Hoofstuk 16 Interculturele communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Interculturele Communicatie
Advertisements

De 5 talen van de liefde.
Levensbeschouwing Welkom
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
Lotgenotencontact.
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Succesvol communiceren met je klant!
Cultuursensitief werken
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Interculturele communicatie
Cultuurgebieden.
Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
Multiculti.
Hoofdstuk 1 Grenzen en identiteit Grenzen en identiteit
Een haperend geheugen.
Kenniscentrum Woonzorg Brussel
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
DIVERSITEIT: OBSTAKEL OF UITDAGING?
Leidinggeven H11 Iedereen is anders, iedereen is gelijk
Interculturele communicatie
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Communicatie en dementie
Communicatieproblemen
De economische dimensie
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
Hoofdstuk: Multiculti
Vorlesung/Übung Interculturele communicatie
Discriminatie.
Wie ben ik?.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Culturele synergie.
Oic even weken..
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
3/4 kgt 3 Grenzen en identiteit § 2 - 4
VP15 Begeleidingskunde Bert Buter December 2015 Hoofdstuk 8.
Communicatie & Relatie
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Richtlijnen voor gedrag Hoofdstuk 4 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
1 Aspecten van de Islam als religie en als cultuur.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
College Zorg Gedrag. De psychogeriatrische zorgvrager  Dementie is een syndroom  Een syndroom is een aantal verschijnselen die zich tegelijkertijd voordoen.
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Project Interculturele Palliatieve Zorg
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Begeleiden van een zorgvrager
H1 Hoe word je wie je bent?.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Contact maken en contact houden
Diversiteit binnen de kinderopvang: Over leren kennen van verschillende geuren, kleuren en smaken ICC Gent 2 april 2015 Naïma Lafrarchi Onderzoekster.
Welkom Presentatie over WELKOM BIJ CODA 28 maart 2018.
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Internationaal I Cultuur zit in je.
Interculturele communicatie
Omgaan met verschillen
Omgaan met verschillen
Internationaal I Cultuur zit in je.
Inspelen op innovaties
Basisstof 2 In je vrije tijd.
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

Hoofstuk 16 Interculturele communicatie Hoofdstuk 26 Vz 14 a en B Periode 8 Begeleidingskunde

Communicatie tussen mensen met een verschillende culturele achtergrond Beeldvorming bij autochtonen We delen vaak sociale omgeving in groepen Waarderen onze eigen socialiteit en identiteit Waarderen andere groepen soms negatief We sluiten ons af voor anderen Vooroordelen en generalisaties

Westerse cultuur en niet westerse cultuur Westerse cultuur hebben vaak : Dezelfde taal Dezelfde voorzieningen Hetzelfde onderwijs Dezelfde feestdagen Dezelfde gewoonten en rituelen Ongeveer dezelfde godsdienst Cultuur verschillen tussen de westerse en niet westerse cultuur Verschillen in religie Verschillen in gebruiken Verschillen in normen waarden Verschillen in communiceren

Verschillen in religie Andere geloof, andere waarden en normen Islam heeft 5 belangrijke geboden Twee belangrijke zijn: 1 Elke dag vijf keer bidden, gezicht naar mekka 2 Vasten tijdens Ramadan ( 28 dagen) Bovennatuurlijke krachten ( demonen) psychische ziekte kan soms toegeschreven worden aan een Demon opdracht

Verschillen in gebruiken Verschil in gebruik van tijd en op tijd. Geven en ontvangen van cadeautjes Ontvangen van bezoek. Met elkaar omgaan en begroeting. Openheid en geslotenheid Presteren en assertiviteit.

Verschillen in Normen en waarden Westerse cultuur een individualistisch cultuur Niet westerse cultuur een groepscultuur Ouderen opbergen in verzorgingshuizen of verpleeghuizen vinden Turken en Marokkanen vaak respectloos Machtsongelijkheid staat bij geboorte niet al vast bij niet westerse cultuur andere gedachte. Mensen met een bepaalde macht hebben in niet westerse landen een be paalde bijpassende houding (met meneer aanspreken en zeker niet met de voornaam)

Uit een westerse cultuur hebben mensen minder moeite met onzekerheid en zijn vaak toleranter, afstandelijker en minder emotioneel.

Verschil in betekenis en wijze van communiceren Westerse cultuur Inhoud staat centraal rechtstreeks en direkt gecommuniceerd. Eerder zelf kritiek Niet westerse cultuur Het relatieaspect staat centraal zeer indirekte communicatie niet gemakkelijk zelfkritiek

Communicatie met mensen uit een niet Hoe kun je goed omgaan met niet westerse cultuur betreffende communciatie: Korte zinnen, eenvoudige woorden Ga niet harder praten Geen betuttelende en kleinerende houding Niet te veel gebaren ( andere betekenis) Dingen voordoen en kijken of ze het hebben begrepen Niet teveel humor is teveel cultuur gebonden. Niet teveel oogcontact ( sexuele avance) Niet te vaak vragen “waarom” ( teveel een waardeoordeel) Stel concrete en vriendelijke vragen Wees bedachtzaam op analfabetisme Heb een open en belangstellende houding