Blok 2 Koffie en suiker Deelvraag:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nederland en Indonesië
Advertisements

H3 Industralisatie en Ismen.
Paragraaf 4.2 Onafhankelijkheid.
De tijd van de wereldoorlogen
8.6 Het moderne imperialisme
Conflicten tussen kapitaal en arbeid
Imperialisme 12.
Het cultuurstelsel verdwijnt
Paragraaf 3 Honger en ellende.
Paragraaf 4.5 Indonesië wordt onafhankelijk.
Tijdvak 10: De tijd van televisie en computer
Dekolonisatie.
Nationalisme in de kolonies
1-arbeiders 2-technische kennis 3-kapitaal 4-grondstoffen 5-afzetmarkten 6-vervoersmogelijkheden 7-politieke vrijheid 8-ondernemerslust.
Paragraaf 2 Het cultuurstelsel.
Paragraaf 7 Steeds meer controle.
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
OORLOG IN VIETNAM. ACHTERGROND Het midden van de 20e eeuw stond in het teken van de opkomst van grote mogendheden: de Verenigde Staten en de Sovjet Unie.
8.6 HET MODERNE IMPERIALISME
De Nederlandse koloniën
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Kolonialisme en slavernij
Tijd van burgers en stoommachines,
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
Wat moet je weten aan het eind van de les?
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
Tijd van de burgers en stoommachines ( )
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
H6 Imperialisme §6.3 De verovering van Azië Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de invloed van de VOC was op Indonesië Wat er veranderde voor.
De Griekse wereld.  Griekenland was niet één centraal geregeerd rijk maar bestond uit verschillende stadstaten (poleis); zelfstandige staten bestaand.
De sociale kwestie = het sociale probleem (dat ontstaat door de IR)
H9.3 Het Modern Imperialisme
De Koude Oorlog
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
H6 Imperialisme §6.5 Gevolgen van het imperialisme Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de politieke gevolgen voor Europa waren Wat de economische.
Tijd van Regenten en Vorsten 1600 – 1700
Koloniale verleden.
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Tijdvak 9 ‘De tijd van de wereldoorlogen’
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
Tijd van wereldoorlogen
De kolonie Nederlands-Indië
De wereld na 1945 samenvatting les 4.
Paragraaf 3 MODERN IMPERIALISME
Nederland en Indonesië
Imperialisme H6 geschiedenis Memo.
Indonesisch nationalisme
Hoofdstuk 9 De economische sprong van Europa
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 BK Lesweek 4
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 2 Milieuvervuiling,
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
§2.1 Van stad tot wereldrijk
Transcript van de presentatie:

Blok 2 Koffie en suiker Deelvraag: Waarom reisden koffie en suiker in de negentiende eeuw de wereld over?

Het einde van de VOC In 1799 ging de VOC failliet. De Nederlandse regering nam alle bezittingen en schulden van de VOC over.

Het einde van de VOC De VOC-gebieden in Indië werden een kolonie van Nederland. Kolonie Moederland Kaart van Nederlands Indië.

Het einde van de VOC 175 Nederlanders 13 miljoen inwoners

Samenwerking met Indische vorsten Het einde van de VOC 175 Nederlanders Samenwerking met Indische vorsten 13 miljoen inwoners

Het einde van de VOC De Nederlanders werkten samen met de Indische edelen. Indische vorsten kwamen regelmatig in opstand tegen het Nederlandse bestuur. Dipo Negoro, de leider van de grootste opstand tegen het Nederlandse bestuur geeft zich over.

Geld verdienen Nederland wilde wel geld verdienen aan Nederlands-Indië. Johannes van den Bosch

Geld verdienen 1830 Cultuurstelsel: het stelsel dat de Nederlandse regering in 1830 op Java invoerde. Boeren moesten een vijfde deel van hun grond gebruiken om verplichte gewassen te verbouwen: peper, koffie, suiker, thee en tabak. De verwerking van tabak.

Geld verdienen Koloniale overheersing.

Geld verdienen De regering in Nederland en de Indische vorsten verdienden zo veel geld. Op Java had de bevolking zelf niet genoeg te eten. Indische edelen met Nederlandse ambtenaren. Spotprent over de hongersnood op Java.

Geld verdienen

Lees Tekstboek blz: 14 - 15 Het einde van de VOC Geld verdienen http://www.npo.nl/histoclips/16-12-2010/TELEA_1058631

Lees Tekstboek blz: 14-15 Het einde van de VOC Geld verdienen maken werkboek blz 20 – 23: 2 t/m 9 (3b en 6def niet)

Europa de baas Industrialisatie: de verandering van de manier van produceren: van handmatige productie naar machinale productie in fabrieken. Een van de eerste stoommachines. Massa productie in fabrieken.

Europa de baas In Europa was door de industrialisatie behoefte aan grondstoffen: steenkool, olie en rubber.

Europa de baas Modern imperialisme: het streven van een aantal Europese landen in de negentiende en twintigste eeuw om een groot wereldrijk te stichten. Imperialisme

Europa de baas Waarom gingen de Europese landen de koloniën veroveren? Belang van koloniën: Een rubberplantage op Nederlands Indië.

Europa de baas Waarom gingen de Europese landen de koloniën veroveren? Belang van koloniën: Een land met veel koloniën gebruikte de grondstoffen uit de koloniën: goedkope grondstoffen. 1. Een rubberplantage op Nederlands Indië.

Europa de baas Waarom gingen de Europese landen de koloniën veroveren? Belang van koloniën: Een land met veel koloniën had veel aanzien. 2. Het Britse Rijk.

Europa de baas Waarom gingen de Europese landen de koloniën veroveren? Belang van koloniën: Het moederland kon weer veel producten verkopen in de koloniën (afzetmarkt). 3. Het Britse Rijk.

Boter uit de fabriek Industrialisatie ging verder Margarine werd uitgevonden (ingrediënten: palmolie en kokosolie uit Nederlands-Indië)

Vrije ondernemers De Nederlandse ondernemers hadden kritiek op het cultuurstelsel.

Vrije ondernemers De Nederlandse ondernemers hadden kritiek op het cultuurstelsel. Zij geloofden in het kapitalisme: een economie waarin ondernemers eigenaar zijn van de bedrijven en niet de regering. De Nederlandsche Handelsmaatschappij.

Vrije ondernemers In 1870 werd het cultuurstelsel afgeschaft. Europese ondernemers mochten bedrijven beginnen in Nederlands-Indië. De haven van Java op een Nederlandse schoolplaat.

Vrije ondernemers Er werden bijvoorbeeld delfstoffen gewonnen: stoffen die uit de grond worden gehaald, zoals olie en erts. Koninklijke Olie

Vrije ondernemers Koninklijke Olie

Vrije ondernemers Mensen die streven naar zoveel mogelijk vrijheid op economisch gebied noemen we liberalen. De regering (overheid) moet zich zo weinig mogelijk met de economie bemoeien. Ondernemers moesten vrij zijn om in Indië te handelen en te investeren. Plantage

Einde aan de armoede Max Havelaar. http://www.schooltv.nl/video/wat-is-fairtrade-producten-die-voor-een-eerlijke-prijs-gemaakt-worden/#q=fairtrade

Einde aan de armoede Max Havelaar, of de koffie-veilingen der Nederlandsche Handel-Maatschappy. 1860. Schrijver: Multatuli (Eduard Douwes Dekker) Max Havelaar (1860)

Einde aan de armoede

1. Einde aan de armoede Armoede bestrijden door: onderwijs Een leerboek van de Nederlandse taal voor Indiërs uit 1922.

Einde aan de armoede Armoede bestrijden door: irrigatie 2.

Einde aan de armoede Armoede bestrijden door: emigratie 3.

Lees Tekstboek blz: 15 - 17 Europa de baas Toen en nu: Boter uit de fabriek Vrije ondernemers Einde van de armoede

Lees Tekstboek blz: 15-17 Europa de baas Toen en nu: Boter uit de fabriek Vrije ondernemers Einde van de armoede maken werkboek blz 22 – 26: 10 t/m 19 (18b niet)

Vrijheid Ethische politiek = de politiek in Nederlands-Indië na 1900. Doel: een eind te maken aan de armoede van de Indische bevolking. Armoede bestrijden door: Een leerboek van de Nederlandse taal voor Indiërs uit 1922.

Vrijheid Ethische politiek = de politiek in Nederlands-Indië na 1900. Doel: een eind te maken aan de armoede van de Indische bevolking. Armoede bestrijden door: onderwijs irrigatie emigratie Een leerboek van de Nederlandse taal voor Indiërs uit 1922.

Vrijheid Een aantal Indische jongeren kreeg de mogelijkheid om in Nederland te studeren. Zij kwamen in contact met nieuwe ideeën zoals vrijheid, gelijkheid en democratie. Indische studenten in Nederland.

Vrijheid Indische jongeren die in Nederland studeerden, richtten een politieke partij op voor een onafhankelijk Indië. Een schilderij wordt weggedragen uit het paleis van de Nederlandse bestuurder van Nederlands-Indië,1949.

Vrijheid 7 december 1941

Vrijheid 7 december 1941 https://www.youtube.com/watch?v=3e99lfmmDN0

Vrijheid Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Nederlands-Indië bezet door Japan. Nederlandse Indiërs werden in Jappenkampen opgesloten. Japanse veroveringen. Jappenkamp.

Vrijheid Na 1945 vertrok Japan en wilde Nederland weer de baas zijn. Indiërs riepen de Republiek Indonesië uit. Nederland vertrok in 1949. Koningin Juliana ondertekent de onafhankelijkheid van Nederlands-Indië. Politionele acties.

Lees Tekstboek blz: 17 Vrijheid http://www.schooltv.nl/video/13-in-de-oorlog-indie/#q=13%20in%20de%20oorlog%20indie

Lees Tekstboek blz: 17 Vrijheid maken werkboek blz 26 – 27: 20-21-23-24 Klaar?  bekijk Klokhuis ‘Max Havelaar’