Menslievende professionalisering Methodisch werken bij Amerpoort

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
de feiten en de cijfers Samen werken aan werk de feiten en de cijfers.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Intreerede Dr. Petri Embregts
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
Educatief partnerschap en VVE
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
De Zavel, net een beetje anders… 17 december 2012 Goudblomme – De Swane – De Zavel – De Eeckhof.
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
Pastoraat als presentie
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Het opleidingsprofiel:
Uw gemeente & mensen met een beperking
Boerhaaveplein. Van wie komt de vraag om een aanpassing van het plein?  Van buurtbewoners met kinderen  Van buurtkinderen  Van schoolkinderen  Van.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gentle Teaching.
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
Regie over eigen leven..
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
motiverende gespreksvoering
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Project oriëntatie op het beroep Lesweek 1 VSR1F.
Je mag/kan steeds van school veranderen MAAR Verander niet teveel van school, want dit is niet goed voor je kind. Elke school heeft positieve en.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Persoons- Volgende Financiering ? Wat betekent PVF voor de cliënten van Het GielsBos ? 1.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
Divisie Kind & Jeugd Amerpoort Werkgebied: provincies Utrecht, Flevoland en in ‘t Gooi.
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Dr. Maaike Hermsen Prof. dr. Petri Embregts Dr. Lex Hendriks.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Pedagogiek als beroep.
Passend onderwijs.
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Disclosure belangen NHG spreker
Omgeving Daar geef je om.
Kwalitatief onderzoek naar de ondersteuningsbehoefte van brussen binnen Stichting Abrona Sanne Klomp Sociaal Pedagogische Hulpverlening
RIBW GO verandert. Op weg naar 2015 en verder
Lespakket Opleidingen
Samen kunnen kiezen Petri Embregts 13 november 2018.
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Omgeving Daar geef je om.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Basistekst : Talentontwikkeling
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Transcript van de presentatie:

Menslievende professionalisering Methodisch werken bij Amerpoort Matthijs Heijstek, gedragsdeskundige 07-04-2018

Opbouw presentatie: Voetstappen op dit terrein: een reis door de tijd(geesten) Menslievende Professionalisering (MP): waar komt het vandaan? Zien (1), bewogen worden (2) en in beweging komen (3) Methodisch werken met Menslievende Professionalisering als onderlegger Vragen #familiedag @Amerpoort @harry_bosma @HeijstekM

Opbouw presentatie: Voetstappen op dit terrein: een reis door de tijd(geesten) Menslievende Professionalisering (MP): waar komt het vandaan? Zien (1), bewogen worden (2) en in beweging komen (3) Methodisch werken met Menslievende Professionalisering als onderlegger Vragen

Voetstappen op deze plek…

De zorg als spiegel van de samenleving Elke 15 jaar vindt er een belangrijke opvattingenverschuiving (visieverandering) plaats in de zorg (Beltman, 2001)

1940-55: Charitatieve periode 1955-70 Medische model 1970-85 Leef-en relatiemodel (ontwikkelingsparadigma) 1985-00 Burgerschapsparadigma (ondersteuningsparadigma) 2000-15 Consumentenparadigma 2015-?? Nieuw paradigma?

Hoe kijken we naar paradigma verschuivingen? Het is een golfbeweging Het is een cirkel Het is een trap

Hoe kijken we naar paradigma verschuivingen? Het is een golfbeweging Het is een cirkel Het is een trap:

Charitatieve periode: het is een mens Medische model: Ontwikkelingsparadigma Burgerschapsparadigma Consumentenparadigma

Charitatieve periode: het is een mens Medische model: het is een bijzonder mens Ontwikkelingsparadigma Burgerschapsparadigma Consumentenparadigma

Charitatieve periode: het is een mens Medische model: het is een bijzonder mens Ontwikkelingsparadigma: het is een bijzonder mens die een leefomgeving nodig heeft Burgerschapsparadigma Consumentenparadigma

Charitatieve periode: het is een mens Medische model: het is een bijzonder mens Ontwikkelingsparadigma: het is een bijzonder mens die een leefomgeving nodig heeft Burgerschapsparadigma: het is een bijzonder mens die in dezelfde leefomgeving mag wonen als ieder ander Consumentenparadigma

Charitatieve periode: het is een mens Medische model: het is een bijzonder mens Ontwikkelingsparadigma: het is een bijzonder mens die een leefomgeving nodig heeft Burgerschapsparadigma: het is een bijzonder mens die in dezelfde leefomgeving mag wonen als ieder ander Consumentenparadigma: het is een bijzonder mens die zelf mag bepalen welke zorg hij in welke omgeving wenst

De ontwikkelingen in de zorg als getrapt proces -past in de traditie van de humanistische psychologie: heden ten dage vertolkt door Deci & Ryan (2002)

De zorg als spiegel van de samenleving… Wat is de huidige tijdgeest? “We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk” Prof. dr. Jan Rotmans

Opbouw presentatie: Voetstappen op dit terrein: een reis door de tijd(geesten) Menslievende Professionalisering (MP): waar komt het vandaan? Zien (1), bewogen worden (2) en in beweging komen (3) Methodisch werken met Menslievende Professionalisering als onderlegger Vragen

Menslievende professionalisering Prof. dr. Petri Embregts; bijzonder hoogleraar op de leerstoel Mensen met een verstandelijke beperking in Tilburg (Tranzo)

Onderzoek van Embregts : wat vinden ouders een goede begeleider? Ouders van mensen met een ernstige verstandelijke beperking vinden het belangrijk dat de begeleider hun kind als mens ziet, “dat hij zich echt inleeft en dat hij mijn kind niet als een object ziet, maar hem als mens beschouwt.” Ouders willen vooral sámen met begeleiders de zorg voor hun kind vormgeven. Informatie-uitwisseling, betrokkenheid en oprechte dialoog lijken hierin dé bouwstenen om optimale afstemming te realiseren.

Onderzoek van Embregts (2) : wat vinden begeleiders een goede begeleider? De begeleider vindt het belangrijk dat hij de ander als mens ziet. Begeleiders willen er zijn voor een cliënt, hetgeen volgens henzelf inhoudt dat cliënten bij de begeleider terecht kunnen, dat de begeleider aandacht geeft. Begeleiders vinden het belangrijk dat ze met mensen bezig kunnen zijn en dat ze betrokkenheid tonen. Of zoals een begeleider zegt: “Ik ben absoluut geen type dat de hele dag op kantoor gaat zitten. Ik ben heel graag met mensen bezig, help mensen graag.”

Kritiek op burgerschapsparadigma en consumentenparadigma Het irreële, en daarmee risicovolle, is echter dat het burgerschapsparadigma een zeer eenzijdig beroep doet op sturen, kiezen en beslissen. Het laat iets wezenlijks weg, wat juist type­rend is voor een mens met een verstandelijke beperking, namelijk het feit dat het sturen, kiezen en beslissen niet gemakkelijk is voor iemand met een verstandelijke beperking. Een hulpvraag of zorgvraag wordt niet gesteld in een ‘goed gesprek’. De begeleider dient de zorgbehoefte af te lezen in de relatie.

Menslievende professionalisering haakt o.a. aan bij: Presentietheorie (Andries Baart) “Wie je voor de ander bent, gaat vooraf aan wat je voor de ander doet…” Tacit knowledge (Hans Reinders) “Begeleiders weten meer dan ze weten dat ze weten…” Menslievende zorg (Annelies van Heist) Filmpje inaugurale rede: Ontferming voor dummies.

Opbouw presentatie: Voetstappen op dit terrein: een reis door de tijd(geesten) Menslievende Professionalisering (MP): waar komt het vandaan? Zien (1), bewogen worden (2) en in beweging komen (3) Methodisch werken met Menslievende Professionalisering als onderlegger Vragen

Menslievende professionalisering Zien aandacht (om zorg te ‘zien’) Bewogen worden verantwoordelijkheid (om zich aangesproken te voelen en bewogen te worden) In beweging komen competentie (om in beweging te kunnen komen)

Wat betekent dit voor Amerpoort? Het stimuleren van een betrokken grondhouding van begeleiders en de nadruk op een reflectieve verhouding. Hoe? Voorbeelden:

Opbouw presentatie: Voetstappen op dit terrein: een reis door de tijd(geesten) Menslievende Professionalisering (MP): waar komt het vandaan? Zien (1), bewogen worden (2) en in beweging komen (3) Methodisch werken met Menslievende Professionalisering als onderlegger Vragen

Methodisch werken: werken volgens een methodiek Methodiek (Bassant en Roos, 2000): Heeft een visie; gestoeld in een theoretisch model Biedt methoden en instrumenten Is verankerd in een behandel- structuur

Menslievende professionalisering Het divisie 1-huis Menslievende professionalisering Intensieve verzorging De “LACCS” lijn Balance Intensieve begeleiding De “Spoor A’ lijn NVR - Dit Ben Ik video’s - Werken met De Curve

Opbouw presentatie: Voetstappen op dit terrein: een reis door de tijd(geesten) Menslievende Professionalisering (MP): waar komt het vandaan? Zien (1), bewogen worden (2) en in beweging komen (3) Methodisch werken met Menslievende Professionalisering als onderlegger Vragen??