Omgevingswet en m.e.r. Nieuwe aanpak voor m.e.r.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar de Omgevingswet
Advertisements

Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Beweeg je buurt 2: een vervolgstudie gericht op het beweeggedrag van kinderen Jolanda Habraken Tranzo, Tilburg University.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Beleidsinformatie Jeugd
‘Slim vlottrekken’ Commissie Ruimte 3 september 2014
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
Toekomst Financiële Functie
Beelden van de toekomstige samenwerking
3 februari 2016 Roadshow omgevingswet
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Kansen voor modernisering milieubeleid Dag van de Omgevingswet 1 oktober 2015 Chris Kuijpers directeur-generaal Milieu en Internationaal Eenvoudig Beter.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Vakdagen nHWBP Workshop natuur(wetgeving) 28 november 2013, prof. mr. A.A. Freriks.
Welkom Provincie Noord-Brabant in samenwerking met de gemeente Heusden, ’s-Hertogenbosch, Waalwijk, en het waterschap Aa en Maas. Informatieavond GOL Nota.
Wat is een bestemmingsplan: Een voor de gemeente en burgers bindend plan waarin is vastgelegd welke functies waar zijn toegestaan. De bestemming verwijst.
Actieprogramma Klimaat Actieprogramma Klimaat 2008 Wat is er gedaan in 2008?
OMGEVINGSWET Kansen en randvoorwaarden Joyce Nellissen Adviseur 29 september 2015 Vakgroep GGB.
Wie is de Commissie m.e.r.? Adviesfunctie Kennisfunctie
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Kosten sociaal domein 2015 COMMISSIE SAMENLEVING 29 MAART 2016.
Bodem in de Omgevingswet
De Gelderse Gezondheidswijzer
SCHAKELDAG juni Sessie: milieueffectrapportage en Omgevingswet.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:  1.4 Waarom gezondheid? Zijn milieunormen niet genoeg?  2.18 Gelderse Gezondheidswijzer 
Raadscommissie ruimte - 15 oktober 2014 Maatschappelijke effecten van grote projecten.
De werking van de Omgevingswet Doelgroep: beginners Schakeldag 21 juni 2016 Arjan Nijenhuis, plv. directeur Eenvoudig Beter.
RO & Milieu Gedwongen vriendschap onder de Omgevingswet? Sandra Anzion
Gezondheid & de Omgevingswet
Right to challenge gemeente Utrecht Hier komt ook tekst
Project Implementatie Omgevingswet Stand van zaken
Verbinden van stedelijke ontwikkelingen en de bescherming van soorten:
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Pilots MER en omgevingswet
M.e.r. algemeen, de basis Doel m.e.r.: milieubelang volwaardig mee kunnen wegen bij een besluit M.e.r. helpt: Verschillende oplossingen Effecten op mens.
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:
Routekaart verbreed GRP
Waterbouwsteen in omgevingsbeeld Edith Velema
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Naar een lokale strategie voor de energietransitie
Omgevingswet en omgevingsvisie
bij kwaliteit en outcome
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Omgevingswet en Gezondheid
Schakeldag Zelf de Omgevingswet presenteren
Van digitale dienstverlening naar regels
Omgevingswet, omgevingsvisie, omgevingsveiligheid
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Gebiedsontwikkeling en de Omgevingswet
Veiligheidswinst door de Omgevingswet
Congres Omgevingswet ‘leren van de pioniers’
Wat is een omgevingsplan?
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
“Omgeving in beweging”
Snelheid, overzicht en transparantie
Leegstand en regionale samenwerking
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Erfgoed in de Omgevingswet: Technische toelichting bestemmingsplan Amstelwijck 19 juni 2019.
De Omgevingswet en erfgoed principes en participatie
2.6 duurzaamheid in projecten
Omgevingswet.
Sociale aanpak 30 KM-wegen
Waarom het keuzepaneel?
Transcript van de presentatie:

Omgevingswet en m.e.r. Nieuwe aanpak voor m.e.r. Congres Binnenlands Bestuur Roel Meeuwsen, Commissie m.e.r. 27 september 2018

Omgevingswet en m.e.r. Omgevingswet M.e.r.-wetgeving Integratie van verschillende wetten en AmvB’s, Nieuwe instrumenten en werkwijze > aanzienlijke verandering M.e.r.-wetgeving Europees vastgelegd en wordt geïntegreerd in de Omgevingswet > Nauwelijks veranderingen Manier van werken gaat wel veranderen voor beiden Omgevingswet Integratie van verschillende wetten en AmvB’s, Nieuwe instrumenten en werkwijze aanzienlijke verandering Veranderingen volgen eerder in gang gezette ontwikkeling van de Tracewet en de Crisis en herstel-wet. Doel is een gezonde en veilige leefomgeving, maar ook snel in kunnen spelen op maatschappelijke ontwikkelingen en innovaties. M.e.r.-wetgeving Europees vastgelegd Wordt geïntegreerd in de Omgevingswet > Nauwelijks veranderingen Maar manier van werken gaat wel veranderen voor beiden

Uitdagingen m.e.r. Aansluiten op nieuwe werkwijze Flexibele inzet m.e.r.-instrument Verbreden milieubegrip Werkwijze Commissie Flexibele inzet van het instrument, volgt besluitvorming MER is een flexibel instrument en kan op verschillende typen besluiten worden toegepast, de uitdaging is om het m.e.r. mee te laten bewegen Aansluiten op nieuwe werkwijze: Gebruik nieuw vocabulaire, botsproeven, dynamisch m.e.r., sturingsfilosofie Verbreden milieubegrip: Methode van bepalen effecten milieu ook toepassen op andere domeinen Werkwijze Commissie: Advies van de Commissie, meer nadruk op meedenken, eerder in het proces, maar ook later, bijvoorbeeld monitoringsplan.

Pilots m.e.r. en omgevingswet Omgevingsplannen De Binckhorst, Den Haag Haven-Stad, Amsterdam Buitengebied Boekel Kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen, Terneuzen Buitengebied Rijssen-Holten Park 21, Haarlemmermeer Gebiedsontwikkeling Fokkemast en Regteheide, Goirle Buitengebied Boarnsterhim, Leeuwarden Omgevingsvisies Noord-Brabant Katwijk Friesland Vanaf 2016 heeft de Commissie in een aantal pilots geëxperimenteerd met een m.e.r. en de Omgevingswet. Samen met het bevoegd gezag en initiatiefnemers is gekeken naar de veranderingen die de Omgevingswet betekent voor milieueffectrapportage. Daarbij is gekeken naar een diversiteit aan plannen, stedelijk, landelijk, industrie, recreatie, kleinschalige ontwikkelingen, grootschalige ontwikkelingen, omgevingsplannen en visies, provinciaal en gemeentelijk. De diversiteit en afwisseling (ligging) maken de pilots interessant en leiden tot verschillende uitkomsten. Voorbeelden zijn te zien in de stand van de Commissie, website, factsheets, case beschrijvingen en films. Ook zijn een aantal pilotprojeten aanwezig op de markt en geven ook presentatie, zelfs genomineerd.

Opgaven en experimenten pilots Planhorizon Flexibiliteit Integraliteit Detailniveau Monitoring, evaluatie en maatregelen achter de hand Planhorizon > 20 jaar, onder de omgevingswet straks onbeperkt. Flexibiliteit > niet denken in bestemmingen en concrete activiteiten, maar in kwaliteiten en omgevingswaarden, Flexibele inzet plannen heeft ook consequenties voor het MER, gedetailleerd onderzoek wordt doorgeschoven, omdat plannen nog niet concreet bekend zijn. Hoe ga je om met onzekerheden en onbekende effecten? Integratie van beleid, verbreding van thema’s in het MER, naar duurzaamheid, economie, bereikbaarheid, maar ook het sociale domein. Detailniveau van het onderzoek, plannen worden globaler, dit komt door de veelheid aan integrale ambities en doelen, maar ook door de flexibiliteit en de langer doorlooptijd. Monitoring, evaluatie en maatregelen achter de hand, evaluatie is nu een ‘dode letter’ in de wetgeving. Hier wordt nauwelijks invulling aan gegeven, maar als de onderzoeksplicht wordt doorgeschoven naar vervolgfasen, waar geen besluitvorming of m.e.r. meer wordt doorlopen, hoe kunnen ambities, doelen en omgevingswaarden dan worden geborgd. > Aan de hand van deze thema’s de resultaten toelichten en illustreren met de voorbeelden die er zijn.

Integraal werken Integrale ambities en doelstellingen Aanbrengen van focus Van MER naar OER MER helpt door: kansen en risico’s in beeld te brengen uitwerken integraal beoordelingskader Integratie van ruimtelijk beleid: Integrale ambities en doelstellingen: Verschillende uiteenlopende ambities en doelstellingen, van leefomgeving, tot economie, duurzaamheid en sociaal. Brede beleidsinvulling van visies en plannen Hoe breng je focus aan? Hoe voorkom je dat het plan overal over gaat, maar niets bereikt of de belangrijke onderwerpen worden ondergesneeuwd door onbelangrijke punten. Van MER naar OER: Maar hoe doe je toch recht aan het integrale karakter van de omgevingswet. Bijvoorbeeld door de diverse focus-opgaven integraal te toetsen / beoordelen MER helpt, door kansen en risico’s in beeld te brengen en methoden voor beoordelen verschillende thema’s te stroomlijnen en samen te brengen.

Flexibiliteit Globale en flexibele plannen Omgevingswaarden, ambities en doelstellingen Planhorizon Beschrijving effecten: Van ‘buiten naar binnen’ Detailniveau Doorschuiven van (detail-)onderzoek Niet denken in bestemmingen en concrete activiteiten, maar openhouden van de mogelijkheden om (snel) te kunnen inspelen op de maatschappelijke vragen en behoeften. Denken vanuit Omgevingswaarden, ambities en doelstellingen. Niet meer denken vanuit sectorale aanpak, maar vanuit belangen en het samenbrengen van doelen Planhorizon, 20 jaar onder de CHW en straks onder de Ow oneindig. Hoe gaan we daarmee om? Hoe zijn effecten te bepalen? En wat betekent dat voor het beschrijven van het voornemen. Zorg voor een tussenreferentie van 10 jaar. Globaal plan vraagt om onderzoek naar bandbreedte effecten MER van ‘buiten naar binnen’ De omgevingswaarden staan daarbij centraal, dat betekent dat wordt gekeken of een activiteit past binnen de waarden en doelen van de omgeving, indien dit het geval is dan kan de activiteit worden toegestaan. Voorheen werd van binnen naar buiten gekeken, daarbij werd een activiteit beschreven en vervolgens werd gekeken naar de effecten ervan. Op de ‘buitenwereld’ Detailniveau, effecten kunnen globaler en minder gedetailleerd worden beschreven, daarbij kan gebruik worden gemaakt van een bandbreedte. Dit kan bijvoorbeeld op basis van kengetallen, expert judgement of globale modellen. Doorschuiven van onderzoek, dit hangt ook samen met het eerste punt van globaal en flexibel, pas in een latere fase is de uitvoering van gedetailleerd onderzoek mogelijk, omdat dan meer bekend is over de invulling van het voornemen. Doorschuiven wordt vaak gekoppeld aan monitoring en evaluatie. MER van ‘buiten naar binnen’ wat zijn de omgevingswaarden? En welke functies passen daarbinnen? Ruimte voor ontwikkelen van beleid, inzet van instrumenten.

Werkwijze alternatieven Vertaal doelen en ambities in alternatieven Niet alleen ruimtelijke keuzes, maar ook beleidsopties, sturingsfilosofie, fasering en verdelingsvraagstukken kunnen worden vertaald in alternatieven Maak effecten van alternatieven en keuzes inzichtelijk

Monitoring en evaluatie Onlosmakelijk verbonden met de Omgevingswet en nieuwe werkwijze MER kan helpen opzetten monitoring Referentie en nulmeting Vertalen ambities in indicatoren Bepalen prioriteiten Onderzoeken maatregelen achter de hand

Conclusies Breng focus aan Concretiseer ambities en doelen Nieuwe werkwijze met alternatieven Detailniveau effectbeschrijving Monitoring en evaluatie onlosmakelijk verbonden met nieuwe werkwijze

Eenvoudig beter? Beter? Ja, denken wij Eenvoudig? We weten het nog niet En we zijn er nog niet en blijven experimenteren! Neem bestuurders ook mee in de nieuwe ontwikkelingen