Huidige en gewenste situatie op schoolniveau Toelichting bij ''Huidige en gewenste situatie op schoolniveau'' uit de toolkit
Huidige en gewenste situatie analyseren Huidige situatie Gewenste situatie wat willen we niet (meer) zien? wat willen we wel (méér) zien? overbodig rommelig Inefficiënt ineffectief essentieel consistent efficiënt effectief ANALYSEREN knelpunten ambities
Huidige en gewenste situatie analyseren Huidige situatie Gewenste situatie wat willen we niet (meer) zien? wat willen we wel (méér) zien? UZELF UZELF overbodig! essentieel! ........ ........ SCHOOL SCHOOL rommelig! overeenkomsten consistent! overeenkomsten ANALYSEREN inefficiënt! handig! DOCENT COLLEGA COLLEGA DOCENT LEERLING LEERLING ineffectief! effectief! OMGEVING OMGEVING knelpunten ambities
Huidige en gewenste situatie analyseren Houd bij het analyseren de volgende aandachtspunten (de leerplanaspecten) bij de hand: Rol van docent, leerling en leeractiviteiten Leerinhoud en beoordeling Leeromgeving en leermiddelen Leerling groepering en tijd (rooster)
Analyses matchen (1) Welke mogelijkheden voor nieuw te ontwikkelen onderwijs zij er? Welke mogelijke knelpunten zijn er? En wat betekenen deze mogelijkheden en/of knelpunten voor de verschillende leerplanaspecten?
Analyses matchen (2) En wat betekent dat voor de docent, leerlingen en/of leeractiviteiten? En wat betekent dat voor de leerstof en toetsing? En wat betekent dat voor de leeromgeving en leermiddelen? En wat betekent dat voor de leerling-groepering en het rooster? Formuleer hier de mogelijkheden/wensen voor nieuw te ontwikkelen onderwijs: Welke mogelijke knelpunten zijn er?