Marketing 2017 2018 Week 6 Het mediaplan Les 1
Een mediaplan kunnen opstellen Marketing 2017 2018 Een mediaplan kunnen opstellen
Marketing 2017 2018 Het mediaplan Hoe deze week nu verder?
Nog ff dit…..
Het mediaplan Als groep maak je een mediaplan voor 12 maanden. Marketing 2017 2018 Het mediaplan = een vervolg op promotieplan Keuze promotiekanalen zijn gemaakt, nu alleen nog wanneer (& hoe *) Als groep maak je een mediaplan voor 12 maanden. Ook hier geldt: motiveer de keuzes ‘wanneer’!!
Marketing 2017 2018 Welke periode/maand in het jaar kom je bepaalde reclame-uitingen tegen & waarom?
Banners/Pop-ups (websites/apps) …………………… etc. Marketing 2017 2018 TV-commercial Radio-commercial Billboards Bioscoopreclame Flyers Krant Social Media Sponsoring Banners/Pop-ups (websites/apps) …………………… etc. Stap 1 Elk groepslid kiest 1 promotiekanaal uit Stap 2 in max. 10 min tijd zoveel mogelijk informatie vinden over kosten & tarieven van dit kanaal Stap 3 Afsluiting klassikaal: per promotiekanaal kosten ‘inventariseren’ zodat een ieder hiermee verder kan werken
Schema Jaarplanning Promotieplan Marketing 2017 2018 Schema Jaarplanning Promotieplan Promotie kanaal Jan Feb Mrt Apr Mei Juni Juli Aug Sep Okt Nov Dec x Beurs Krant (online) Folders & Flyers Website & Banners (lokale) TV Commercial Etc.
Schema kosten promotieplan (per jaar) Marketing 2017 2018 Naast een mediaplan een bijbehorende kostenverantwoording: - Wat zijn de kosten? Google en informatie uitwisselen Schema kosten promotieplan (per jaar) Promotiekanaal Kosten eenmalig Kosten per maand Aantal mnd Totale kosten Radiocommercial E 1000 E 300 4 E 2300 Flyers E 500 Banner website X Deelname Beurs E 3000 Sponsoring 12 Etc. E ……. En waar moet dit bedrag op uitkomen?
Marketing 2017 2018 2. Hoe nu verder deze week ? Zet gemaakte keuzes promotiekanalen weg in de tijd (*) Motiveer waarom in betreffende periode Maak een overzicht van de bijkomende kosten (*) (*) Maak hiervoor een overzichtelijke tabel/schema
Inlevermap 2 februari januari (23.59) Logboek + Deelopdracht Mediaplan Marketing 2017 2018 Inlevermap 2 februari januari (23.59) Logboek + Deelopdracht Mediaplan
Bereik diverse radiostations
Marketing 2017 2018 Dit voorbeeld gaat uit van 1 week lang 5 radiocommercials per dag van 20 seconden uitzenden. Kleine zender Bereik: 100.000 luisteraars Uitzendkosten: 1000 € - 5.000 € Middelgrote zender Bereik: 500.000 luisteraars Uitzendkosten: 5000 € - 8.000 € Grote zender Bereik: 2-3 miljoen luisteraars Uitzendkosten: 8000 € - 15.000 €
Marketing 2017 2018 Wat kost het uit laten zenden van een commercial? Het uit laten zenden van een commercial van 30 seconden kost gemiddeld €3.000,- uitgaande van een tijdstip dat weinig kijkers de commercial te zien krijgen. Een spotje laten vertonen op een moment dat er veel kijkers het spotje te zien krijgen kunnen de kosten oplopen tot ongeveer €40.000 tot €50.000,-. Hierbij kunt u denken aan een spotje in de rust van een voetbalwedstrijd van het Nederlands elftal gedurende het Europees- of Wereldkampioenschap. Een commercial uit laten zenden op rtl4 tussen één van de populairste programma’s in de avond kan ook al een kostenplaatje bevatten van ruim €30.000,-.
Marketing 2017 2018 EUR 150 per bushok (1 vak) per week (buiten de 4 grote steden om)
Marketing 2017 2018