Vindplaats van Schulden VPS Regina Koudijs b.koudijs@zwolle.nl
Waarom doen we mee? Vroegsignalering Veel informatie hebben we al in huis Respons (m.u.v. woningcorporaties) laag
11/21/2018 West Noord Oost Midden Proces Zuid Gemeente Zwolle
Schuldeisers die meedoen Zilveren Kruis Zilveren Kruis Zorgverzekeringen N.V. OZF Zorgverzekeringen N.V. Interpolis Zorgverzekeringen N.V. FBTO Zorgverzekeringen N.V. Avéro Zilveren Kruis verzekeringen N.V. Vitens Nuon Essent Energiedirect.nl Eneco Eneco Consumenten B.V. Oxxio Nederland B.V. Woonenergie Consumenten B.V. Openbaar Belang DeltaWonen Woningstichting SWZ Gemeente Zwolle invordering Afdeling Inkomensondersteuning
Aantal matches Sociaal Wijkteam Algemene informatie 11/21/2018 Algemene informatie Aantal matches per wijkteam over 7 maanden Aantal matches De grafiek uitleggen ect. Sociaal Wijkteam Gemeente Zwolle
Algemene informatie totaal SDV Aantal Matches Maanden
Aantal meldingen Crediteur Algemene informatie Aantal meldingen per crediteur per maand (BKR, 2017) Aantal meldingen Crediteur
Algemene informatie
Bekendheid bij het wijkteam 11/21/2018 Resultaten VPS Aantal matches Iets vertellen over de resultaten Bekendheid bij het wijkteam Gemeente Zwolle
Crediteur Wonen Aantal matches Resultaat van VPS Aantal matches 11/21/2018 Crediteur Wonen Aantal matches Resultaat van VPS zijn 61 mensen meegenomen die in de pilot een achterstand hadden bij Delta wonen. Van deze 61 mensen zijn er 39 slepers. De overige 22 zijn mensen met een achterstand. Uit de gegevens die verkregen zijn van Delta wonen blijkt dat van de 61 personen er met 12(20%) iets gebeurd is door middel van VPS, 11 (18%) zijn onregelmatige betalers en acht (13%) hebben er niet betaald. Aantal matches Resultaat Gemeente Zwolle
40% een regeling getroffen 11/21/2018 De uitkomst 100%= 61 Matches 20% positief 8% betaald onregelmatig 13% nog niet betaald Van de 20% heeft 40% een regeling getroffen 40% = 13% van alle matches Van de 13% is 8% een sleper die probeert te verbeteren Er zijn 61 matches geweest in de afgelopen 7 maanden. 20% daarvan is positief beïnvloed door VPS 8% betaald momenteel nog steeds onregelmatig 13% heeft nog steeds niet betaald. Van de overige personen zijn geen gegevens bekend bij de crediteuren. Van de 20% is er bekend dat 40% een regeling getroffen heeft om zijn achterstand in te halen. Deze 40% is 13% van alle 61 matches (=100%) Gemeente Zwolle
“Slepers” en Zorg Augustus Persoon Schuld augustus Schuld maart oplopende schuld of niet sleper ja of nee 1 € 234,90 € 238,90 + Ja 2 € 422,84 844,12 3 € 119,45 - 4 € 117,45 € 980,04 5 € 534,60 6 € 224,32 € 370,23 7 € 219,16 € 525,56 8 € 427,50 € 2.805,56 9 € 469,80 € 1.177,95 10 € 1.212,96 1.403,93 11 € 188,92 € 114,02 12 € 292,62 € 944,11 13 € 466,95 € 588,15 14 € 391,81 € 1.038,92 15 € 413,29 € 1.183,94 16 € 672,96 € 1.160,87
“Slepers” en Zilveren Kruis September Persoon Schuld september Schuld maart oplopende schuld of niet sleper ja of nee 1 € 199,40 € 285,92 + Nee 2 € 160,40 € 539,75 Ja 3 € 112,16 € 275,90 4 € 234,90 € 359,30 5 € 656,63 6 € 634,26 844,12 7 € 224,32 € 345,03 8 € 228,07 € 183,26 - 9 € 614,92 € 1.126,32 10 € 155,90 € 607,12 11 € 980,04 12 € 352,35 € 534,60 13 € 885,44 € 2.206,59 14 € 8.154,82 11.887,54 ++ 15 € 211,42 € 332,53 16 € 188,92 € 114,02 17 € 566,76 € 540,62 18 € 299,85 19 € 160,70 20 € 453,53 € 137,45 21 € 317,13 € 358,13 22 € 306,95 € 491,35 23 € 606,63 € 1.261,19
Elke schuldeiser is belangrijk Outreachend werken Automatisering Aandachtspunten Draagvlak Elke schuldeiser is belangrijk Outreachend werken Automatisering
11/21/2018 Nog vragen? Gemeente Zwolle
Pilot Vindplaats Schulden Rotterdam 21-11-2018 Pilot Vindplaats Schulden Rotterdam Nicole Geurts Projectleider Frans Moors Onderzoeker 21-11-2018
Pilot VPS Rotterdam: inhoud 21-11-2018 Doel van de pilot De inrichting van de pilot en het werkproces Het onderzoek Resultaten in de periode mei 2017-mei 2018 Aandachtspunten na het eerste jaar 21-11-2018 Pilot Vindplaats Schulden Rotterdam
Pilot VPS Rotterdam: doel van de pilot 21-11-2018 Het ontwikkelen van een werkwijze om betalingsproblematiek vroegtijdig op te sporen, om zo de ontwikkeling van problematische schuldvorming vóór te zijn 21-11-2018 Pilot Vindplaats Schulden Rotterdam
21-11-2018 21-11-2018
Bureau Kredietregistratie (BKR) Afdeling Bedrijfsvoering De inrichting van de pilot en het werkproces van dataleverancier naar looplijst (1) 21-11-2018 DATALEVERANCIERS Zilveren Kruis/Achmea VGZ Evides Gemeentebelastingen NUON ENECO Woonbron Vestia Woonstad Bureau Kredietregistratie (BKR) Selectie van signalen op basis van door de projectgroep vastgestelde criteria Gemeente Rotterdam Afdeling Bedrijfsvoering Screening of huishoudens al voorkomen in gemeentelijke registratie Bureau Frontlijn ‘Looplijst’ 21-11-2018 Pilot Vindplaats Schulden Rotterdam
De inrichting van de pilot en het werkproces (2) het werkproces van Bureau Frontlijn 21-11-2018 Dag 1 of 2 Ontvangst looplijst Dag 2 of 3 Samenstelling brieven met gegevens van de dataleverancier(s) Huishoudens krijgen een week de tijd om te reageren Vanaf dag 8 Wervingsactie eerste huisbezoek bij huishoudens die niet op brief hebben gereageerd Dag 15 Terugkoppeling van reacties van de huishoudens naar de dataleveranciers, inclusief verzoek wel of niet hervatten incassoprocedure Vanaf dag 15 Wervingsactie tweede huisbezoek bij huishoudens die bij eerste bezoek niet werden bereikt Vanaf dag 22 Wervingsactie derde huisbezoek bij huishoudens die ook bij tweede bezoek niet werden bereikt Dag 30 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence
Pilot VPS Rotterdam: verlenging 21-11-2018 Besloten is de Pilot VPS te verlengen tot en met december 2018. Redenen: Onvoldoende combinatiesignalen kunnen testen Meer ervaring opdoen met outreachende aanpak 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence
Pilot VPS Rotterdam: het onderzoek 21-11-2018 Resultaatmeting: signalen, benadering en respons Effectmeting: leidt de dienstverlening tot het beoogde effect? Procesevaluatie: hoe verloopt het proces met het oog op een eventuele stadsbrede uitrol? 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence
Aantal en soort signalen (periode mei 2017-mei 2018) 21-11-2018 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence
Percentage bereikte huishoudens per pilotwijk (aantal benaderde huishoudens = 575) 21-11-2018 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence
Percentage bereikte huishoudens per signaal (aantal benaderde huishoudens = 575) 21-11-2018 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence
Eindresultaat van de benadering per signaal 21-11-2018 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence
Belangrijkste redenen voor weigering dienstverlening 21-11-2018 Klant zegt al een regeling te hebben getroffen en verder geen schulden te hebben Klant zegt al hulp te hebben (bijvoorbeeld bewindvoering of een welzijnsinstelling) Klant zegt probleem liever zelf op te lossen 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence
Kenmerken van de huishoudens in traject (op basis van 70 huishoudens met een volledige registratie) 21-11-2018 56% is vrouw, 44% is man Rond 36% is alleenstaand, 20% is alleenstaand ouder; rond een derde is tweeoudergezin De helft heeft een (primair) inkomen uit werk, rond een derde heeft een uitkering, rond een tiende heeft AOW/pensioen 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence
Hoogte van de totale schuld van huishoudens in traject (op basis van 53 huishoudens waarvan volledige schuld bekend is) 21-11-2018 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence
Ontwikkeling in betalingsgedrag (bij vier crediteuren) 21-11-2018 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence
Ontwikkeling in betalingsgedrag (naar resultaat van de benadering) 21-11-2018 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence
Aandachtspunten resterende duur pilot 21-11-2018 Consistente aanlevering van adressen aan BKR Automatisering van de screening op aanwezigheid in gemeentelijke registraties Terugmelding van adressen op looplijst na screening Benaderingswijze van de huishoudens Actualiteit van de gegevens op het moment van benadering 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence
Enkele conclusies na een jaar 575 huishoudens zijn benaderd Verschil in resultaat per signaal of combinatie van signalen is klein Signalen Woonbron en Gemeentebelastingen leveren vaker een oriëntatiegesprek op Signaal Gemeentebelastingen levert vaker een traject op Aantal huishoudens in traject is relatief klein, maar: alle huishoudens waarmee contact is gemaakt, ook als ze dienstverlening weigeren, herstellen vaker hun betaling dan de huishoudens waarmee geen contact werd gemaakt Betekent alleen al contact een beter betalingsgedrag? En hoe duurzaam is dit verbeterde betalingsgedrag? Het relatief groot deel van de klanten is traject is werkend, en heeft relatief ‘lichte’ schulden Is dit de doelgroep die we met vroegsignalering willen bereiken? 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence
2ste kennis/ervaring uitwisselingsronde 1. Privacy:Anja Tijdhof 2. Monitoren/evaluatie: Marijke Elfadly 3. Uitvoering/huizenbezoekers (lopers): Maud Balduk 4. Contacten met schuldeisers: Liesbeth Gerritsen 5. ICT; RIS/VPS/zelf doen: Nienke Horst 6. Projectaansturing: Regina Koudijs
Laatste mededelingen Save the date! 13 november 2018
Vragen of opmerkingen?