Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
I love you.
Advertisements

Minimum Spanning Tree. Wat is MST? • Minimum spanning tree • De meest efficiënte manier vinden om een verbonden netwerk op te bouwen.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
PHP & MYSQL LES 03 PHP & DATABASES. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Jan Talmon Medische Informatica Universiteit Maastricht
Motion Planning in Games Pathfinding with A * Ronald Treur.
Visibility-based Probabilistic Roadmaps for Motion Planning Tim Schlechter 13 februari 2003.
Dijkstra Kortste pad algoritme.
User Centred Development
T U Delft Parallel and Distributed Systems group PGS Fundamentele Informatica in345 Deel 2 College 5 Cees Witteveen.
Netwerk Algorithms: Shortest paths1 Shortest paths II Network Algorithms 2004.
Tips (beoordelingscriteria finale versie ) Diederik, “Three Sins”: Diederik, “Three Sins”: In introductie er niet veel omheen draaien In introductie er.
1 Datastructuren Een informele inleiding tot Skiplists Onderwerp 13.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
TomTom WORK Truck Navigatie woensdag 24 september 2014.
Shortest path with negative arc-costs allowed. Dijkstra?
Planning With Nonholonomic Constraints By Jeroen Resoort & Ronald Treur.
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Wat staat er achter de blokjes? Vlgnd. dia Instructie: 1.De maker plaatst foto’s achter de blokken van elke dia. Om te spelen: 1.Bedenk (eenvoudige)
T U Delft Parallel and Distributed Systems group PGS Fundamentele Informatica in345 Deel 2 College 6 Cees Witteveen.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Test Tender module Stap 1 Klik op het gewenste object.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar Tel: 09/ Fax: 09/
1 PI1 week 9 Complexiteit Sorteren Zoeken. 2 Complexiteit van algoritmen Hoeveel werk kost het uitvoeren van een algoritme (efficiëntie)? –tel het aantal.
Grafentheorie Graaf Verzameling knopen al dan niet verbonden door takken, bijv:
Wisselen?
Plattegrond maken Explorers ’12. Uitleg Opdrachten: doormiddel van opdrachten maak je je plattegrond compleet. Kleur/legenda: vergeet niet om alles.
Minimum Opspannende Bomen Algoritmiek. 2 Inhoud Het minimum opspannende bomen probleem Een principe om een minimum opspannende boom te laten groeien Twee.
DBS22 - Recap PL/SQL Wilrik R1_4.44
Meten en meetkunde in het verkeer
Vergeet perfectie! Gewoon goed is goed genoeg
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Datastructuren voor graafrepresentatie
Minimum Opspannende Bomen
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Salt & Light Zout & Licht
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
De taaltaak
Modderdorp Bron: csunplugged.org.
Verlangen naar God Longing for God
MAKING A BAND.
Sneller een beter personeelsrooster voor de gynaecologieafdeling van het JBZ Maartje van de Vrugt PhD.
Informatie-analyse 1: Er zijn veel manieren om een database te vullen
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
Magische bits Bron: csunplugged.org.
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Modderdorp Bron: csunplugged.org.
ACTmodel van psychopathologie
Slim tellen.
Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org.
WORKING TOGETHER FOR LIVING AND WORKING HAPPINESS!!
Slim tellen.
Communiceren met knipperen
Doolhof. doolhof doolhof Maak een routine die de ‘hekken’ tussen de cellen weghaalt Maak een 2-dimensionale array met kolommen en rijen aangeklikt.
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Transcript van de presentatie:

Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org

Het modderdorp

Uitdaging: het modderdorp Probleem: Het dorp heeft nog geen geasfalteerde wegen Als het regent heeft iedereen modderige schoenen, heel vervelend De burgermeester wil de wegen asfalteren, maar ook een zwembad bouwen. Hij wil het dus goedkoop houden en niet alle wegen asfalteren. Uitdaging: Asfalteer sommige wegen Elk blokje (ook het bruggetje) kost 1000 euro om te asfalteren Zorg dat iedereen overal kan komen via een geasfalteerde weg Houd het zo goedkoop mogelijk. Docent: deel kaart van dorp uit

Modderige dorp: jouw oplossingen Welke oplossing heb je en hoeveel gaat het kosten (hoeveel blokjes heb je geasfalteerd)? Wat was jouw aanpak om de beste oplossing te vinden? Denk je dat het nog slimmer kan? N houses => minimal of (n-1) solutions

Een oplossing

Een oplossing: 23 blokjes geasfalteerd

Nog een oplossing

Nog een oplossing: 23 blokjes geasfalteerd

Modderdorp weergegeven als graaf 5 2 4 3 Knopen en lijnen

Oplossing als een graaf 5 2 4 3 Knopen en lijnen

Verschillende strategieën Strategie 1: Alle mogelijkheden berekenen Strategie 2: Dure straten elimineren Strategie 3: Eerst goedkoopste paden aanleggen 5 2 4 3 Strategy Removing streets: takes a bit more effort Strategy Brute force: lots of work Strategy Kruskal: different solutions if you choose different paths with same weight (see next sheets)

5 2 4 3 Strategie 1 Alle mogelijkheden uitproberen en berekenen. Dat noemen we ook wel brute force. Dit is heel erg veel werk… … maar levert wel altijd een oplossing die niet slimmer kan.

Strategie 2 Dure straten verwijderen - Begin met complete kaart 5 2 4 3 Strategie 2 Dure straten verwijderen - Begin met complete kaart Herhaal zolang alle knopen verbonden blijven: Haal duurste straat weg 2 4 3

Strategie 2 5 2 4 3 2 4 3 2 3 ….

Strategie 3 Eerst goedkoopste paden aanleggen Kies steeds de goedkoopste verbinding Vermijd gesloten circuit (een rondgang Totdat alle huizen met elkaar zijn verbonden 5 2 4 3 5 2 4 3 Gretige algoritme Draw the houses (as nodes) Sort the values (street lengths) into a list Create a graph (in CS terms) by: For each element in the list Select cheapest link If no closed circuit will be made, draw link Remove value from list (whether drawn or not) Kruskal (1956) Optimal solution can be found: n houses => (n-1) streets Efficient: in polynomial time in O(log n)

Verschillende strategieën Strategie 1: Alle mogelijkheden berekenen Brute force Héél erg veel werk Strategie 2: Dure straten elimineren - Aardig wat werk! Strategie 3: Eerst goedkoopste paden Kost het minste tijd om uit te voeren (efficiënt algoritme) 5 2 4 3 Strategy Removing streets: takes a bit more effort Strategy Brute force: lots of work Strategy Kruskal: different solutions if you choose different paths with same weight (see next sheets)

Na afloop Jullie hebben gewerkt aan een algoritme waarmee je een oplossing kunt vinden voor dit probleem. Belangrijke aspecten voor dit soort algoritmen zijn: Is het algoritme generiek? Oftewel, werkt het algoritme ook voor andere grafen (modderdorpen)? Levert het algoritme altijd een optimale oplossing? En levert het altijd een correcte oplossing? Hoe efficiënt is het algoritme? Zou het nog steeds snel genoeg zijn als de hoeveelheid knopen (huizen) en lijnen (wegen) veel groter zou zijn? Dit noemen we ook wel de complexiteit van een algoritme.  In de informatica kennen we veel van dit soort uitdagingen: problemen waarbij de hoeveelheid werk om een goede oplossing te vinden enorm toeneemt als de hoeveelheid gegevens stijgt. Hiervoor moeten slimme algoritmen worden uitgedacht.