Verbranding en ademhaling Hoofdstuk 1
1.4 Het ademhalingsstelsel Leerdoelen Je kunt de delen van het ademhalingsstelsel noemen met hun kenmerken en functies Je kunt uitleggen dat neusademhaling gezonder is dan mondademhaling Je kunt de stand van de huig en van het strotklepje aangeven bij het ademhalen, slikken en verslikken Je kunt beschrijven hoe in de longen gaswisseling plaatsvindt
1.4 Het ademhalingsstelsel glucose + zuurstof > water + koolstofdioxide + energie Opnemen Afgeven Gaswisseling (Ademhaling)
1.4 Het ademhalingsstelsel Neusharen Stofdeeltjes tegen houden
1.4 Het ademhalingsstelsel Neusslijmvlies Maken slijm Hebben trilharen (vervoeren slijm naar keelholte) Vochtig en warm Stofdeeltjes en ziekteverwekkers blijven plakken
1.4 Het ademhalingsstelsel Reukzintuig (waarschuwen) Boven in neusholte
1.4 Het ademhalingsstelsel Ademen mondholte Stoffen komen sneller binnen
1.4 Het ademhalingsstelsel Keelholte is kruispunt Voedsel Zuurstof/Koolstofdioxide
1.4 Het ademhalingsstelsel Strotklepje open Huig open Hoesten: Voedsel, slijm naar keelholte
1.4 Het ademhalingsstelsel Slikken: Strotklepje dicht Huig dicht
1.4 Het ademhalingsstelsel Verslikken: Strotklepje open Huig open
1.4 Het ademhalingsstelsel Luchtpijp: Buis met kraakbeenringen Open houden
1.4 Het ademhalingsstelsel Bronchiën: 2 stuks Kraakbeenringen Luchtpijptakjes Longblaasjes
1.4 Het ademhalingsstelsel Slijmvlies op wand Stofdeeltjes en ziekteverwekkers blijven plakken Trilharen brengen deze naar keelholte Hoesten als trilharen niet goed werken
1.4 Het ademhalingsstelsel Longhaarvaten Zuurstof in Koolstofdioxide uit
1.4 Het ademhalingsstelsel 1. Zuurstofrijk bloed 2. Zuurstof in/uit longblaasje 3. Zuurstofarm bloed Q. Koolstofdioxide uit P. Zuurstof in
Woordenlijst maken 1.4 Het ademhalingsstelsel Neusholte Mondholte Keelholte Strottenhoofd Luchtpijp Bronchiën Luchtpijptakjes Longblaasjes Neusslijmvlies Slijmproducerende cellen Neusharen Trilhaarcellen Reukzintuig Stembanden Strotklepje Huig Kraakbeenringen Longhaarvaten Gaswisseling Zuurstofarm Kolstofdioxiderijk Zuurstofrijk koolstofdioxidearm
Opdrachten maken Maken opdracht 14 t/m 19 Blz. 14 t/m 17 WB Blz. 12 t/m 15 TB Heb je de leerdoelen behaald? Je kunt de delen van het ademhalingsstelsel noemen met hun kenmerken en functies Je kunt uitleggen dat neusademhaling gezonder is dan mondademhaling Je kunt de stand van de huig en van het strotklepje aangeven bij het ademhalen, slikken en verslikken Je kunt beschrijven hoe in de longen gaswisseling plaatsvindt