for nutritious SLA activities

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Interrogative sentences
Advertisements

User Centred Development
Grammar Chapter 6 G 3 Some en Any. Some en Any In klas 1 heb je al iets over some en any geleerd, nl dat beide woorden te maken hebben met een onbepaalde.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: My favourite recipe… Can-do : kan veel zaken binnen het eigen interessegebied duidelijk.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/006] thema: to a prisoner – Amnesty International can-do : kan korte tekst schrijven volgens een vast format ©
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Preparing your exchange Jan Schut. 2 5th semester It is your choice Stay at University of Twente Go abroad Consider: Your further study career (MSc) and.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
In the loop Game: introduction on Circular Economy
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Localizing the SDGs – Brussels, 16/5/2017
Salt & Light Zout & Licht
Woordvolgorde in Engelse bevestigende en vragende zinnen.
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Verlangen naar God Longing for God
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Amsterdam September 2017, Mirjam van Emden
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Participatory Action Research
Video and Radio NU Engels unit 5.1.
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
STUDEREN IN HET BUITENLAND
Who knows something about scenarioplanning?
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
for nutritious SLA activities
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Hebben we wel meer testautomatiseerders nodig?
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Past simple vs present perfect
Transcript van de presentatie:

for nutritious SLA activities The Penta Pie for nutritious SLA activities Gerard Westhoff The ECML (GRAZ) 5 –8 April 2006

CONTENT FORM INPUT OUPUT Production Processing Receptive Being exposed to Processing FORM STRATEGIC ACTIVITIES Productive OUPUT Production Combining CHUNKS Applying RULES

Being exposed to input (i+1) Abundant Just above actual proficiency level (i + 1) Lifelike Informative (Contains something that is interesting to know) Rich diversity of reading/listening/looking interest/age, etc. register Dus niet een dialoogje van 15 regels (= douchen met een half bekertje water. Een BAD!) Dus niet iedereen hetzelfde (leerlingen zelf laten zoeken ->Flesh formula) Examenbundels dus veel te moeilijk Normale lezer leest 25 x zo snel. Als je teksten geeft die 10 x zo snel kunnen worden in het kader van een zinvolle taak is het leereffect veel groter The long and winding road)

Processing content Content-oriented Lifelike Functional/informative (results in some sort of ‘product’) Task based (functional embedded in realistic task) Dus geen “vragen bij een tekst”, maar “kies uit de sites van twee bedrijven waar je je stage wilt lopen “Volg een krant en maak een portret” of “Kies en film voor de school-filmavond”.

Processing form Content first (from fluency to accuracy and not reversed) Don´t make it out to be a problem Content-oriented Let them create their own ‘grammar’ Reward ‘can do’ (not ‘knowing why’ in the first place) Alleen op wat nodig is en voorkomt (voorzetsels met de genitief) Alleen wanneer het een betekenisverschil veroorzaakt. Niet: Hier zijn 27 transformatieregels voor het malen van passieve zinnen in het Engels, wel: Haal elke dag een regeltje uit de taal die je langs hebt zien komen.

Output production Message before form Reinforcement and feedback ditto There should be a genuine reason to produce language Learners should be free in their choice of linguistic means Connection to the learners’ own reality Dus geen invuloefeningen (met tekst over wtc), wel een ingezonden brief of een comsumentenreview Creëer een noodzaak +Uitwisseling +Stage +E-mail-contact +Tentoonstelling +Videoconference +Simulaties -Wat wil je kunnen -Zoek het op. Ik help -Bereid de rollen voor, instuderen, uitvoeren, debriefing +Scenario’s Volgens deze criteria: Veel grammatica software = bezigheidstherapie

Receptive strategies Inform about Practice Awareness raising what how when Practice Awareness raising

Productive strategies Elicit, reinforce and reward simplifying avoiding copying questioning Use of the target language in the classroom

SLA is helped by A functional linguistic activity necessary to complete a realistic task like solving a problem making a decision giving advice organizing an event, etc The product of the task is principally open The impact of the learning activity can be influenced by the product specifications

Criteria for learning activities (FLIRT) Functional (serves a purpose, leads to something) Lifelike / Current Informative (contains information the learner would like to know) Rich variety Reading / listening / watching Interest / age / etc. Register / type of language Tempting (i.e. in the zone of proximal development)