3.1 Producenten van voedsel (Statisficers & Optimizers) Satisficers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
oorzaken v/h wereld- voedseltekort 3. ongelijke voedselverdeling
Advertisements

Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
Machtige internationale bedrijven
Risdilbeek.be Dilbeek FairTradeGemeente. risdilbeek.be Miljoenen boeren in de wereld leven in armoede. Er is een dubbele verklaring voor deze armoede:
1.3 globalisering verovert de wereld
Aantekening §1 B-nummers.
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Internationale handel
Paragraaf 3.3 Indonesië in de wereld.
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
1 havo/vwo H3 ontwikkeling §2
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
Plantagelandbouw.
Productiemiddelen H8 B129 – B131 Stan & Boudewijn.
H1. Europese landbouw in beweging
Indonesië.
Indonesië.
Indonesië.
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Hoe en waarom veranderde het GLB aan het einde van de 20 e eeuw?
Schroeven en schrobben De industrie en de dienstverlening
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 7 t/m 12
Lekker Lokaal! Waarom van ver halen als het dichtbij gemaakt wordt?
2.2 Samenwerking van landen
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv Make poverty history In 2000 zijn millenniumdoelen vastgesteld, bijvoorbeeld: in 2015 moeten armoede.
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Goede tijden, slechte tijden
.00Begin Hoofdstuk 2.05H2 §1 Voor en tegen globalisering.20H2 §2.1 De Noord-Zuidverhoudingen.30Verder met werkschema week 11 – 12 en verder met werkschema.
3 havo 2 globalisering §2.
3 havo/vwo H2 Globalisering §2
8.1 Waarom handel met het buitenland?
Paragraaf 4,3 Centrum van de wereld!
Hoofdstuk 3 Arm en rijk in de VS en Nigeria.
8.3 Hoe is de welvaart verdeeld?
Antwoorden mobieltje- uit lagelonenlanden dus goedkoper.
H o o f d s t u k 3 H e t W e l v a a r t s p e i l § 3.1 Werken en waar? Drie bestaansmiddelen of economische sectoren Primaire, secundaire en tertiaire.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
1. globalisering. 1.1 Het economisch wereldbeeld.
Congo: rijk land maar arme bevolking Congo: rijk land, arme bevolking.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Economie.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Waaraan herken je een ontwikkelingsland?
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
H6 Salvatore: International Economics, 10th Edition © 2009 John Wiley & Sons, Inc.
A H1 samenhang & verscheidenheid P7 Globalisering en cultuur / pag
Verandering in de diensten in Groot-Brittannië
4.2 Ecologische voetafdruk van de geglobaliseerde landbouw
A H1 Samenhang & verscheidenheid P3 Wereldbeeld 2000 (overzichtelijkheid weg) AK HAVO 4 & VWO 4 - PD
MNO’s = TNO’s = transnationale ondernemingen Productiebedrijven
aanleidingen in de OOL:
Voordelen globalisering voor bevolking:
A H1 Samenhang & verscheidenheid P4 Globalisering & migratie
A 053 –. H4 Wereldvoedselvraagstuk
Verenigde Naties: mondiale aandacht voedselprobleem
ABSOLUTE AFSTAND = afstand in km’s
Problemen m.b.t. landbouw en water: hoge verdampingsgraad
Na WO2 is er een politieke en economische tegenstelling in de wereld.
Waaraan herken je een ontwikkelingsland?
Wat doet de groothandel?
Consumeren deel 1 Door de economische crisis geven mensen minder geld uit. Voor een supermarkt is de crisis een minder groot probleem dan voor een.
Niet alleen op de wereld
Nederland en de rest van de wereld
1.10 Globalisering van de landbouw en de EU
1BK Hoofdstuk 3 | Arm en rijk
Transcript van de presentatie:

3.1 Producenten van voedsel (Statisficers & Optimizers) Satisficers A 057 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P3 De wereldvoedselmarkt/ pag 193-197 3.1 Producenten van voedsel (Statisficers & Optimizers) Satisficers vertonen risicomijdend gedrag = ze zorgen ervoor dat er altijd eten voor henzelf is doel: zelfvoorziening vooral peasants = traditionele kleine bedrijfjes weinig hulmiddelen AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 15-11-2018

3.1 Producenten van voesel (Statisficers & Optimizers) Optimizers A 057 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P3 De wereldvoedselmarkt/ pag 193-197 3.1 Producenten van voesel (Statisficers & Optimizers) Optimizers streven naar het maximale resultaat = zo hoog mogelijke opbrengst doel: productie voor de markt (lokaal – nationaal – internationaal) Twee groepen optimizers: farmers plantages AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 15-11-2018

3.1 Producenten van voesel Optimizers > groep farmers A 057 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P3 De wereldvoedselmarkt/ pag 193-197 3.1 Producenten van voesel Optimizers > groep farmers moderne technieken kapitaalintensief arbeidsextensief commercieel denken (winst maken) cash crops AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 15-11-2018

3.1 Producenten van voesel Optimizers > groep plantages A 057 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P3 De wereldvoedselmarkt/ pag 193-197 3.1 Producenten van voesel Optimizers > groep plantages vooral in de tropen en subtropen monocultuur (slechts 1 product) vaak arbeidsintensief (dus goedkope arbeid nodig) vaak in het bezit van buitenlandse firma’s winst naar het buitenland AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 15-11-2018

A 057 –. H4 Wereldvoedselvraagstuk A 057 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P3 De wereldvoedselmarkt/ pag 193-197 AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 15-11-2018

A 057 –. H4 Wereldvoedselvraagstuk A 057 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P3 De wereldvoedselmarkt/ pag 193-197 AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 15-11-2018

Voedsel is vaak niet bij de plek van consumptie > A 057 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P3 De wereldvoedselmarkt/ pag 193-197 3.2 Handel in voedsel Voedsel is vaak niet bij de plek van consumptie > dus export/ import voedselstromen zijn te verklaren met behulp van theorie van Ullman AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 15-11-2018

One place must have what another place wants and can secure. Desire Complementarity One place must have what another place wants and can secure. Desire Purchasing Power Means of Transport Effective Supply and Demand Oranges from Spain / Morocco & AH Russian natural gas & UK Polish flexworkers & Western Europe AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 15-11-2018

Acceptable costs of an exchange. Time & Costs Mobility Transferability Acceptable costs of an exchange. Time & Costs Mobility Three Interrelated Conditions Characteristics & Value of the Product Distance, measured in time & money (MAUT) Ability of the product to bear the costs Physical (mountains/ tunnels Switzerland) Economic AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 15-11-2018

Intervening Opportunity Opportunities closer at hand reduce the pull of opportunities offered at a distance. Snow in the Ardennes? Where do unemployed Polish look for work? Which shop do you prefer (for food?) AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 15-11-2018

theorie klopt niet helemaal als het om voedsel gaat, want: A 057 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P3 De wereldvoedselmarkt/ pag 193-197 3.2 Handel in voedsel theorie klopt niet helemaal als het om voedsel gaat, want: handel ontstaat pas bij een koopkrachtige vraag dus er is honger door gebrek aan koopkracht = geld! AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 15-11-2018

A 057 –. H4 Wereldvoedselvraagstuk A 057 – H4 Wereldvoedselvraagstuk P3 De wereldvoedselmarkt/ pag 193-197 3.2 Handel in voedsel voedselstromen van basisvoedsel (zoals rijst) vooral vanuit ZO-Azië > is dus een onderdeel van de triade AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 15-11-2018

A4 058 –H4 Wereldvoedselvraagstuk P3 De wereldvoedselmarkt/ pag 198 3.3 Ruilvoetproblemen Veel OOL’s zijn voor inkomsten afhankelijk van de export van agrarische grondstoffen. AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 15-11-2018

Dat geeft problemen bij: ruilvoetverslechtering = dalend ruilvoet = de export van agrarische producten wordt steeds minder waard t.o.v. de import van industriegoederen overproductie door productie in vele landen (prijsdalingen!) overgang van OL naar ander voedsel lage inkomenselasticiteit (bij prijsdaling ga je niet méér eten) wisselende en vooral dalende dollarkoers importheffingen en importquota door OL (vooral USA/ EU) AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 15-11-2018

AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 15-11-2018

Zelfvoorzienend landbouwbedrijf = niet voor de markt (peasant) AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 15-11-2018

Maar landbouw is een stuk ingewikkelder geworden; er ontstaat een mondiaal voedselnetwerk van relaties van de boer: verwerkende bedrijven consumenten (-organisaties) distributiebedrijven banken grondstoffenleveranciers/ machinehandelaren overheden (EU / WTO) AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 15-11-2018

4.1 Kenmerken van de geglobaliseerde landbouw Drie kenmerken van de GEGLOBALISEERDE landbouw: mondiale organisatie van de voedselketen mondiaal transport van verse groenten,fruit en bloemen een grote macht van de niet-landbouw-sector AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 15-11-2018

Daarnaast worden landbouwproducten over steeds grotere afstanden versleept (koeling/ vriestransport)… Drie opvallende zaken daarbij: 1 multinationals hebben nog niet en alle productieprocessen en alle bedrijven in handen (dus nog veel klein particulier iniatief) 2 argentinië/ kenia/ brazilië/ mexico zorgen voor 40% van de bederfelijke tuinbouwproducten uit de OOL 3 afrika is de snelste groeier: loonkosten/ complementariteit/ vliegtijden/ speelt in op vraag nr kwantiteit/ kwaliteit in EU AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 15-11-2018

De boer gaat steeds minder zelf bepalen wat hij produceert want de niet-landbouwsector bepaalt het voedselpakket. Wie bepaalt dan voor een groot deel wat je te eten krijgt? En ook wat je ervoor moet betalen? agri-food companies (Nestlé/ Philip Morris/ Unilever) supermarktketens (AH/ Carrefour/ Aldi/ Lidl) (reclame!) voedselverwerkende bedrijven (door conserven/ kant-en-klare maaltijden/ diepvriesproducten) (inspelend op gemak) (staan vaak in de OL bij de klanten!) tv-programma ‘s (o.a. kookprogramma’s) OOL bepalen wel steeds vaker deels de marktprijs AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 15-11-2018

AK HAVO 4 & VWO 4 - PD 15-11-2018