FAIRTRADE een inspiratie voor verandering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HASSELT FAIRTRADEGEMEENTE Campagne “Ik ben verkocht” September 2007.
Advertisements

TYPE HIER DE SUBTITEL OVER 1 REGEL •Plaats voor de subtitel altijd een tab, om de regel op de juiste afstand te laten beginnen. •De eerste regel na de.
Risdilbeek.be Dilbeek FairTradeGemeente. risdilbeek.be Miljoenen boeren in de wereld leven in armoede. Er is een dubbele verklaring voor deze armoede:
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
“ Empowering people through ICTs for development ” NCDO/Wilde Ganzen dag Deem Vermeulen/ Stijn van der Krogt International Institute for Communication.
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
FAIRTRADE een inspiratie voor verandering
Duurzame catering Stad Gent Maaike Breugelmans – Milieudienst.
Milieutrefdag 12 juni 2008 Fair Trade Gemeente. Inleiding workshop Thema 10: duurzame ontwikkeling -Aanbod vanuit het middenveld -Art 1: Workshop Duurzaamheidsspiegel.
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Making the case for public engagement Ingrid Prikken/ Project Manager Forumdag Lokale Participatie en Verenigingen 22 Juni 2012.
Cacao Bakkersproject © Fairtrade 010.
FairTradeGemeente. Een campagne van: Max Havelaar Oxfam-Wereldwinkels Vredeseilanden.
FairTradeGemeente.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
C USTOMER A DVOCACY T HE C USTOMER C ONNECTION 28 januari 2009 NICOLETTE WURING.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Framing for Success Theory of Change within Plan : what should Agents of Change do differently to achieve it? Sandra Galbusera, Plan België 15 oktober,
Sandra Jellema Het opleiden van de duurzame professional.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Center of Entrepreneurship Value050 en Incubator Cube050 Welkom en introductie Cube050 Innovatiebrief Cube050 Ozo Media Water & Energy Solutions Honours.
NINE TRUTHS ABOUT EATING DISORDERS Truth #1: Many people with eating disorders look healthy, yet may be extremely ill. Truth #2: Families are not to blame,
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Europeana Fashion edit-a-thons Faro, Wat is een edit-a-thon?
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
De Betekeniseconomie.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Ervaringen uit de praktijk
Twee grote uitdagingen:
Land consolidation in the Netherlands role of Kadaster
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Localizing the SDGs – Brussels, 16/5/2017
SDG'S – THE WORLD WE WANT Making Global Goals Local Business
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Enterprise Europe Network - Groen Gas BBQ
Social benefits, residence permits and more ….
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Genomic Selection in Dairy Cattle
QA-CER Polymer Recycling.
Productiviteit en Innovatie
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Lokale Voedseldag Duurzaam aankopen: Fair Trade.
Sector, Firm Size and ICT investments
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
De taaltaak
ECOLAB; GEDREVEN DOOR ONZE MENSEN
MAKING A BAND.
From Food Aid to Food & Nutrition Security The Dutch Policy
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Rob Heyman and Ilse Mariën
Agendapunt 3 1 juli januari 2019 Gerben Klein Lebbink.
Who knows something about scenarioplanning?
Jannes Huisman Senior coach
Date: Royal Lemkes Plastics AIPH conference.
UGlobe Utrecht University, 9 March 2018
Towards and Africa Europe Partnership
A realistic basic income policy needs two pillars
Fairtrade Gemeente Regiobijeenkomst Noord 19 april 2018
Fairtrade Gemeente Regiobijeenkomst Zuid 12 april 2018
Fred Langeweg Deputy Director MNP
Radboud Beyond Borders 2018
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

FAIRTRADE een inspiratie voor verandering

FAIRTRADE Max Havelaar Content What is Fairtrade Fairtrade: worldwide results 2007 Fairtrade : results in Belgium Increased support for Fairtrade What makes Fairtrade unique? Fairtradegemeentes

What is FAIRTRADE? An international system set up to combat poverty by empowering the producers to build sustainable trade and provide a livelihood for their families – ‘Trade not aid’

FAIRTRADE Max Havelaar One mark, three pillars, many garantees

FAIRTRADE Max Havelaar Control and financement of the supply chain Reporting & audit on the complete chain Financial flow Producer Exporter Importer Processor Licensee Consumer Licensee Fee FLO Cert. FLO E.V. Max Havelaar B Control the respect of international Fairtrade Standards Set up the international Fairtrade Standards ISO 65 : GARANTEE OF QUALITY!

FAIRTRADE Max Havelar Worldwide AFN CLAC NAP Working with farmer networks across 3 continents & 58 countries 20 Labelling Initiatives

FAIRTRADE Max Havelaar Contents What is Fairtrade? Fairtrade: worldwide results 2007 Fairtrade : results in Belgium Increased support for Fairtrade What makes Fairtrade unique? Fairtradegemeentes

FAIRTRADE Max Havelaar Global retail turnover Fairtrade products 8 8

FAIRTRADE Max Havelaar Success in the North Eur 2.3 bn retail value annualy 42% average growth rate (2003- 07) more than 10.000 products more than 800 registered traders 9 9

FAIRTRADE Max Havelaar Impact in the South 632 producer organisations 58 producer countries 1.5 Mio producers in the system 7.5 Mio people who benefit directly 10 10

FAIRTRADE Max Havelaar Contents What is Fairtrade? Fairtrade: worldwide results 2007 Fairtrade : results in Belgium Fairtrade impact What makes Fairtrade unique? Fairtradegemeentes

FAIRTRADE Max Havelaar wide assortment of Fairtrade products Food (15) Bananas and fresh fruit Biscuits and waffles Candies Cocoa/ chocolate Coffee Fruit juice Honey Ice cream Jam Soft drinks Rice Sirops Sugar Tea Wine Non-food (3) Cotton/ textile Cosmetics Flowers

FAIRTRADE Max Havelaar 26% growth of Fairtrade food products 06-07     26% growth represents the total of food products expressed in kilograms and liters, ie: coffee, bananas, cocoa, cane sugar, tea, honey, vegetables, beer, dried fruits, fruit juice, spices, quinoa and wine. This growth figure does not include flowers, ice cream, cotton and cosmetics.

de consument is kiest voor Fairtrade! “ 83% van de consumenten vindt de aanwezigheid van een keurmerk een bepalende kiescriterium in hun aankoopsgedrag alsook in de keuze van de plaats van consumptie” (OIVO, 2008) “77% van de consumenten bevestigt hun diep interesse in eerlijke handel, oftewel een verdubbeling in amper 4 jaar tijd! “ (OIVO, 2008) “55% van de consumenten kent Max Havelaar, en bij de hoge socio-economische groepen haalt men zelfs 80% herkenning!” (TNS Dimarso, 2007)

FAIRTRADE Max Havelaar Contents What is Fairtrade? Fairtrade: worldwide results 2007 Fairtrade : results in Belgium Fairtrade impact What makes Fairtrade unique? Fairtradegemeentes

FAIRTRADE Max Havelaar Why Fairtrade? Garanteed minimum price + premium to better plan and invest (social and environmental projects, switch to organic) Improvement of the quality and creation of a sustainable production system Better organisation and well informed producers

FAIRTRADE Max Havelaar Contents What is Fairtrade? Fairtrade: worldwide results 2007 Fairtrade : results in Belgium Fairtrade impact Why is Fairtrade unique? Fairtradegemeentes

Fairtrade: Focus on small producers FAIRTRADE Max Havelaar The uniqueness of Fairtrade Fairtrade: Focus on small producers Fairtrade objective is poverty reduction : focus on small scale producers

Fairtrade = Three pillars of sustainability FAIRTRADE Max Havelaar The uniqueness of Fairtrade Fairtrade = Three pillars of sustainability Economic, Social & Environmental Economic pillar is crucial for small scale producers / poverty reduction : Fairtrade studies the cost of production ( minimum price) Minimum price & premium include : - Cost of certification (average = 5$ US/bag of 50kg cocoa) - Cost of inputs - Cost of social&environmental sustainable farming Decent Price Sharing is also crucial : Consumer: willing to pay a higher price (10%) Producer: willing to invest in more ‘red and green’  North takes up responsability with respect to cost of increased sustainability  Small scale producers get access to international market if costs are “rewarded”

Fairtrade = Empowerment FAIRTRADE Max Havelaar Uniqueness of Fairtrade Fairtrade = Empowerment “ Trade not aid ” Creating better trade-environment  self-initiative Creating stronger organisations  self-service(s) Creating: - Employment (vs rural emigration) - Sound environment (vs. Monoculture, chemicals..) - Food (for the nation..), social rest, … “We never dreamed to be negotiating prices” (self-esteem) Creating credible trade-partners

FAIRTRADE Max Havelaar Contents What is Fairtrade? Fairtrade: worldwide results 2007 Fairtrade : results in Belgium Fairtrade impact What makes Fairtrade unique? Fairtradegemeentes

FairTradeGemeenten? Titel De hele gemeenschap is betrokken 6 criteria 2 Doelstellingen bewustmaking rond fair trade en duurzame lokale landbouw een ander koopgedrag

De zes criteria Het lokale bestuur: resolutie, informatie over fair trade, aankoopbeleid Winkels en horecazaken: minstens twee fairtradeproducten, aantal winkels/horeca afhankelijk van aantal inwoners Bedrijven en organisaties: fairtradeproducten in scholen, bedrijven, verenigingen... educatieve campagnes Media-aandacht Lokale trekkersgroep met heterogene samenstelling Initiatieven rond duurzaam produceren en consumeren

163 actieve gemeenten = meer dan 50% Resultaten 163 actieve gemeenten = meer dan 50% 54 titels oa Brussel, Antwerpen, Hasselt, Gent, … 13 landen: Groot-Brittannië, Ierland, Zweden, Italië, Australië/Nieuw Zeeland, VS, Canada, Oostenrijk, Denemarken, Frankrijk, Nederland, Noorwegen en België

Antwerpen: Feest op de grote markt met volle medewerking van het stadsbestuur

Hamont-achel: 90 landbouwers zetten zich mee in voor FairTradeGemeenten

Rotselaar: Middenstand, trekkersgroep en Koffiebrander Java Hasselt: Hoofdstad van de smaak Hasselt (h)eerlijke stad

Mechelen: Van compostmeesters naar feestmeesters: duurzaam feesten

THANK YOU!