MAW §1.3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Advertisements

Basiskennis maatschappijleer 2 klas 4
Culturele diversiteit in de kliniek
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Paragraaf 5 Hollandse huisvrede.
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
MENSEN LEVEN MET MENSEN
Over het psychoanalytische psychotherapie bij senioren
De pluriforme samenleving
10.1: De pluriforme samenleving Intro statistiek HC Test Onderzoekje.
Kenmerk a Opkomst van de stedelijke burgerij en b de toenemende zelfstandigheid van steden Les 2: Verschillen stad en platteland.
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
Hoofdstuk 3 Cultuur.
Cultuur en Identiteit 4.1 Wat is cultuur?
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
Jong en oud met elkaar in gesprek
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Hoofdstuk 6: waarden, normen en instituties
Interculturele communicatie
GPO CULTUUR EN MEDIA DOOR TAYSON HICKS, ASMARA PAPA EN NOËLLE DOODEMAN.
Diversiteit Kaoutar el Baghdadi 1 BASW B Informatievaardigheden.
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
1 Sociologie en Diversiteit hoorcollege 3 Harrie Manders
sociologie en diversiteit
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Opgroeien in de stad les 3
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). ICBO Introductie Christendom voor het Basisonderwijs Kinderen nemen hun religie mee Deel van de lesstof (geestelijke.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Informatieavond 3vwo Decanaat decanen: begeleiding bij keuzes Jacqueline Fleer (vwo) Clemens de Lange (havo)
Culturele diversiteit
Hoofdconcepten en eindtermen
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Pluriforme samenleving paragraaf 2
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Pluriforme samenleving
H5 Wie heb je nodig?.
H1 Hoe word je wie je bent?.
H2 Een leven lang leren.
3. Oorzaken van criminaliteit
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschap-pen
Consumenten-gedrag Het gezin
Uitwerking begrippen burgerschap. Sociaal.
Socialisatie H 1 Communicatie TA.
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Cultuur en samenleving
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Veranderingen in het vormingsvraagstuk
Vormingsvraagstuk HAVO ~ Deel 2 ~ H12.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

MAW §1.3

socialisatie (A) Proces van overdracht socialisatoren (ouders, vrienden, familie, werk, school, religie, media, vereniging, overheid) (B) Proces van verwerven Internaliseren

(a) Proces van overdracht

(B) Proces van verwerven

Functies van socialisatie zijn: De continuering van de cultuur van de samenleving. Mensen verwerven zich opvattingen, waarden en normen die hen maken tot lid van een maatschappij met een bepaalde cultuur waarmee zij zich onderscheiden van de leden van andere maatschappijen en culturen9; De verandering van de cultuur van de samenleving en van groepen daarbinnen. Cultuur is geen statisch verschijnsel. Door overname van elders worden, evenals door ontdekkingen en uitvindingen binnen de eigen cultuur, steeds nieuwe dingen aan de cultuur toegevoegd10; Identificatie (binding) met de eigen groep en cultuur door het overbrengen van cultuurgebonden waarden en normen; Identiteitsontwikkeling van het individu gedurende de gehele levensloop; Het reguleren van gedrag van mensen waardoor het gedrag (van anderen) beter voorspelbaar wordt en het samenleven overzichtelijker11. Syllabus 4.1 p.12