Welkom op de infoavond eerste leerjaar 2014-2015 In het eerste leerjaar zeg je de kleuterschool vaarwel. Voor vele kinderen is dit een grote stap. Heel wat nieuwe dingen staan je te wachten.
Leesonderricht Schrijfonderricht Rekenonderricht
Leesonderricht Veilig lezen lezen herhaal dagelijks de aangeleerde woorden en letters (klik-klak/boek) medeklinkers stemloos (dof) verklanken kernwoorden aanvankelijk in afzonderlijke klanken splitsen steeds luidop laten lezen / steeds wijzen op de leesrichting hou de duur van het oefenen beperkt (wisselrijtjes 3-5’ lezen met timer, aanduiden op het blad volgende dag nog eens) na elke kern: leestoets + lettertoets!! Om het leesniveau van de kinderen op te volgen, gebruiken we het AVI-systeem. Het AVI-systeem werd onlangs vernieuwd waardoor de kinderen nu meer getest worden op begrijpend lezen waar bij het oude systeem vooral technisch lezen werd getoetst. De nieuwe AVI-niveaus zijn gekoppeld aan leerjaren. Er wordt een onderscheid gemaakt in het niveau halverwege het leerjaar (M) en aan het einde van het leerjaar (E). Het cijfer 3 staat voor het 1ste leerjaar AVI-start (S3) = begin eerste leerjaar 1 AVI-M3 = midden eerste leerjaar 1-2 AVI-E3 = eind eerste leerjaar 2-3
Schrijfonderricht Ik pen controleer pennenzak (gom, scherpe potloodpunt) let op goede schrijfhouding (voeten plat op de grond/ benen naast elkaar /rechte rug) en potloodgreep laat steeds oefenen tussen 2 HULPLIJNEN letters + woorden inoefenen (liefst elke dag) eis nauwkeurigheid bij het correct uitvoeren van een schrijfpatroon (zie schrijfboekje) visueel en auditief dictee vanaf december schrijven we met pen
Rekenonderricht Kompas Getallenkennis: controleer het juist benoemen van een cijfer (hoeveelheden tot 5/10/20) controleer de juiste associatie tussen hoeveelheid, getalbeeld en getal bij het zien van een getalbeeld onmiddellijk het getal kunnen zeggen zonder te tellen tellen/terugtellen/doortellen controleer de kennis van wiskundige tekens en symbolen (=, >,<) splitsen (getalbeelden automatiseren) splitshuisjes rangorde: eerste, laatste, middelste patronen aanvullen
rekenhandelingen uitvoeren (+/-) Bewerkingen: rekenhandelingen uitvoeren (+/-) tot 5 (herfstvakantie) / tot 10 (krokusvakantie) tot 20 zonder brug (paasvakantie)/ tot 20 met brug ( tot einde) verwoorden is heel belangrijk ook pijlenvoorstellingen en rooster Meten en metend rekenen liter: 1l meter: 1 m kilogram: 1 kg tijd: dagen van de week/ uur/ half uur/ één uur later of vroeger geldwaarden: 1, 2, 5, 10, 20 euro/ 1, 2, 5, 10, 20 cent gepast betalen/ te veel, te weinig/ teruggeven Veel doe-activiteiten
Meetkunde: korte lessen vanuit de realiteit: waarnemen van rechte hoeken, evenwijdigen, ... ruimtelijke oriëntatie: links, rechts, onder, boven, naast, tussen, ...hoeveel blokken? vormleer: rechthoek, driehoek, vierkant, cirkel, hoeken, punten, oppervlakten, spiegelingen, ... via bewegingsspelletjes, doe-activiteiten Toepassingen realistische oefeningen in thema’s: bvb. Kermis, circus,... toepassen van de leerstof getallenkennis, bewerkingen, metend rekenen, meetkunde
Extra: we werken in de klas met schijfjes/ doosje met getalbeelden rekenfouten steeds met behulp van concreet materiaal verbeteren werk met de aangeleerde getalbeelden hanteer rekentaal zoals vermeerderen, verminderen, bijdoen, afdoen, 1 meer dan, 1 minder dan, komt voor, komt na.
Wereldoriëntatie/muzische vorming 14 thema’s Verkeerslessen (atelier) Muzische opvoeding: doorschuifsysteem meester Lenny: media, meester Wim: technologie, juf Severine: verkeer, juf Elisabeth: muziek, juf Davine:beweging beeld
Taalinitiatie Frans met Pistache
Lichamelijke opvoeding Zwemmen: om de 14 dagen (Brakel) zie data klaswebsite/agenda Turnen: gegeven door juf Sylvie ( vervanging juf Fien) kledij: T-shirt van de school, zwart/donkerblauw broekje, turnpantoffels (+ kousen) in turnzakje vergeet niet om overal de naam van uw kind in te noteren zodat iedereen zijn spullen terug krijgt.
Varia/belangrijke afspraken Zorgjuf: juf Myriam Hoekenwerk: stempel- schrijfhoek, bouwhoek, computerhoek, rekenhoek,… Contractwerk: eigen tempo
Huistaak: steeds in dezelfde huistaakmap meegeven naar school elke dag lezen + een huiswerk op woensdag: enkel lezen luidop lezen moet met begeleiding laat het huiswerk op een rustige plaats maken maximum 30 min: indien niet klaar streep eronder of woordje uitleg voor elke vakantie: herhalingsbundel (zie klaswebsite) maak samen de schooltas klaar Toetsen en rapporten: veel kleine toetsen of herhalingstoetsen geen puntenrapport toetsen horen in een toetsenmap en worden ondertekend
mededelingen, strookjes en nieuwsbrieven in dezelfde map ingevulde strookjes liefst zo vlug mogelijk terug bezorgen binnen blijven in de speelzaal kan bij ziekte mits schriftelijke toestemming ‘s morgens: boekentassen in het boekentasrek
Contact bij vragen/ opmerkingen: davine_torremans@hotmail.com neem af en toe een kijkje op onze klaswebsite http://l1.omerwattez.be