WELKOM In deze les gaan we:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trillingen en Cirkelbewegingen
Advertisements

4/10/2017 Opleiding BINNENISOLATIE voor thermische renovatie Module 3 Train the trainer – 06/12/ Brugge.
Isaac Newton Omdat een beetje extra bijscholing nooit kwaad kan 
Wageningen University Meteorologie en Luchtkwaliteit
Materialen en moleculen
Hoe deel je gesteenten in? Codering; Streckeisen
Havo 5: Stoffen en Materialen
Handboek Commercieel Budgetteren: toegepast J. Vanhaverbeke & L
Veevoeding Blok 3 en 4: Ruwvoerbalans melkveehouderij
Dynamica van luchtstromen
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3, 2016 ‘Needs’
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 1: Beweging in beeld.
Klaar met het PW? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 7
Greenbuilding project
Aanleiding Veranderende organisatie
Financiële situatie Volley
Portfolio Zon projecten.
Door Marco Lassche, Joyce Mulder en Mare de Winter
VAN KEUKENBLAD TOT FRIKANDEL presentatie door Koen Ongkiehong
Energielening.
De missie, het hart en het broodtrommeltje
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Gaat u dan snel naar Goedkoop of in kleine oplagen kleding (laten) bedrukken, met een embleem, logo en/of tekst van uzelf, of.
Bomen en struiken IVN Helden.
STUUR DIT AAN EEN SLIMME VROUW... EN AAN ALLE MANNEN... DIE ER TEGEN KUNNEN !!! Na 5000 jaar moppen over vrouwen... uiteindelijk moppen over mannen.
Roundtable De Gefragmenteerde Organisatie
Welkom.
Mictieklachten bij mannen
BASISVEILIGHEID (VCA)
Quel jour sommes-nous aujourd’hui ?
Hoofdstuk 6 Warmte.
Outdoor Advanced - Specialist Tuin en Openbaar Groen 3.1,
Jorismavo Examenvoorlichting
RECHT VAN SPREKEN FUNCTIONEREN OC’S 2016
Inlichtingenbijeenkomst Simulatiecapaciteit ERTMS
Toolbox: ATEX ATmosphere - EXplosive
Groeiende kritiek op de katholieke Kerk rond 1500
De wederkomst ophanden? 20 augustus 2017 Urk.
En blessurepreventie Trainingsopbouw.
Six hats: Werken met netwerken? Mijn gedacht
VEELTERMEN BLADWIJZERS: GETALWAARDE OPTELLEN EN AFTREKKEN
Omdenken Een kleine test….
Toevoeging H5 Elektriciteit
Hoofdstuk 3 In beweging.
Reisconferentie van zorg naar zelfregie
Klaar met de toets? Lees aandachtig het samenvattingenblad hst 6
Je kunt iedere dag iets betekenen voor een ander
Rd4-afvalconferentie november 2016
Nienke Hoffman Teamleider bovenbouw 28 maart 2017
Risico’s en de vertaling naar wettelijke uitgangspunten
Op zoek naar de juiste toon Geluid in de omgevingswet
TAALSITUATIE & - ONTWIKKELING IN VLAANDEREN
NIET-RATIONELE BESLISSINGEN in de TECHNIEK
Stedelijke bevolking 50% wereldwijd (70% verwacht) 75% in Europa
Hoofdstuk 5 Les 1: Markten.
6. Sleutelvoedingsfactoren
Hst. 2 Het geslachtsapparaat
Wees welkom op deze 1STE cursus windows SPECIAAL ONTWIKKELD VOOR AMBTENAREN Vergeet niet te rusten tijdens de cursus en neem een relaxe houding aan tijdens.
Microsoft® Office Outlook® 2007-cursus
De Here zeide tot Mozes: Ga, Ik zend u tot Farao
Co-creatie in de Master Health Care & Social Work
Participatie in Onderzoek ZonMw
DE WINST VAN ZORGVRIENDELIJK WERKGEVERSCHAP
VPH Les 13.
Maurits Hendriks Technisch Directeur Chef de Mission
Welkom Brussel, 25/02/2017.
Informatiebijeenkomst project Snippergroen
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Kwaliteitsborging voor het Bouwen
Transcript van de presentatie:

WELKOM In deze les gaan we: Leren wanneer een grafiek een berg- of een dalparabool is Leren hoe je uitzoekt of een punt op de parabool ligt

VOORKENNIS We hebben in de vorige les geoefend met het maken van een grafiek bij een formule. Hieronder staan een paar voorbeelden van formules waarmee we toen hebben gewerkt. 𝑦= 2 3 𝑥 2 −2𝑥−6 𝑦=−0,3 𝑥 2 +2𝑥+4 𝑦=−1,5 𝑥 2 +𝑥+2

𝒚=𝒂 𝒙 𝟐 +𝒃𝒙+𝒄 We zien dat sommige parabolen de vorm van een berg hebben, en andere van een dal. Maar kunnen we dat ook aan de formule zien? Opdracht in groepjes: -Zet je tafels in groepjes van 4 -Open het bestand ‘formules.ggb’ in Geogebra -Experimenteer met de schuifknoppen -Schrijf op wat je denkt dat elke schuifknop doet -Wanneer is de grafiek een bergparabool? 𝑦= 2 3 𝑥 2 −2𝑥−6 𝑦=−0,3 𝑥 2 +2𝑥+4 𝑦=−1,5 𝑥 2 +𝑥+2

FORMULE EN GRAFIEK: CONCLUSIES Wat kunnen we aflezen aan 𝑎, 𝑏 en 𝑐 in de formule 𝑦=𝑎 𝑥 2 +𝑏𝑥+𝑐? 𝑎 bepaalt hoe stijl de grafiek is, en of de grafiek een berg- of een dalparabool is -als 𝑎 positief is, is de grafiek een dalparabool -als 𝑎 negatief is, is de grafiek een bergparabool 𝑏 en 𝑐 verschuiven de grafiek in het assenstelsel.

FORMULE EN GRAFIEK: OEFENEN Dal- of bergparabool Schrijf nu op of de volgende grafieken dal- of bergparabolen zijn, zonder de grafiek in Geogebra te tekenen. We bespreken deze opdracht over 3 minuten na. a) 𝑦= 1 2 𝑥 2 −3𝑥+6 b) 𝑦=−2 𝑥 2 +𝑥+ 1 2 c) 𝑦=2−2 𝑥 2 d) 𝑦=3 𝑥 2 −𝑥−1 e) 𝑦=−20 𝑥 2 −20𝑥−20 f) 𝑦=− 𝑥 2 +𝑥 𝑎= 1 2 → dalparabool 𝑎=−2→ bergparabool 𝑎=3→ dalparabool 𝑎=−20→bergparabool 𝑎=−1→bergparabool

PUNTEN OP DE GRAFIEK: THEORIE Je hebt het filmpje gekeken over hoe je erachter komt of een bepaald punt op de grafiek ligt. Als dit duidelijk is, kun je inloggen op Socrative, kamer _________. Maak de oefenopgaven. Zijn hier onduidelijkheden over, volg dan de voorbeeldopgave. Filmpje: https://youtu.be/Qt9E7McQFi0 Quiz op: https://b.socrative.com/teacher/#import-quiz/32057855

PUNTEN OP DE GRAFIEK: THEORIE Theorie duidelijk? Socrative: Kamer ________ Log in en maak de oefenopdrachten. Vragen over theorie? Volg het voorbeeld: Ligt het punt (7,6) op de grafiek van 𝑦= 1 2 𝑥 2 −2𝑥−4 x-coördinaat invullen: 𝑥=7 𝑦= 1 2 ⋅ 7 2 −2⋅7−4 = 1 2 ⋅49−14−4 =24 1 2 −14−4 =10 1 2 −4=6 1 2 Dus (7, 6 1 2 ) ligt op de grafiek. Dan kan (7,6) niet meer op de grafiek liggen.

PUNTEN OP DE GRAFIEK: THEORIE Net Socrative-opgaven gemaakt? Verdieping: Punten met letters Net uitleg gevolgd? Maak nu de opgaven op Socrative (kamer ____) Hoe ga je te werk bij de vraag: Het punt (2,𝑞) ligt op de grafiek van 𝑦=3 𝑥 2 −5. Wat is q? 𝑞 is de 𝑦−coördinaat van het punt. We kunnen dus invullen: 𝑥=2, en 𝑦=𝑞 Dan krijgen we 𝑞=3⋅ 2 2 −5 =3⋅4−5 =7

AFSLUITING Vandaag hebben we geleerd… Hoe je aan de formule kunt zien of een grafiek een dal- of een bergparabool is 𝑦=𝑎 𝑥 2 +𝑏𝑥+𝑐 𝑎>0 -> dalparabool 𝑎<0 -> bergparabool Hoe je kunt controleren of een punt op de grafiek ligt 𝑥 invullen in de formule ‘Klopt’ de 𝑦 die eruit komt? Dan ligt het punt op de grafiek. Anders niet. Oefen verder met het huiswerk: Opgave ____________