Ontwikkeling van en ondersteuning aan jongen (aanstaande) ouders Welkom Ontwikkeling van en ondersteuning aan jongen (aanstaande) ouders
Wie zijn wij? Saskia Annemarie
Doel van deze workshop Aan bod komt onder andere de grote kwetsbaarheid van jongeren (hersenontwikkeling, identiteitsontwikkeling, hormonen) en hoe we het beste met hen in gesprek kunnen. Wat betekent de adolescentieperiode en hoe kunnen we jonge ouders bij staan? Wat betekent de dubbele ontwikkelingstaak voor de (aanstaande) jonge ouder en welke bejegening verwachten zij van hulpverleners?
De kwetsbare zwangere Ontmoet Wieke https://www.npo.nl/hij-moet-niet-net-zoals-mij-worden/24-01- 2017/POMS_KN_7097786 Wat is je gevoel bij dit meisje? https://www.npo.nl/2doc-ik-ben-geen-probleemkind-ik- ben-een-uitdaging/15-05-2017/KN_1690883
Inschatten verstandelijke vermogens / kwetsbaarheid: 1.: Vraag naar school- en werkverleden - werk binnen werkvoorziening - werken met begeleiding - opleidingen afgerond / diploma’s 2.: Vraag naar hulpverleningsverleden - b.v. contact met MEE - begeleiding bij financiën of administratie 3.: Let op niveau van begrijpen en taalgebruik - niet begrijpen van lange zinnen, moeilijke woorden, grapjes - geen adequate antwoorden
. 4.: Let op het niveau van sociaal emotioneel functioneren - Ik-gericht - Sociaal onhandig; niet voorstellen, geen hand geven, vertelt intieme informatie - vaak ruzie / conflicten om kleine dingen -onzeker / faalangstig - overschreeuwen 5.: Let op zelfredzaamheid - problemen met zelfverzorging, huishouden - problemen met plannen / overzien van tijd - klok lezen - hulp van familie of vrienden; eten, afspraken, financiën 6: Vraag naar sociale contacten en/of hobby’s - Beperkt sociaal netwerk / vaak alleen familie - Geen of weinig hobby’s / kinderlijke hobby’s
Dubbele ontwikkelingstaken Van puber naar volwassene in het lichaam van een adolescent Terwijl ze nog met hun identiteitsontwikkeling bezig zijn moeten ze razendsnel de verandering van kind naar volwassene uitvoeren. 1. differentiatie12-14 jaar 2. uitvoering 14-16 jaar 3. naderbij komen 17-20 jaar 4. versteviging 21-25 jaar Aan het eind van fase 2 komen pubers er achter dat ze te ver losgeslagen zijn, nog niet sterk genoeg zijn, en zoeken ze steun. Over het algemeen bij hun ouders. Als het contact met de basis niet goed is, lopen ze meer risico geborgenheid bij elkaar te zoeken en een relatie te vormen met daarbij eventueel kinderen. Hoe jong ze zelf ook zijn. De zwangerschap doorkruist het vormen van de identiteit. Het gedrag dat bij de puberteit hoort gaat met vallen en opstaan toch door met alle gevolgen van dien.
Maken van afspraken lastig? Dat komt omdat de het tijdsbesef en gevoel van verantwoordelijkheid nog volop in ontwikkeling zijn. Voor de hulpverlening is het maken van afspraken nog lastiger dan voor ouders.
Lambert en bergin 1994
. 40% Clientfactoren 30% Relatiefactoren 15% Hoop op verbetering 15% Methode
Het belang van bejegening Wees je bewust van het feit dat veel vragen veel pijn kunnen oproepen. De ander met respect, vriendelijkheid en gelijkwaardigheid te behandelen. Het is moeilijk om ongelijkheid te koppelen aan gelijkwaardigheid. Als hulpverlener heb je je eigen identiteit al ontwikkeld. Voor de adolescent is dit nog volop in ontwikkeling. Dit zie je bv ook terug in de kleding van de jongeren. De functie van hulpverlener betekent dat je probeert hulp te verlenen binnen het maatschappelijk kader. Het protest tegen de maatschappij hebben wij als hulpverlener al gehad. Hierin kun je de jonge aanstaande moeder helpen de ontwikkelingsachterstand te helpen overbruggen.
Socratische methode Gespreksvoering vanuit een grondhouding van respect en bescheidenheid; Het besef dat de deskundigheid niet in jou zit als hulpverlener, naar dat de deskundigheid in de cliënt zelf zit. Voorwaarden hiervoor zijn: Respect (gelijkwaardigheid / niet belerend) De ander serieus nemen De ander op zijn gemak stellen (de ander voelt zich gewaardeerd) Luisteren naar wat de ander zegt De ander de kans geven om bij de komen na een inspannend gesprek Hersens op áan’ (denkproces stimuleren en begeleiden) Vertellen stimuleren (doorvragen / gevoel geven dat zijn verhaal belangrijk is) Gericht doorvragen (vragen stellen vanuit het idee dat je het als hulpverlener beter wil begrijpen; niet dat je het beter weet) Waardering voor het denkproces uiten ( vergroot zelfvertrouwen en bevordert gevoel van gelijkwaardigheid) 10.Bereidheid tonen te leren
. Een houding van de hulpverlening waarbij zij als ondergeschikt worden behandeld of waar een volwassenheid van ze gevraagd wordt die ze nog niet hebben, herinnert hen aan hun moeilijke positie in het gezin waar ze uitkomen en aan hun kwetsbare maatschappelijke positie.
Tijdsdruk vs belang bejegening
Hoe gaan jullie om met……
Nog vragen?
Bronnen Hulp aan zeer jonge ouders. Van methode tot bejegening. Martine Delfos Ik heb ook wat te vertellen! Communiceren met pubers en adolescenten. Martine Delfos