Leerlijn actief burgerschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een plek voor zingeving en spiritualiteit
Advertisements

Bijeenkomst directeuren Primair Onderwijs
Waar staan we voor met ons onderwijs?
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
INDIA WELKE TOEKOMST?. INDIA: EEN SUBCONTINENT Omvang: oppervlakte, bevolking Verscheidenheid o natuurlijke omgeving o talen o religies o kasten o klassen.
Bestuur Vlietlandcollege
HET PEDAGOGISCH IDEAAL (VAN GROENLINKS?) Siebren Miedema.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Raalte - Heino 31 maart t/m 4 april 2008 Verwondert, vermaakt en verbindt!
Samenwerken in burgerschap
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Politieke begrippen voor beginners Lynn De Man. Inhoudstafel O Schrijvers O Het boek O De hoofdstukken O Inhoud tekst O Begripsomschrijving O Besluit.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Voorstelling 6de leerjaar
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Actieonderzoek instructietafel.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
De Ideale leraar topje van de ijsberg?
2040 Boxtel Energie Neutraal BOXTEL Programma Boxtel Duurzame Campus 100 stappen naar Duurzaamheid Boxtel Energie Neutraal Duurzame Economie Digitale Toekomst.
De Ideale leraar topje van de ijsberg?
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
Maatschappijleer Inleiding Waarom maatschappijleer?
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Onderwerpen Levensbeschouwing en Ikos Openbaar onderwijs.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de openbare school.
PLAATSINGSWIJZER PROFIELEN WEG en DUBBEL ADVIES mogelijk Belangrijkste veranderingen voor het PO: - Profielen verdwijnen - Dubbel adviezen.
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
Rechtsstaat en democratie: lesplan. Tot 1848:  Republiek (hoofdlijnen): KA Opstand in de Nederlanden KA De bijzondere plaats in staatkundig opzicht van.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
“Van kwaliteitsagenda PO naar kennis- en onderzoeksplatform Interactum” Interactumdag 8 april 2011.
Stichting Veteranen Actief Veteranen met een missie 2.0 augustus 2011 GEWAAGD DOEL Waarheen gaan wij? HOGER DOEL Waarom bestaan wij? KERNKWALITEITEN.
Drie mogelijke houdingen ten opzichte van eucharistie in de katholieke dialoogschool Uitgangspunten Referentie afbeelding:
Geloof in de samenleving en de rol van de overheid
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6.
Leerlijn Actief Burgerschap
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Eindpresentatie module 5
Kwalitatief onderzoek naar de ondersteuningsbehoefte van brussen binnen Stichting Abrona Sanne Klomp Sociaal Pedagogische Hulpverlening
Bureaucratisch management
Les politieke stromingen
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Bestuur Vlietlandcollege
Bestuur Vlietlandcollege
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Opdracht: Noteer de visie van de verschillende personages die aan bod komen. Enkele actuele problemen binnen.
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
nieuwe leerplannen DKO
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
De toekomst van de maatschappelijke stage
Sociaal ondernemerschap: wat is het en wat is het belang?
Transcript van de presentatie:

Leerlijn actief burgerschap Mark.elchardus@vub.be

Waarom eigenlijk specifieke eindtermen of een vak burgerschapsvorming? Wat is dat eigenlijk burgerschap? De aandacht voor burgerschap is gegroeid naar aanleiding van de toegenomen diversiteit, waarom? Welke bijzondere aandachtspunten worden door die diversiteit aangereikt?  

Hoe verhoudt burgerschapsvorming zich tot de neutraliteit van GO? Kan het secularisme dienen als model voor actieve neutraliteit? Levensbeschouwelijke vakken De verschillende rol van onderwijs en wet De rol van geduld en gematigdheid Van normgebondenheid naar waardesturing De grondwet

Waarom eigenlijk specifieke eindtermen of een vak burgerschapsvorming?

Wat is dat eigenlijk burgerschap?

Democratie Rechtsstaat Verzorgingsstaat Seculiere staat Wetenschap als grondslag van kennis.

Verknochtheid aan die instellingen De competentie om met die instellingen te leven De competentie om die instellingen te verbeteren

De aandacht voor burgerschap is gegroeid naar aanleiding van de toegenomen diversiteit, waarom?

Welke bijzondere aandachtspunten worden door die diversiteit aangereikt?

Hoe verhoudt burgerschapsvorming zich tot de neutraliteit van GO?

“ (…) het gemeenschapsonderwijs neemt een neutrale houding aan ten opzichte van de filosofische, ideologische en levensbeschouwelijke opvattingen van de ouders en lerenden (…) het wil de lerenden de mogelijkheid bieden hun eigen individuele persoonlijkheid te ontwikkelen en hun eigen filosofische, ideologische en levensbeschouwelijke keuzes te leren maken”.

Kan het secularisme dienen als model voor actieve neutraliteit?

Levensbeschouwelijke vakken De verschillende rol van onderwijs en wet De rol van geduld en gematigdheid Van normgebondenheid naar waardesturing De grondwet

Levensbeschouwelijke vakken De verschillende rol van onderwijs en wet De rol van geduld en gematigdheid Van normgebondenheid naar waardesturing De grondwet

Levensbeschouwelijke vakken De verschillende rol van onderwijs en wet De rol van geduld en gematigdheid Van normgebondenheid naar waardesturing De grondwet

Levensbeschouwelijke vakken De verschillende rol van onderwijs en wet De rol van geduld en gematigdheid Van normgebondenheid naar waardesturing De grondwet

Levensbeschouwelijke vakken De verschillende rol van onderwijs en wet De rol van geduld en gematigdheid Van normgebondenheid naar waardesturing De grondwet