De Nederlanden en de Polyfone muziek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oostenrijk (Duits: Österreich), officieel de Republiek Oostenrijk (Duits: Republik Österreich), is een land in Centraal-Europa. Het land grenst in het.
Advertisements

De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 3.3.
Ontstaan van het hof Anne Poolman Alexandra van der Wal
1.2 De Nederlanden onder de Bourgondiërs en de Habsburgers
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 3: Het Grote Schisma van 1054.
Hoofdstuk 1A: Europeanen
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Muziek in de Middeleeuwen
Middeleeuwen: Monniken en Ridders
Gemaakt door: Pauline Botman
De Republiek in een tijd van vorstenH4.3 Stadhouder-koning Willem III Karel II was familie van Lodewijk XIV en wilde ook een absolute koning worden Hij.
469 Doop Frankische koning Clovis
B1D en B1F 7.2 Reformatie en opstand.
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 3.3.
De Republiek in een tijd van vorsten Centralisatie en reformatie § 2.3.
Veranderen van binnenuit
Wereld in brand. Ik was 15 in 1910 “Hallo! Mijn naam is Jan.”
Hoofdstuk 1 Reformatie en Opstand
Europa wordt christelijk
Paragraaf 5.3 De macht van vorsten.
Waarom ontstond de Eerste Wereldoorlog?
(Rooms) katholieke Kerk
De Nederlandse opstand
Ze introduceren de hoge en lage contratenor. Deze zorgen voor een tweede en derde stem naast de bestaande gregoriaanse tenorstem, de cantus firmus.
Rubens, Van Dyck & Jordaens Vlaamse schilders uit de Hermitage
De Eerste Wereldoorlog: oorzaken en aanleiding
Hofcultuur Muziek in de 16e en 17e eeuw.
Anne Barels, Fiona Korporaal & Lucine Meijers
Muziek in de 16de en 17de eeuw
H2 Ontdekking en verovering
De doorbraak van de volkstaal Nieuwnederlands in de zestiende eeuw < Jan W. de Vries, Roland Willemyns & Peter Burger, Het verhaal van het Nederlands.
Vragen over gelezen stof Wat is een liedboek? Aan welke regels van de 17e eeuw hield de schrijver/dichter van deze liederen zich? Wat is een zeemanslied?
Strijd om de macht strijd om het geloof
Paragraaf 1.3 De Hervorming.
Een Christelijke samenleving
Rond 1500 was Europa een standenmaatschappij
De Opstand Les 3: De Opstand & het ontstaan van de Republiek
Burgerlijke Cultuur van Nederland in de 17de eeuw
Notendopje bij film Luther
Hoofdstuk 2: Ontdekking en verovering
1572 Alva begint oorlog tegen opstandige gewesten
Katholieke kerk Rond 1500 is bijna iedereen in Europa christen
Les 3 : Ontwikkeling van de muziek gedurende de Middeleeuwen
Geschriften en stromingen
Waarom bekeert Clovis zich tot christendom?
1.4 De Nederlandse Opstand
H 3 Monniken en ridders§ 3.4 Christendom in Europa Wat moet je weten aan het eind van de les? Hoe de hiërarchie van de rooms katholieke kerk in elkaar.
Staatsvorming en centralisatie
Hallo wij gaan een geschiedenis opdracht maken over de Gouden eeuw.
Tijd van vorsten en ontdekkingen Karel V ( ) Ontdekkinsreiziger Habsburger Keizer 1500: geboren in Gent als zoon van Filips de Schone.
Hoofdstuk 1 Ontdekkers en Hervormers 1.2 Kerkhervorming.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
Regenten en vorsten 3.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Herfsttij der Middeleeuwen, laat-gotiek
Paragraaf 4.3 De strijd tussen paus en keizer
Vroege Renaissance in de rest van Europa
Europa wordt christelijk
Thema 1 Geschiedenis als theater
OPKOMST VAN HET CHRISTENDOM
THEMA 3 – LES 2 KERK EN KLOOSTER.
15 NOVEMBER: FEEST VAN HET KONINGSHUIS
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 32: Het Grote Schisma van 1054.
De geschiedenis van Sint en Piet.
Deelvraag: Hoe ziet Nederland en zijn bevolking eruit?
KA 12 - Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur
Cursus 5.2 : Monniken en Ridders 1 KB Lesweek 1
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Transcript van de presentatie:

De Nederlanden en de Polyfone muziek

De Nederlanden 16de – 17de eeuw België Luxemburg Noord Frankrijk (tot Atrecht-Arras)

De Vlaamse Polyfonie

15de – 16de eeuw ‘De Fiamminghi’ Muzikale uitstraling Pausen, prelaten, keizers, koningen Italië (Adriaan Willaert) Spanje (Philippe Rogier) Frankrijk (Johannes Ockeghem) Bourgondië (Guillaume Dufay) Hof keizer Karel (Nicolaas Gombert) De Habsburgers (Philippus de Monte) Engeland …

Soorten muziek Gregoriaans Missen Motetten Madrigalen Chansons Dansmuziek

Kenmerken Vlaamse Polyfonie Uniek in de toenmalige wereld Opvallende stilistische eenheid. Welluidendheid (soort verschijningsvorm contrapunt) Meest hoogstaande technische virtuositeit tot aan J.S. Bach (eerste helft 18de eeuw). J.S. Bach wordt beschouwd als de erfgenaam van het Vlaamse contrapunt Gelijkwaardigheid van de stemmen (15de eeuw) onafhankelijke melodieën, imitatief – canonisch contrapunt Nieuwe genres en normen(15de en 16de eeuw): het Italiaanse madrigaal (Adriaen Willaert), meerstemmige missen (Guillaume Dufay)

Belangrijkste centra van de Vlaamse polyfonie in de 16de eeuw Habsburgse keizer, Maximiliaan I (Heinrich Isaac kapelmeester en hofcomponist) Keizer Karel V koning Spanje (capilla flamenca: Nicolaas Gombert) Philips II koning Spanje (Pierre de Manchicourt (+1564), Philippe Rogier (+1596), de Luikenaar Mateo Romero (Mathieu Rosmarin, laatste zuidnederlander als hoofd hofkpale Spaanse koningen (1634)) Oostenrijkse Habsburgers (Bruggeling Arnold von Bruck kapelmeester van Ferdinand I, leiding over Heilig Roomse Rijk) Wenen (Gentenaar Petrus Maessens eerste keizerlijke hofkapelmeester) Duitsland (vooral aan het hof van de katholieke Beierse hertogen in München: Henegouwer Orlandus Lassus) Italië (15de eeuw beheersten de fiamminghi het muziekleven, pioniers polyfonie + nieuwe genres zoals het madrigaal; Adriaan Willaert (uit Roeselare), Cypriano de Rore (uit Ronse), Giaches de Wert (baande het pad voor Claudio Monteverdi)

Liber Fratrum Cruciferorum Leodiensium

Kenmerken Oudste document voor orgelmuziek met nauwkeurige registratie-aanduidingen Fantasias, echo’s en aanwezigheid eerste recits voor orgel Partituren van Italiaanse, Nederlandse, Engelse componisten 54 werken Dik kaartpapier (0,5 mm) Niet geschikt om uit te spelen Vermoedelijk samengesteld door monnik Gherardus Scronx

Gherardus Scronx 15.. – 16.. Afkomstig uit vooraanstaande Luikse familie Monnik in het klooster van de Orde van het Heilig Kruis Kreeg les van de blinde organist Guillaume Huet Componeerde slechts twee echo’s Is vermoedelijk de samensteller van het Liber Fratrum Cruciferorum Leondiense

Adriaen Willaert

1490 – venetie - 7 december 1562 Geboren te Roeselare/Brugge Kapelmeester San Marco in Venetië (1527) Zanger, componist, organisator, pedagoog van internationaal niveau Stichter der Venetiaanse school Docent van Andrea Gabrieli Stichter van het Italiaans Madrigaal Speelde belangrijke rol in de evolutie van het instrumentale ricercar Experimenteerde met chromatiek en ritmiek

Andrea Gabrieli

1532:1533 – 30 augustus 1585 Italiaans componist en organist Zanger San Marco Organist kerk San Geremia Ontmoette in Duitsland de Zuid-Nederlander Orlandus Lassus Leerling Adriaan Willaert In 1555 opvolger van Willaert als Maestro di Capella van de San Marco Componeerde vele madrigalen Gebruikte meerdere koren (cori spezzati of verspreide koren) begeleid door violen, altviolen, cornetten, trompetten trombones, fagotten en het orgel

Jan Pieterszoon Sweelinck

Deventer 1562 – Amsterdam 16 okt 1621 Nederlands componist, organist, klavecinist, muziekpedagoog, muziekorganisator, ensemble leider Belangrijkste Noord-Nederlandse componist (overgang renaissance – barok) Tal van Duitse musici kwamen naar Amsterdam om les te volgen Zijn invloed reikte tot aan J.S. Bach via diens meesters Johann Adam Reincken (Hamburg) en Dieterick Buxtehude (Lübeck) zelf leeringen van Sweelincks oud-leerling Heinrich Scheidemann Engelse musici zoals Orlando Gibbons volgden compositie bij Sweelinck en wijzigde sindsdien zijn compositiestijl enorm Alle organistenplaatsen van de grote stadkerken van hamburg werden bezet door leerlingen van Sweelinck. Vanuit Noord-Duitsland kreeg hij de erenaam ‘Hamburgs Organistenmaker’

Oude Kerk te Amsterdam

Peter Philips

Devonshire 1560 – Brussel (?) 1628 Engels componist, organist, katholiek priester Verbannen naar Spaanse Nederlanden Componeerde vele sacrale muziek voor koren Ging naar Amsterdam om JP Sweelinck te horen (to sie and heare an excellent man of his faculties) In Brussel organist van de kapel van aartshertog Albrecht VII van Oostenrijk Componeerde sinds 1595 achtstemmige madrigalen Verwierf in 1610 het kanunnikschap in Zinnik en in 1622 of 1623 in Bethune Ontmoette vele top musici uit Italië (Girolamo Frescobaldi); Engeland (John Bull) De collega die hem het meest genegen was is Peeter Cornet

Peeter Cornet Brussel? 1562 – Brussel 27 maart 1626 Componist, organist St Niklaaskerk te Brussel Organist aan het hof van Albrecht en Isabella, regenten Zuiderlijke Nederlanden Overgebleven stukken: klavierwerken (fantasias), verfijnde synthese van de Italiaanse ricercar en de Engelse variatiestijlen, gefigureerd koraal op Salve Regina, en toccata en twee couranten

A. Van den kerckhove brussel 1619 - 1701 Organist Brusselse Sint-katharina kerk in 1634 tot aan zijn dood. 1648 Volgde J.K. kerll op als kamerorganist van aartshertog Leopold Wilhelm van Oostenrijk Als hoforganist demonstreerde hij in 1654 het nieuwe N. van Hagen orgel in de dominikaner Sint-Paulus kerk te Antwerpen voor koningin Christina van Zweden Zijn oeuvre overgeleverd in handgeschreven organistenboek gedateerd 1741 en gesigneerd door J.I.J. Cocquiel, priester verbonden aan het kapittel van Zinnik (Soignies)