Voorlichtingsbijeenkomst Wehshaad Bholai Strategie & Beleid wbholai@hetcak.nl Wijzigingen Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden
Inhoud Wie zijn wij en wat doen wij? Welke regels wanneer? Spoedeisende zorg Melding Voorlichting en formulieren
Wie zijn wij? Het CAK heeft een centrale positie in de zorg bij het uitvoeren van financiële regelingen en het informeren van burgers/professionals. Vaststellen en innen eigen bijdrage Wlz/Wmo Financiering (uitbetalen) van Wlz-instellingen Innen (hogere) premie Wanbetalers Opsporen en boeteoplegging Onverzekerden Zorgvergoeding Gemoedsbezwaarden Zorgvergoeding Onverzekerbare vreemdelingen Zorgvergoeding Pensionado’s buiten Nederland Legaliseren Schengenverklaringen Regelhulp.nl Tijdelijke subsidieregelingen Het CAK bedient jaarlijks ruim 3 miljoen klanten, voeren jaarlijks 17 miljoen gesprekken met klanten (is ongeveer 5000 telefoongesprekken per dag). En betalen we jaarlijks 23 miljard uit aan zorginstellingen.
Welke regels wanneer? De wijzigingen zijn vanaf 1 maart 2018 geldig. Dit betekent: Zorg verleend / DBC’s geopend t/m 28 februari 2018 = Oude regels uitloop t/m juni 2019 vanwege indieningstermijn. Zorg verleend / DBC’s geopend vanaf 1 maart 2018 = Nieuwe regels.
Spoedeisende zorg (SEZ) Hoofdregel: subsidie voor zorg aan onverzekerde verzekeringsplichtigen. Uitzondering: SEZ. Indien toestemming: volledige set-gegevens. Geen toestemming: beperkte set-gegevens.
Declaratieproces CAK
Melding Hoofdregel: melden via het portaal. https://meldpuntonverzekerdenzorg.nl/ GGD-GHOR onderzoekt alternatieve inlogmethoden. Vanaf 1 maart is een tijdige melding één maand geldig voor iedere collega-zorgverlener. CAK kan dit uitsluitend toetsen a.d.h.v. het meldnummer en de zorgverleningsdatum die bij het nummer hoort. Advies: zorgverleners regelen dit procedureel in.
Voorlichting en formulieren (1/3) Ruim 8200 informatiebrieven gestuurd op 22 en 24 februari naar zorgverleners én: Nederlandse Straatdokters Groep (NSG). Ambulancezorg Nederland (AZN). Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV). Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG). Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ). Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU). Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen (NVSHA). Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP). Regionale huisartsenverenigingen. GGD-GHOR.
Voorlichting en formulieren (2/3) Aanpassing website: https://www.hetcak.nl/zakelijk/regelingen/regeling-onverzekerde-verzekeringsplichtigen Formulieren: DAEB: ongewijzigd Aanvraagformulier: ongewijzigd Declaratieformulier: gewijzigd Toestemmingsformulier: ongewijzigd Integreren van formulieren/informatie (initiatief)
Voorlichting en formulieren (3/3) Contact met CAK via: CAK Servicedesk Dataverkeer Ketenpartners via 088 - 711 4888 of via servicedesk@hetcak.nl. De Servicedesk is op werkdagen bereikbaar van 9.00 uur tot 17.00 uur. Beleidsmatige uitvoeringsvragen: wbholai@hetcak.nl
Dank voor uw aandacht! Vragen?