Vindplaats van Schulden VPS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Advertisements

Gezondheid, versterkt in eigen hand
| 29 juni 2014 || 1 | Aanpak Voortijdig schoolverlaten Gemeente ‘s-Hertogenbosch Henny Wibbelink Teammanager afdeling Jeugd & Onderwijs
Inwonergericht werken door middel van Servicenormen
Conclusie (1) 1.Klanten zijn zeer positief over de dienstverlening van de WZSW 2.Uit analyse van de file ‘telefonische nabel actie’ blijkt dat personen.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
(Interactieve) voormeldingen
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Onderzoek verdeelmodel inkomensdeel Participatiewet 2015
Chantal Kenens, Anneke Risselada, Merel Schutten
Screening in de thuissituatie: evaluatie gebruik ACAS
Inburgeren op het werkplein
Scheefwonen & Doorstroming
Preventie Waterafsluitingen Publiek – Private Samenwerking in de signaleringsfunctie OGGz Niek Al december 2012.
Kees Goudswaard WRR conferentie wonen zorg en pensioenen Den Haag, 28 september 2012 Faculteit der Rechtsgeleerdheid Afdeling Economie Solidariteit tussen.
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
De vangnetpopulatie in de Ziektewet: kenmerken en risicofactoren voor langdurig verzuim Het onderzoek.
Doelgroep sociaal verhuurkantoor. Plaats huurwoningen Gemeenten Svk’s.
Zelfcontrole door agrarische bedrijven: samen beschouwd.
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
Gemeente Nijmegen Informatiebijeenkomst Hervorming gesubsidieerde arbeid 13 januari 2011 Mark van der Velden projectleider.
Studiemiddag Effecten in Wijken Workshop Lessen en uitkomsten van onderzoek naar wijkteams Peter Soorsma Gemeente Amsterdam De Systeemgarage Jacco Snippe.
Aanleiding tot verandering
7.2 Wat doet de overheid voor ons?
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
Advies; verder in 2015 met het Scholennetwerk en netwerkscholen?
Wat betekent sarcoïdose voor werk en inkomen?
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | augustus 2015
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
‘Voorkomen fraude in het gemeentelijk sociaal domein’
IVO, Instituut voor onderzoek naar leefwijzen en verslaving & Onderzoekscentrum maatschappelijke zorg (Omz) UMC St Radboud.
Inloopavond gemeente Leek 9 september 2015 Proefproject Openbare Verlichting gemeente Leek (beleving presentatie)
Wijkleerbedrijf DATUM.
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
2 maart 2016 Bureau Frontlijn Frontlijnsturing en uitvoering in de praktijk Ned fan man lei Kennis, innovatie en methodiekontwikkeling.
,, Stand van zaken van (ook) uw sociale dienst Raadsbijeenkomst Gemeente Dordrecht 17 november 2009.
Korte systematische terugblik Project Interne bedrijfsvoering Scholing en opleiding Materialen Collectie Communicatie Financiën Conclusies Boekstart in.
Ontwikkelingen in de Dordtse wijken 15 mei drs Jan Schalk.
Bevindingen monstertruck- drama Haaksbergen Femke Koedijk.
MONITOR SOCIAAL DOMEIN Geheel Onderwerpen WMO algemeen WMO onderwerpen Financiën WMO Jeugd algemeen Jeugd onderwerpen Financiën jeugd participatiewet.
Cijfers asielcrisis VVSG VVSG - De Asielcrisis 1.Cijfers over de asielaanvragen 2.Cijfers over de opvang van asielzoekers OPMERKING: Vanaf 2016.
BoekStart Initiatief Boekstart Ministerie van OC&W (minister Plasterk) Stichting Lezen Vereniging van Openbare Bibliotheken Cubiss Projectleider: Adriaan.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Sturen op ambitie in het sociaal domein
Huurverhoging 2017.
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
voor Rotterdamse kinderen
SONNET SCID ONderzoek NEderland met Trec’s
Cliëntenparticipatie
Suïcidepreventie Amsterdam
Nuon Vroegsignalering Rene Kruse Klanten BtC NL 12 juni 2018.
Congres - Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Project zoet zwanger resultaten op 1/10/2016
Elvie Pepper 29 maart 2019.
Tariefstelling Wmo 2019.
Innovatie in Juridische Dienstverlening
Onderzoek zelforganisatie: Tussenresultaten
Verantwoord vertrouwen
? Wie is dat? Ik weet het niet.  Ik VRAAG het.
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
MEEDOEN IN OSSENDRECHT EN CALFVEN
Regie en Informatiedeling verwarde Personen ‘10 in Twente’
Zorgwonen Zorgcafé 24 september 2018 Thomas Goethals
Sociaal raadslieden Wie zijn wij - onderdeel van Stimenz
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

Vindplaats van Schulden VPS Regina Koudijs b.koudijs@zwolle.nl

Waarom doen we mee? Vroegsignalering Veel informatie hebben we al in huis Respons (m.u.v. woningcorporaties) laag

11/21/2018 West Noord Oost Midden Proces Zuid Gemeente Zwolle

Schuldeisers die meedoen Zilveren Kruis Zilveren Kruis Zorgverzekeringen N.V. OZF Zorgverzekeringen N.V. Interpolis Zorgverzekeringen N.V. FBTO Zorgverzekeringen N.V. Avéro Zilveren Kruis verzekeringen N.V. Vitens Nuon Essent Energiedirect.nl Eneco Eneco Consumenten B.V. Oxxio Nederland B.V. Woonenergie Consumenten B.V. Openbaar Belang DeltaWonen Woningstichting SWZ Gemeente Zwolle invordering Afdeling Inkomensondersteuning

Aantal matches Sociaal Wijkteam Algemene informatie 11/21/2018 Algemene informatie Aantal matches per wijkteam over 7 maanden Aantal matches De grafiek uitleggen ect. Sociaal Wijkteam Gemeente Zwolle

Algemene informatie totaal SDV Aantal Matches Maanden

Aantal meldingen Crediteur Algemene informatie Aantal meldingen per crediteur per maand (BKR, 2017) Aantal meldingen Crediteur

Algemene informatie

Bekendheid bij het wijkteam 11/21/2018 Resultaten VPS Aantal matches Iets vertellen over de resultaten Bekendheid bij het wijkteam Gemeente Zwolle

Crediteur Wonen Aantal matches Resultaat van VPS Aantal matches 11/21/2018 Crediteur Wonen Aantal matches Resultaat van VPS zijn 61 mensen meegenomen die in de pilot een achterstand hadden bij Delta wonen. Van deze 61 mensen zijn er 39 slepers. De overige 22 zijn mensen met een achterstand. Uit de gegevens die verkregen zijn van Delta wonen blijkt dat van de 61 personen er met 12(20%) iets gebeurd is door middel van VPS, 11 (18%) zijn onregelmatige betalers en acht (13%) hebben er niet betaald. Aantal matches Resultaat Gemeente Zwolle

40% een regeling getroffen 11/21/2018 De uitkomst 100%= 61 Matches 20% positief 8% betaald onregelmatig 13% nog niet betaald Van de 20% heeft 40% een regeling getroffen 40% = 13% van alle matches Van de 13% is 8% een sleper die probeert te verbeteren Er zijn 61 matches geweest in de afgelopen 7 maanden. 20% daarvan is positief beïnvloed door VPS 8% betaald momenteel nog steeds onregelmatig 13% heeft nog steeds niet betaald. Van de overige personen zijn geen gegevens bekend bij de crediteuren. Van de 20% is er bekend dat 40% een regeling getroffen heeft om zijn achterstand in te halen. Deze 40% is 13% van alle 61 matches (=100%) Gemeente Zwolle

“Slepers” en Zorg Augustus Persoon Schuld augustus Schuld maart oplopende schuld of niet sleper ja of nee 1 € 234,90 € 238,90 + Ja 2 € 422,84 844,12 3 € 119,45 - 4 € 117,45 € 980,04 5 € 534,60 6 € 224,32 € 370,23 7 € 219,16 € 525,56 8 € 427,50 € 2.805,56 9 € 469,80 € 1.177,95 10 € 1.212,96 1.403,93 11 € 188,92 € 114,02 12 € 292,62 € 944,11 13 € 466,95 € 588,15 14 € 391,81 € 1.038,92 15 € 413,29 € 1.183,94 16 € 672,96 € 1.160,87

“Slepers” en Zilveren Kruis September Persoon Schuld september Schuld maart oplopende schuld of niet sleper ja of nee 1 € 199,40 € 285,92 + Nee 2 € 160,40 € 539,75 Ja 3 € 112,16 € 275,90 4 € 234,90 € 359,30 5 € 656,63 6 € 634,26 844,12 7 € 224,32 € 345,03 8 € 228,07 € 183,26 - 9 € 614,92 € 1.126,32 10 € 155,90 € 607,12 11 € 980,04 12 € 352,35 € 534,60 13 € 885,44 € 2.206,59 14 € 8.154,82 11.887,54 ++ 15 € 211,42 € 332,53 16 € 188,92 € 114,02 17 € 566,76 € 540,62 18 € 299,85 19 € 160,70 20 € 453,53 € 137,45 21 € 317,13 € 358,13 22 € 306,95 € 491,35 23 € 606,63 € 1.261,19

Elke schuldeiser is belangrijk Outreachend werken Automatisering Aandachtspunten Draagvlak Elke schuldeiser is belangrijk Outreachend werken Automatisering

11/21/2018 Nog vragen? Gemeente Zwolle

Pilot Vindplaats Schulden Rotterdam 21-11-2018 Pilot Vindplaats Schulden Rotterdam Nicole Geurts Projectleider Frans Moors Onderzoeker 21-11-2018

Pilot VPS Rotterdam: inhoud 21-11-2018 Doel van de pilot De inrichting van de pilot en het werkproces Het onderzoek Resultaten in de periode mei 2017-mei 2018 Aandachtspunten na het eerste jaar 21-11-2018 Pilot Vindplaats Schulden Rotterdam

Pilot VPS Rotterdam: doel van de pilot 21-11-2018 Het ontwikkelen van een werkwijze om betalingsproblematiek vroegtijdig op te sporen, om zo de ontwikkeling van problematische schuldvorming vóór te zijn 21-11-2018 Pilot Vindplaats Schulden Rotterdam

21-11-2018 21-11-2018

Bureau Kredietregistratie (BKR) Afdeling Bedrijfsvoering De inrichting van de pilot en het werkproces van dataleverancier naar looplijst (1) 21-11-2018 DATALEVERANCIERS Zilveren Kruis/Achmea VGZ Evides Gemeentebelastingen NUON ENECO Woonbron Vestia Woonstad Bureau Kredietregistratie (BKR) Selectie van signalen op basis van door de projectgroep vastgestelde criteria Gemeente Rotterdam Afdeling Bedrijfsvoering Screening of huishoudens al voorkomen in gemeentelijke registratie Bureau Frontlijn ‘Looplijst’ 21-11-2018 Pilot Vindplaats Schulden Rotterdam

De inrichting van de pilot en het werkproces (2) het werkproces van Bureau Frontlijn 21-11-2018 Dag 1 of 2 Ontvangst looplijst Dag 2 of 3 Samenstelling brieven met gegevens van de dataleverancier(s) Huishoudens krijgen een week de tijd om te reageren Vanaf dag 8 Wervingsactie eerste huisbezoek bij huishoudens die niet op brief hebben gereageerd Dag 15 Terugkoppeling van reacties van de huishoudens naar de dataleveranciers, inclusief verzoek wel of niet hervatten incassoprocedure Vanaf dag 15 Wervingsactie tweede huisbezoek bij huishoudens die bij eerste bezoek niet werden bereikt Vanaf dag 22 Wervingsactie derde huisbezoek bij huishoudens die ook bij tweede bezoek niet werden bereikt Dag 30 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence

Pilot VPS Rotterdam: verlenging 21-11-2018 Besloten is de Pilot VPS te verlengen tot en met december 2018. Redenen: Onvoldoende combinatiesignalen kunnen testen Meer ervaring opdoen met outreachende aanpak 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence

Pilot VPS Rotterdam: het onderzoek 21-11-2018 Resultaatmeting: signalen, benadering en respons Effectmeting: leidt de dienstverlening tot het beoogde effect? Procesevaluatie: hoe verloopt het proces met het oog op een eventuele stadsbrede uitrol? 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence

Aantal en soort signalen (periode mei 2017-mei 2018) 21-11-2018 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence

Percentage bereikte huishoudens per pilotwijk (aantal benaderde huishoudens = 575) 21-11-2018 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence

Percentage bereikte huishoudens per signaal (aantal benaderde huishoudens = 575) 21-11-2018 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence

Eindresultaat van de benadering per signaal 21-11-2018 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence

Belangrijkste redenen voor weigering dienstverlening 21-11-2018 Klant zegt al een regeling te hebben getroffen en verder geen schulden te hebben Klant zegt al hulp te hebben (bijvoorbeeld bewindvoering of een welzijnsinstelling) Klant zegt probleem liever zelf op te lossen 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence

Kenmerken van de huishoudens in traject (op basis van 70 huishoudens met een volledige registratie) 21-11-2018 56% is vrouw, 44% is man Rond 36% is alleenstaand, 20% is alleenstaand ouder; rond een derde is tweeoudergezin De helft heeft een (primair) inkomen uit werk, rond een derde heeft een uitkering, rond een tiende heeft AOW/pensioen 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence

Hoogte van de totale schuld van huishoudens in traject (op basis van 53 huishoudens waarvan volledige schuld bekend is) 21-11-2018 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence

Ontwikkeling in betalingsgedrag (bij vier crediteuren) 21-11-2018 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence

Ontwikkeling in betalingsgedrag (naar resultaat van de benadering) 21-11-2018 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence

Aandachtspunten resterende duur pilot 21-11-2018 Consistente aanlevering van adressen aan BKR Automatisering van de screening op aanwezigheid in gemeentelijke registraties Terugmelding van adressen op looplijst na screening Benaderingswijze van de huishoudens Actualiteit van de gegevens op het moment van benadering 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence

Enkele conclusies na een jaar 575 huishoudens zijn benaderd Verschil in resultaat per signaal of combinatie van signalen is klein Signalen Woonbron en Gemeentebelastingen leveren vaker een oriëntatiegesprek op Signaal Gemeentebelastingen levert vaker een traject op Aantal huishoudens in traject is relatief klein, maar: alle huishoudens waarmee contact is gemaakt, ook als ze dienstverlening weigeren, herstellen vaker hun betaling dan de huishoudens waarmee geen contact werd gemaakt Betekent alleen al contact een beter betalingsgedrag? En hoe duurzaam is dit verbeterde betalingsgedrag? Het relatief groot deel van de klanten is traject is werkend, en heeft relatief ‘lichte’ schulden Is dit de doelgroep die we met vroegsignalering willen bereiken? 21-11-2018 Onderzoek en Business Intelligence

2ste kennis/ervaring uitwisselingsronde 1. Privacy:Anja Tijdhof 2. Monitoren/evaluatie: Marijke Elfadly 3. Uitvoering/huizenbezoekers (lopers): Maud Balduk 4. Contacten met schuldeisers: Liesbeth Gerritsen 5. ICT; RIS/VPS/zelf doen: Nienke Horst 6. Projectaansturing: Regina Koudijs

Laatste mededelingen Save the date! 13 november 2018

Vragen of opmerkingen?