Blok 2 Koffie en suiker Deelvraag: Waarom reisden koffie en suiker in de negentiende eeuw de wereld over?
Het einde van de VOC In 1799 ging de VOC failliet. De Nederlandse regering nam alle bezittingen en schulden van de VOC over.
Het einde van de VOC De VOC-gebieden in Indië werden een kolonie van Nederland. Kolonie Moederland Kaart van Nederlands Indië.
Het einde van de VOC 175 Nederlanders 13 miljoen inwoners
Samenwerking met Indische vorsten Het einde van de VOC 175 Nederlanders Samenwerking met Indische vorsten 13 miljoen inwoners
Het einde van de VOC De Nederlanders werkten samen met de Indische edelen. Indische vorsten kwamen regelmatig in opstand tegen het Nederlandse bestuur. Dipo Negoro, de leider van de grootste opstand tegen het Nederlandse bestuur geeft zich over.
Geld verdienen Nederland wilde wel geld verdienen aan Nederlands-Indië. Johannes van den Bosch
Geld verdienen 1830 Cultuurstelsel: het stelsel dat de Nederlandse regering in 1830 op Java invoerde. Boeren moesten een vijfde deel van hun grond gebruiken om verplichte gewassen te verbouwen: peper, koffie, suiker, thee en tabak. De verwerking van tabak.
Geld verdienen Koloniale overheersing.
Geld verdienen De regering in Nederland en de Indische vorsten verdienden zo veel geld. Op Java had de bevolking zelf niet genoeg te eten. Indische edelen met Nederlandse ambtenaren. Spotprent over de hongersnood op Java.
Geld verdienen
Lees Tekstboek blz: 14 - 15 Het einde van de VOC Geld verdienen http://www.npo.nl/histoclips/16-12-2010/TELEA_1058631
Lees Tekstboek blz: 14-15 Het einde van de VOC Geld verdienen maken werkboek blz 20 – 23: 2 t/m 9 (3b en 6def niet)
Europa de baas Industrialisatie: de verandering van de manier van produceren: van handmatige productie naar machinale productie in fabrieken. Een van de eerste stoommachines. Massa productie in fabrieken.
Europa de baas In Europa was door de industrialisatie behoefte aan grondstoffen: steenkool, olie en rubber.
Europa de baas Modern imperialisme: het streven van een aantal Europese landen in de negentiende en twintigste eeuw om een groot wereldrijk te stichten. Imperialisme
Europa de baas Waarom gingen de Europese landen de koloniën veroveren? Belang van koloniën: Een rubberplantage op Nederlands Indië.
Europa de baas Waarom gingen de Europese landen de koloniën veroveren? Belang van koloniën: Een land met veel koloniën gebruikte de grondstoffen uit de koloniën: goedkope grondstoffen. 1. Een rubberplantage op Nederlands Indië.
Europa de baas Waarom gingen de Europese landen de koloniën veroveren? Belang van koloniën: Een land met veel koloniën had veel aanzien. 2. Het Britse Rijk.
Europa de baas Waarom gingen de Europese landen de koloniën veroveren? Belang van koloniën: Het moederland kon weer veel producten verkopen in de koloniën (afzetmarkt). 3. Het Britse Rijk.
Boter uit de fabriek Industrialisatie ging verder Margarine werd uitgevonden (ingrediënten: palmolie en kokosolie uit Nederlands-Indië)
Vrije ondernemers De Nederlandse ondernemers hadden kritiek op het cultuurstelsel.
Vrije ondernemers De Nederlandse ondernemers hadden kritiek op het cultuurstelsel. Zij geloofden in het kapitalisme: een economie waarin ondernemers eigenaar zijn van de bedrijven en niet de regering. De Nederlandsche Handelsmaatschappij.
Vrije ondernemers In 1870 werd het cultuurstelsel afgeschaft. Europese ondernemers mochten bedrijven beginnen in Nederlands-Indië. De haven van Java op een Nederlandse schoolplaat.
Vrije ondernemers Er werden bijvoorbeeld delfstoffen gewonnen: stoffen die uit de grond worden gehaald, zoals olie en erts. Koninklijke Olie
Vrije ondernemers Koninklijke Olie
Vrije ondernemers Mensen die streven naar zoveel mogelijk vrijheid op economisch gebied noemen we liberalen. De regering (overheid) moet zich zo weinig mogelijk met de economie bemoeien. Ondernemers moesten vrij zijn om in Indië te handelen en te investeren. Plantage
Einde aan de armoede Max Havelaar. http://www.schooltv.nl/video/wat-is-fairtrade-producten-die-voor-een-eerlijke-prijs-gemaakt-worden/#q=fairtrade
Einde aan de armoede Max Havelaar, of de koffie-veilingen der Nederlandsche Handel-Maatschappy. 1860. Schrijver: Multatuli (Eduard Douwes Dekker) Max Havelaar (1860)
Einde aan de armoede
1. Einde aan de armoede Armoede bestrijden door: onderwijs Een leerboek van de Nederlandse taal voor Indiërs uit 1922.
Einde aan de armoede Armoede bestrijden door: irrigatie 2.
Einde aan de armoede Armoede bestrijden door: emigratie 3.
Lees Tekstboek blz: 15 - 17 Europa de baas Toen en nu: Boter uit de fabriek Vrije ondernemers Einde van de armoede
Lees Tekstboek blz: 15-17 Europa de baas Toen en nu: Boter uit de fabriek Vrije ondernemers Einde van de armoede maken werkboek blz 22 – 26: 10 t/m 19 (18b niet)
Vrijheid Ethische politiek = de politiek in Nederlands-Indië na 1900. Doel: een eind te maken aan de armoede van de Indische bevolking. Armoede bestrijden door: Een leerboek van de Nederlandse taal voor Indiërs uit 1922.
Vrijheid Ethische politiek = de politiek in Nederlands-Indië na 1900. Doel: een eind te maken aan de armoede van de Indische bevolking. Armoede bestrijden door: onderwijs irrigatie emigratie Een leerboek van de Nederlandse taal voor Indiërs uit 1922.
Vrijheid Een aantal Indische jongeren kreeg de mogelijkheid om in Nederland te studeren. Zij kwamen in contact met nieuwe ideeën zoals vrijheid, gelijkheid en democratie. Indische studenten in Nederland.
Vrijheid Indische jongeren die in Nederland studeerden, richtten een politieke partij op voor een onafhankelijk Indië. Een schilderij wordt weggedragen uit het paleis van de Nederlandse bestuurder van Nederlands-Indië,1949.
Vrijheid 7 december 1941
Vrijheid 7 december 1941 https://www.youtube.com/watch?v=3e99lfmmDN0
Vrijheid Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Nederlands-Indië bezet door Japan. Nederlandse Indiërs werden in Jappenkampen opgesloten. Japanse veroveringen. Jappenkamp.
Vrijheid Na 1945 vertrok Japan en wilde Nederland weer de baas zijn. Indiërs riepen de Republiek Indonesië uit. Nederland vertrok in 1949. Koningin Juliana ondertekent de onafhankelijkheid van Nederlands-Indië. Politionele acties.
Lees Tekstboek blz: 17 Vrijheid http://www.schooltv.nl/video/13-in-de-oorlog-indie/#q=13%20in%20de%20oorlog%20indie
Lees Tekstboek blz: 17 Vrijheid maken werkboek blz 26 – 27: 20-21-23-24 Klaar? bekijk Klokhuis ‘Max Havelaar’