Thinking like an economist Thinking like an economist? A Quantitative Analysis of Bachelor Curricula in the Netherlands Tieleman, De Muijnck, Kavelaars & Ostermeijer Rethinking Economics NL
Wat zou de focus van een economie-opleiding moeten zijn? Methode: Leren “denken als een econoom” Onderzoekssubject: “De economie” begrijpen
Rangschikking van kwaliteiten van de ideale academische econoom (Van Dalen et al., 2015)
Rangschikking van kwaliteiten van de ideale professionele econoom (Van Dalen et al., 2015)
Wat onderwijzen Nederlandse bachelors in de economie? Databron: vakbeschrijvingen 275 vakken 62 indicatoren voor elk vak Resultaten zijn gecontroleerd door studenten die de vakken zelf hebben gevolgd
Deelvragen Onderzoeksmethoden Economische theorie Kennis van de echte economie Kritisch en zelfstandig denken
Hoe wordt kritisch denken onderwezen? Verplicht vak(ken) over Ethiek 5 van de 9 universiteiten Wetenschaps-filosofie 6 van de 9 universiteiten Economische Methodologie
“Economics is a social science, not a lost branch of physics “Economics is a social science, not a lost branch of physics. This important report demonstrates how far the study and teaching of economics, in its search for precision and tractability, sacrifices a deeper inquiry into what the subject is actually about.” Martin Wolf, Chief Economics Commentator of The Financial Times “I can personally attest to the value of a pluralistic and multidisciplinary approach. Absent such qualities, your policy advice will simply not be taken seriously by those you are trying to influence.” William White, Chairman of the Economic and Development Review Committee, OECD
www.economieonderwijs.nl & www.economicseducation.org Nieuwe website www.economieonderwijs.nl & www.economicseducation.org