Ontwikkeling van en ondersteuning aan jongen (aanstaande) ouders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Advertisements

Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Opvoeden in de puberteit
Hogescholen in Dialoog
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Opvoeden van drukke kinderen
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Communicatie met ouders
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Methodische gespreksvoering
Liefde en relaties.
Armoede is … Sieg Monten
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
In een jeugdgevangenis
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Netwerkondersteuning - ondersteunend. Aanleiding Ouders of een gezin of jongeren zitten in een moeilijke fase. Voorbeelden: * Moeder dreigt oververmoeid.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Pedagogiek als beroep.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Heidi van der Panne-Dirks
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
Workshop inspraak gemeentelijk jeugdbeleid
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Welkom 9/19/2018.
Duurzame inzetbaarheid
Welkom w.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Begeleiden Les 7.
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Liefde en relaties.
Online workshop relatieverslaving en codependentie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Andries Reinhart 3 maart 2019
Altra en de Waag- Samenwerken
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling van en ondersteuning aan jongen (aanstaande) ouders Welkom Ontwikkeling van en ondersteuning aan jongen (aanstaande) ouders

Wie zijn wij? Saskia Annemarie

Doel van deze workshop Aan bod komt onder andere de grote kwetsbaarheid van jongeren (hersenontwikkeling, identiteitsontwikkeling, hormonen) en hoe we het beste met hen in gesprek kunnen. Wat betekent de adolescentieperiode en hoe kunnen we jonge ouders bij staan? Wat betekent de dubbele ontwikkelingstaak voor de (aanstaande) jonge ouder en welke bejegening verwachten zij van hulpverleners?

De kwetsbare zwangere Ontmoet Wieke https://www.npo.nl/hij-moet-niet-net-zoals-mij-worden/24-01- 2017/POMS_KN_7097786 Wat is je gevoel bij dit meisje? https://www.npo.nl/2doc-ik-ben-geen-probleemkind-ik- ben-een-uitdaging/15-05-2017/KN_1690883

Inschatten verstandelijke vermogens / kwetsbaarheid:   1.:  Vraag naar school- en werkverleden  - werk binnen werkvoorziening  - werken met begeleiding  - opleidingen afgerond / diploma’s  2.: Vraag naar hulpverleningsverleden  - b.v. contact met MEE  - begeleiding bij financiën of administratie  3.: Let op niveau van begrijpen en taalgebruik  - niet begrijpen van lange zinnen, moeilijke woorden, grapjes  - geen adequate antwoorden 

. 4.: Let op het niveau van sociaal emotioneel functioneren - Ik-gericht  - Sociaal onhandig; niet voorstellen, geen hand geven, vertelt  intieme informatie  - vaak ruzie / conflicten om kleine dingen  -onzeker / faalangstig  - overschreeuwen    5.: Let op zelfredzaamheid  - problemen met zelfverzorging, huishouden  - problemen met plannen / overzien van tijd  - klok lezen  - hulp van familie of vrienden; eten, afspraken, financiën  6: Vraag naar sociale contacten en/of hobby’s  - Beperkt sociaal netwerk / vaak alleen familie  - Geen of weinig hobby’s /  kinderlijke hobby’s 

Dubbele ontwikkelingstaken Van puber naar volwassene in het lichaam van een adolescent Terwijl ze nog met hun identiteitsontwikkeling bezig zijn moeten ze razendsnel de verandering van kind naar volwassene uitvoeren. 1. differentiatie12-14 jaar 2. uitvoering 14-16 jaar 3. naderbij komen 17-20 jaar 4. versteviging 21-25 jaar Aan het eind van fase 2 komen pubers er achter dat ze te ver losgeslagen zijn, nog niet sterk genoeg zijn, en zoeken ze steun. Over het algemeen bij hun ouders. Als het contact met de basis niet goed is, lopen ze meer risico geborgenheid bij elkaar te zoeken en een relatie te vormen met daarbij eventueel kinderen. Hoe jong ze zelf ook zijn. De zwangerschap doorkruist het vormen van de identiteit. Het gedrag dat bij de puberteit hoort gaat met vallen en opstaan toch door met alle gevolgen van dien.

Maken van afspraken lastig? Dat komt omdat de het tijdsbesef en gevoel van verantwoordelijkheid nog volop in ontwikkeling zijn. Voor de hulpverlening is het maken van afspraken nog lastiger dan voor ouders.

Lambert en bergin 1994

. 40% Clientfactoren 30% Relatiefactoren 15% Hoop op verbetering 15% Methode

Het belang van bejegening Wees je bewust van het feit dat veel vragen veel pijn kunnen oproepen. De ander met respect, vriendelijkheid en gelijkwaardigheid te behandelen. Het is moeilijk om ongelijkheid te koppelen aan gelijkwaardigheid. Als hulpverlener heb je je eigen identiteit al ontwikkeld. Voor de adolescent is dit nog volop in ontwikkeling. Dit zie je bv ook terug in de kleding van de jongeren. De functie van hulpverlener betekent dat je probeert hulp te verlenen binnen het maatschappelijk kader. Het protest tegen de maatschappij hebben wij als hulpverlener al gehad. Hierin kun je de jonge aanstaande moeder helpen de ontwikkelingsachterstand te helpen overbruggen.

Socratische methode    Gespreksvoering  vanuit een grondhouding van respect en bescheidenheid;  Het besef dat de deskundigheid niet in jou zit als hulpverlener, naar dat de deskundigheid in de cliënt zelf zit.    Voorwaarden hiervoor zijn:  Respect (gelijkwaardigheid / niet belerend)  De ander serieus nemen   De ander op zijn gemak stellen (de ander voelt zich gewaardeerd)  Luisteren naar wat de ander zegt  De ander de kans geven om bij de komen na een inspannend gesprek  Hersens op áan’  (denkproces stimuleren en begeleiden)  Vertellen stimuleren (doorvragen / gevoel geven dat zijn verhaal belangrijk is)  Gericht doorvragen (vragen stellen vanuit het idee dat je het als hulpverlener beter wil begrijpen; niet dat je het beter weet)  Waardering voor het denkproces uiten ( vergroot zelfvertrouwen en bevordert gevoel van gelijkwaardigheid)  10.Bereidheid tonen te leren 

. Een houding van de hulpverlening waarbij zij als ondergeschikt worden behandeld of waar een volwassenheid van ze gevraagd wordt die ze nog niet hebben, herinnert hen aan hun moeilijke positie in het gezin waar ze uitkomen en aan hun kwetsbare maatschappelijke positie.

Tijdsdruk vs belang bejegening

Hoe gaan jullie om met……

Nog vragen?

Bronnen Hulp aan zeer jonge ouders. Van methode tot bejegening. Martine Delfos Ik heb ook wat te vertellen! Communiceren met pubers en adolescenten. Martine Delfos