1900-1950 Wereldoorlogen Kenmerk 38 Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Verzet.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.3 democratie maakt plaats voor fascisme
Advertisements

Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Nazificatie van de samenleving.
Karel en grote problemen
Wereldoorlogen Kenmerk 38b & 39 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme 39 Crisis van het wereldkapitalisme.
Wereldoorlogen Twee wereldoorlogen en het ontstaan van de totalitaire regimes Les 38 – Het Interbellum.
De opkomst van het christendom
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 40 – Terreur en Rassenpolitiek.
Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 4 – Verzet.
De Republiek in een tijd van vorsten
De Republiek in een tijd van vorsten
Nazi Duitsland 3.5, Oorlog.
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 1: De Christelijke Kerk valt uiteen.
Een langzaam veranderd wereldbeeld
Wereldoorlogen Kenmerk 38b & 41 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme 41 Racisme, discriminatie, genocide.
Nazi Duitsland 3.2, Een wankele republiek.
Nazi Duitsland 3.4, Führer aan de macht Jippie.
H7:§ 3:p168-9 Verlichte Macht In de 18e zijn er absolute vorsten van het Ancien Régime die hun macht op sommige gebieden wijs aanwenden Zij voerde een.
Paragraaf 2 Russische revolutie.
Vrijheidsrechten en politieke rechten in Nederland
Inleiding Rond 1500 verschuift het zwaartepunt van de Renaissance van Florence naar Rome.
BLIND DATE. VRAAG 1 Ik werd waarschijnlijk in 1469 geboren als de bastaardzoon van een priester.Ik ben vooral bekend gebleven door mijn boek waarin ik.
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Diepe tweedeling onder de bevolking –Maar de leidde niet vanzelfsprekend tot verzet –Doordat Vele (mogelijke) leiders van verzet al voor de oorlog waren.
Tijd van steden en staten ( n. Chr.)
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog Par 1: Oorzaken
De eeuw van de Holocaust
Hoofdstuk 3: De Tweede Wereldoorlog
Paragraaf 1.3 De Hervorming.
Propaganda Wat zie je Voor wie is de poster gemaakt
Renaissance en Opstand
Les 4: De Reformatie - Luther
Renaissance en Opstand
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
De Tweede Wereldoorlog
Hoofdstuk 2: Tussen twee wereldoorlogen
Duitsland werd na WO-I…
De Tweede Wereldoorlog
Politieke situatie Europa rond 1800
"We regard the agreements signed last night as symbolic of the desire of our two peoples never to go to war with one another again.“ (Chamberlain, over.
9§3 Totalitaire ideeën in de praktijk II Fascisme
Verzet in Duitsland K.A. 39: het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme.
Waarom is de Franse revolutie eigenlijk belangrijk?
Hoofdstuk 1 Ontdekkers en Hervormers 1.2 Kerkhervorming.
Context 2: Duitsland Les 6 – Nazi’s aan de macht.
Het conflict tussen Israël en de Arabische wereld
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
de tijd van burgers en stoommachines
Paragraaf 4.3 De strijd tussen paus en keizer
Ontdekkers en Hervormers 1.3 Kerkhervorming
Context 2: Duitsland Les 10 – Verloop van Wereldoorlog Twee.
Les 1 – Hitler grijpt de macht
Context 2: Duitsland Les 8 – Verzet.
Kenmerk 42 De Duitse bezetting van Nederland Les 1 – De Bezetting
HOOFDSTUK 4 DE TWEEDE WERELDOORLOG
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 42: De Christelijke Kerk valt uiteen.
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 1 – Terreur en Rassenpolitiek.
Een langzaam veranderd wereldbeeld
Wereldoorlogen Kenmerk 38 het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme Les 2 – Nazificatie.
Cursus 5.2 : Monniken en Ridders 1 KB Lesweek 1
Groeiende kritiek op de katholieke Kerk rond (1)
§3.4 Politieke stromingen
§2.3 Duitsland van democratie naar dictatuur
§3.4 De crisistijd In deze presentatie leer je over:
§4.2 De bezetting van Nederland
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog en verder
Transcript van de presentatie:

1900-1950 Wereldoorlogen Kenmerk 38 Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Verzet

Verzet Diepe tweedeling onder de bevolking H8:§ 6: p144-5 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Verzet Diepe tweedeling onder de bevolking Maar de leidde niet vanzelfsprekend tot verzet Doordat Vele (mogelijke) leiders van verzet al voor de oorlog waren opgepakt De greep van de Nazi’s op de maatschappij steeds sterker werd Een groot deel der bevolking voor Hitler was en dus weinig ruimte bleef voor afwijkend gedrag

Verzet Door kleine groepen van verschillende richtingen H8:§ 6: p144-5 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Verzet Door kleine groepen van verschillende richtingen Socialisten, communisten, liberalen, Rooms-Katholieken, enz. Vormen van verzet Krantjes, pamfletten, helpen van onderdrukkers en vluchtelingen Actief verzet kwam veelal van de kant van militairen Met beramen en uitvoeren van aanslagen (zie verder) Door te deserteren, omdat men het regime niet meer wilde dienen

Houdingen van de Kerk Deze was verdeeld H8:§ 6: p144-5 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Houdingen van de Kerk Deze was verdeeld Veel herkende zich in punten van de Nazi’s Moederschap Anticommunistische Van de evangelisch-lutherse kerk waren de Duitse Christenen pro-nazi; de Belijdende Kerk was echter tegenstander De Rooms-Katholieke Kerk Deze keek eerst de kat uit de boom. Hitler wilden de kerken eigenlijk afschaffen maar wist dat dit door de bevolking niet gepikt zou worden. Dus koos hij voor samenwerking. In 1937 doorzag de paus echter dat dit niet werkte en keerde zich tegen het nationaalsocialisme.

H8:§ 6: p144-5 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Houdingen van de Kerk Het Verzet der Kerken was feitelijke alleen maar af en toe verbaal Honderden dominees en lage RK geestelijken trokken vaker hun mond open. Echter, hen werd dan een spreekverbod opgelegd. Echter, de meeste geestelijken bleven tot aan het eind der oorlog voor de gezondheid van de Führer bidden in hun kerk.

H8:§ 9: p144-5 1870 1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 Aanslagen op Hitler Er zijn 42 bekende beramingen van aanslagen, waarvan een aantal tot uitvoer werden gebracht, de meeste “tijdig” werden ontdekt, maar die allen uiteindelijk hun doel niet bereikten. De meeste werden door militairen gedaan De beroemdste is de aanslag van Von Stauffenberg (20 juli 1944) In het hoofdkwartier van Hitler – Der Wolfsschanze in Oost-Pruisen

Von Stauffenberg