie voldoen anders was deze ontaard Kunstenaars van Entartete Kunst kregen een beroepsverbod Vele vluchtten naar het buitenland