Aan de slag met de Omgevingswet Train de Trainer Omgevingswet;

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gebruik van enquête voor teamleiders binnen Scouting Academy
Advertisements

Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Didactische werkvormen
Van idee tot digitaal materiaal
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Fotoverslag bijeenkomst 6 juli 2009 Opzet kennisnetwerk landbouwprojecten KRW Hoe doen we dit? Wie doet wat? Opgesteld door: Annet Noordik Facilitators.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent
“Toekomstbestendig Vrijwilligersbeleid”
“Let’s talk about you & me”
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Training “Doe-het-zelf” Programma “Samen duurzaam inzetbaar” Welkom
5S in Velsen.
Korte introductie tot het principe
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Knowledge broker netwerk CVA vanaf 2016 regionale netwerken
De maatschappelijke opbrengst van de bibliotheek
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf, AgO16 oktober
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Verkennende Impactanalyse Cees van Westrenen
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Evaluatie Cursus.
Past Performance Eerste ervaringen en hoe benut u uw kansen? Olaf Bovenkamp: hoofd ingenieursbureau gemeente Heiloo Marco van Beek: projectleider gemeente.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Ervaringen uit de praktijk van UWV Training Lean Auditen.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Communicatie Samen op weg; hoe in Limburg verder?.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Aan de slag met Kwaliteit, de Collegiale Toets VTH in de praktijk Mirjam Hassing Diederik Stoorvogel Sake Kuipers.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Samenwerken met vrijwilligers. Leerdoelen Je benoemt de verschillende motieven om vrijwilligerswerk te doen. Je benoemt de onderdelen van een goede communicatie.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
Project Kwaliteit brandweerpersoneel
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Anders werken met de Omgevingswet
Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie.
‘Ontwikkelen doen we samen’
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Ouders en school samen Maart 2016
Schakeldag Zelf de Omgevingswet presenteren
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Grondstoffenplan Uitgangspunten Startnotitie: afvaldriehoek Kosten
Waarde(n)vol werk in uitvoering
De toekomst van de maatschappelijke stage
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Van wet naar Brabantse praktijk
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Aan de slag met de Omgevingswet Train de Trainer Omgevingswet; (Pilot)projecten in Groningen en Noord-Brabant Petra Romer Kasper ten Brinke Berry van ‘t Wel Schakeldag 2018 Eventuele voettekst

Inhoud Aanleiding en opzet pilot Noord-Brabant Groningen Conclusies Verder? Vragen en discussie Eventuele voettekst

Aanleiding en opzet Een paar vragen aan jullie 1. Wie heeft er (welke) ervaringen met Train de Trainer? 2. Wat wil je graag meenemen van deze bijeenkomst? Op welke vragen krijg je in de sessie graag antwoord? Schakeldag 2018 9/12/18

Aanleiding en opzet Voorjaar 2017: voorhoede / koplopers druk bezig met (voorbereiding invoering) Omgevingswet. Kennis over de gevolgen van invoering van de Omgevingswet en over de wet zelf bij velen, die er wel mee moeten gaan werken, nog onvoldoende. Train de Trainer is een concept dat bij andere implementatietrajecten succesvol is ingezet. Zou dat concept bij de invoering van de Omgevingswet ook niet een geschikte werkwijze zijn? Een no-regret activiteit? Schakeldag 2018 9/12/18

Aanleiding en opzet Het Train de Trainer concept Medewerk(st)ers van betrokken organisaties worden opgeleid om zelf collega’s wegwijs te maken in nieuw takenpakket. Nadelen: geen kerntaak voor de trainers vraagt interne capaciteit Voordelen: kennis en vaardigheden komen en blijven in huis er ontstaan (leer)netwerken Schakeldag 2018 9/12/18

Aanleiding en opzet Oorspronkelijke doelstelling Het uittesten hoe basiskennis over letter en geest van de Omgevingswet overgebracht kan worden. Het onderzoeken hoe we de medewerkers die de cursussen gaan verzorgen zelf het beste op die taak kunnen voorbereiden. Toetsen van het huidige lesmateriaal (Basisgids), waar nodig aanvullen of verbeteren. Verschuivende panelen De regionale leer- en ontwikkelbehoefte centraal. Regionaal bepaald cursusprogramma Schakeldag 2018 9/12/18

Aanleiding en opzet Opzet Een keuze voor een pilot in twee regio’s: Groningen en Noord-Brabant. Interbestuurlijk. Opleiding trainers: kennis over de Omgevingswet (door het Informatiepunt Ow) trainingsvaardigheid (extern) Het geven van cursussen door de trainers Evaluatie Schakeldag 2018 9/12/18

Noord-Brabant Enkele feitjes: Driedaagse training: 1 dag: zelfstudie, theorie via online leeromgeving 2 dagen: training, inzicht in wat Omgevingswet betekent voor dagelijkse werk en ervaring opdoen met nieuwe manier van samenwerken 35 uitvoeringen met elk 20 deelnemers van maart - november 2018 Nog 10 uitvoeringen worden extra gepland Trainercorps bestaat uit 39 trainers Trainers werken in duo’s Schakeldag 2018 9/12/18

Noord-Brabant Nog meer feitjes: Waardering door deelnemers: Deelnemers zeggen klaar te zijn voor de Omgevingswet, maar… Missen de juiste cultuur in de eigen organisatie Willen meer kennis en vaardigheden om het werk goed te kunnen doen Schakeldag 2018 9/12/18

Noord-Brabant Succesfactoren: Goede interbestuurlijke samenwerking in ontwikkelfase en uitvoeringsfase Enthousiaste groep van trainers Opleiding trainers: Omgevingswet, trainingsvaardigheden en transitiemanagement Aantrekkelijke online leeromgeving Goed uitgebalanceerd trainingsprogramma Reeds aanwezige cultuur van samenwerken in Brabant Betrokkenheid Brabantse academies Pilotstatus en snelheid: waardoor besluitvorming lager in organisatie Schakeldag 2018 9/12/18

Noord-Brabant Waar liepen we tegen aan: Train de trainer-concept is op deze schaal zeer arbeidsintensief Grote belangstelling voor training leidt tot veel uitvoeringen en legt daarmee groot tijdsbeslag op trainers, waardoor moeite om alle trainingen te bemensen met trainers Substantieel deel cursisten bereidt zich niet of onvoldoende voor door zelfstudie van de online leeromgeving Deel cursisten wil graag meer inhoudelijke aandacht voor de Omgevingswet Verwachtingen goed managen over de inhoud van de training Behoorlijk veel no-shows (ca. 1 deelnemer bij uitvoeringsdag 1 en ca. 4 deelnemers bij uitvoeringsdag 2) Koppelen van systemen is niet eenvoudig (technisch en juridisch) Te weinig tijd in ontwikkelfase, waardoor fouten in uitvoeringsfase Schakeldag 2018 9/12/18

Noord-Brabant Tips: Primair stellen (regionale) leer- en ontwikkelbehoefte Goede afweging maken of train de trainer-concept het juiste instrument is Tijdig instellen projectorganisatie met voldoende mandaat, capaciteit en financiën Tijdig starten met communicatie en verwachtingenmanagement Schakeldag 2018 9/12/18

Groningen Enkele feitjes: Basistraining ontwikkeld via Regionaal Platform Groningen 5 trainingen van 1 dag met elk 15 deelnemers aangeboden in juni en juli 2018 Nadruk op basisbeginselen Ow en werken in de geest van de wet Met name integrale belangenafweging, samenwerken en participatie Trainer corps bestaat uit 13 trainers Trainers werken in duo’s Na de zomer: vervolg Basistrainingen zeer waarschijnlijk meer trainers werven en opleiden verdiepende trainingen ontwikkelen en trainers voor inzetten Schakeldag 2018 9/12/18

Groningen Evaluatie deelnemers: Waardering door deelnemers: De basisbeginselen zorgen voor verduidelijking Mooie mix van inhoud en interactieve werkvormen Meerwaarde gemengde multidisciplinaire groepen De basistraining is niet voldoende. Behoefte aan verdieping van de wet op taak en rolniveau. Behoefte aan extra training van vaardigheden om in de geest van de Omgevingswet te kunnen handelen E Schakeldag 2018 9/12/18 Eventuele voettekst

Groningen Waar liepen we tegen aan: Ontdekkingstocht trainingsopzet. Arbeidsintensief Basisgids niet voldoende. Je moet het eigen maken. Ook eigen casussen ontwikkelen die passen bij doel en opzet training Vraagt veel inzet van de trainers. Het blijven vrijwilligers Kwaliteit van trainers wisselt. Trainer zijn is een vak! Maar tot nu toe pakken ze het goed op. Schakeldag 2018 9/12/18

Groningen Succesfactoren: Goede interbestuurlijke samenwerking in ontwikkelfase en uitvoeringsfase Enthousiaste groep van trainers Opleiding trainers: Didactisch en inhoudelijk Goed uitgebalanceerd trainingsprogramma Reeds aanwezige samenwerking via Regionaal Platform Omgevingswet Schakeldag 2018 9/12/18

Groningen Mooi meegenomen: Pilot als katalysator voor regionale samenwerking op HRM gebied Omgevingswet Trainers ook inzetbaar voor andere bijeenkomsten zoals botsproeven. Trainers zijn ambassadeurs voor het platform en de interne projecten/programma’s Versterking netwerken door gemengde groepen Trainers zijn onderdeel van gesprekken tijdens trainingen. Zijn ook gewoon medewerkers. Vanuit deelnemers interesse getoond om alsnog opgeleid te worden tot trainer. Schakeldag 2018 9/12/18

Groningen Tips: Primair stellen (regionale) leer- en ontwikkelbehoefte Goede afweging maken of train de trainer-concept het juiste instrument is Tijdig instellen projectorganisatie met voldoende mandaat, capaciteit en financiën Tijdig starten met communicatie en verwachtingenmanagement Schakeldag 2018 9/12/18

Conclusies De trainers voldoende opgeleid en enthousiast? De cursisten tevreden? De cursusprogramma’s Het projectverloop Schakeldag 2018 9/12/18

Verder? Kennis is topprioriteit. En 2021 is dichterbij dan je denkt. Meerdere overheden (m.n. provincies) hebben aangegeven wel aan de slag te willen met Train de Trainer. Nog geen besluit binnen Aan de Slag of Aan de Slag betrokken wil en zal zijn bij een vervolg en zo ja hoe. Instemming van de opdrachtgevers (de diverse overheden) nodig. In ieder geval nuttig om zelf na te denken of Train de Trainer binnen het eigen leer- en ontwikkeltraject past. Schakeldag 2018 9/12/18

Vragen Alle vragen van het begin van de sessie beantwoord? Nieuwe / aanvullende vragen of opmerkingen? Schakeldag 9/12/18

Vragen / stellingen 9/12/18

Vragen / stellingen We weten voor mijn organisatie wel/niet welke leerdoelen we willen realiseren. En we weten ook of we het Train de Trainer concept daarbij in willen zetten. Als ik hoor wat de ervaringen in de pilot zijn word ik enthousiaster of juist sceptischer dan ik voor deze sessie was, want………….. Wat voor mij het belangrijkste is dat ik meeneem uit deze sessie is ……………….. 9/12/18