Projectmanagement TI en SE voor spoorzone Delft Chris van Cappellen Project manager Technische Installaties 27 december 2018
Spoorzone Delft Agenda Opdracht Risico’s Faalkosten Beheersmaatregelen Stand van zaken 27 december 2018 2
Spoorzone Delft Opdracht technische installaties Ontwerp installaties voor een 4-sporige tunnel Realisatie installaties voor 2-sporige tunnel Omvat alleen tunnel installaties Geen besturingssysteem SE met uitwerking door OG 27 december 2018 3
Spoorzone Delft Scope Budget versus aanbiedingen Eigen organisatie verzorgt PM en systeemintegratie 3 systeem leveranciers verzorgen deelinstallaties 27 december 2018 4
Spoorzone Delft Analyse risico’s Welke eisen in het contact? Wie is de klant cq eindgebruiker? Wat wil/wenst de klant cq eindgebruiker? Is de klant en de financier dezelfde? Doorlooptijd keuringsproces Eisen zijn gedetailleerd, en niet altijd compleet Faalkosten voorkomen 27 december 2018 5
Spoorzone Delft Faalkosten 27 december 2018 6
Spoorzone Delft Top faalkosten Gegevens uitwisseling en communicatie Beperkt uitvoerbaar ontwerp 27 december 2018 7
Spoorzone Delft Organisatie 27 december 2018 8
Spoorzone Delft Te leveren ontwerp producten Basisontwerp Detailontwerp 27 december 2018 9
Spoorzone Delft Beheersmaatregelen Realisatie in alliantie verband. Vaststellen inhoud rapporten Ontwerp presentatie per deelsysteem Proces afspraak omgaan met wijzigingen. Beperking risico bij ingebruikname 27 december 2018 10
Spoorzone Delft Risico’s bij technische installatie algemeen Te weinig tijd t.g.v. uitloop bouwproces. Goedkeuring overheidsdiensten Technische installaties sluiten niet aan op processen stakeholders. 27 december 2018 11
Spoorzone Delft Beheersing einde project risico’s Integrale testopstelling Integrale werking Calamiteiten scenario's testen Systeem degeneratie Test protocollen afgestemd en overeengekomen met alle stakeholders 27 december 2018 12
Spoorzone Delft I-FAT 27 december 2018 13
Spoorzone Delft Ervaringen Overeenstemming basisontwerp met OG Nieuw team aan zijde van de OG na basisontwerp Veel wijzigingen tijdens detailontwerp Uitbreiding scope tijdens detailontwerp Administratieve afhandeling wijzigingen erg lang Scope vergroting met factor 2,5 – 3 27 december 2018 14
Spoorzone Delft Huidige stand BO en DO tunnelinstallaties afgerond FAT hoofdsystemen afgerond FAT besturingsysteem medio november 2012 Montage tunnelinstallatie in 2013 I-FAT eind februari 2013 gereed Oplevering tunnelinstallaties eind 2013 Ontwerp stationinstallaties eind Q2-2013 gereed Integrale testfase Q4-2014 en Q1-2015 Ingebruikname medio Q2-2015 Binnen contract planning 27 december 2018 15
Spoorzone Delft Einde 27 december 2018 16