18-9-2018
De hunkerende, hyperactieve klant het zal je klant maar zijn! Hoe veranderen klanten 2015 en verder, bezien door de ogen van bancaire sector en retailsector Eus Peters Edwin de Ron Directeur Productconsultant Open Banking Raad Nederlandse Detailhandel (RND) Rabobank Nederland euspeters@rndweb.nl e.ron@rn.rabobank.nl
Waarom gaat consument de deur uit in 2025? centrum voor gezelligheid, verbinding, … 2050: 70% wereld woont in stad Onbemande auto’s, drones Binnenstad compacteert: -30% Blurt en verplaatst: Dior consulent in wijnbar, nagelstudio prosecco, … Decentrale distributie, 3D-print 18-9-2018
Hyperactieve levensstijl Zes grote trends op weg naar deze toekomst (als steen in rivier: omarm, pas aan, immuun) Puur Persoonlijk Peer-2-Peer Hyperactieve levensstijl Mobiel Samenwerken Gezondheid 18-9-2018
“maatschappelijk waarde toevoegen” “ik wil het snappen” Trend 1: Puur Eerlijk, Puur Authentieke Persoonlijkheid, Verhaal Biologisch, Duurzaam Lokale DNA Oorspronkelijk, Basic SoLoMo: Sociaal, lokaal, mobiel “maatschappelijk waarde toevoegen” “ik wil het snappen” 18-9-2018
“Ik geef mijn geld alleen maar aan ‘iemand’ en niet aan ‘iets’” Trend 2: Persoonlijk Persoonlijke touch (van jou naar hem) Eigen inbreng! (van hem naar jou) Betekenisvolle, inspirerende beleving Onderscheidend (geen massaconsumptie) Service toevoegen aan product “Ik geef mijn geld alleen maar aan ‘iemand’ en niet aan ‘iets’” 18-9-2018
Trend 3: Peer-2-Peer WEconomy: horizontaal verbonden netwerken Vertrouwen, onderling Van ‘eigendom’ naar ‘toegang tot’ Crowdfunding, crowdsourcing, gunnen Participatiemaatschappij, zelf meedoen, coöperaties “Facebook, airbnb, Uber, Marktplaats, WhatsApp, Waze hebben geen eigen bezittingen” 18-9-2018
“I want it all, I want it now” Trend 4: Hyperactief Wisselende activiteiten per dag: werk, privé, studeren, ondernemen, … ‘Zelf’, geen verplichtingen: ZZP, flexibel, meerdere banen 24x7, nooit meer wachten Gamification: spel (omdat we spelen; niet altijd om te winnen) “I want it all, I want it now” 18-9-2018
Trend 5: Mobiel Samenwerken proces én keten breken los, flexibel samengesteld (multi omni) Internationale Merken en Lokale Samenwerkingsvormen Retail, horeca, cultuur, diensten: alles blurt (niet grenzeloos) “Fast” <-> “slow” Flexibel, mobiel (trucks, stands, …): food én non-food (= doelgroepenwarenhuis) “Nooit te groot om te samenwerken” 18-9-2018
“Ontzorg mij om mijzelf gezond te houden” Trend 6: Gezondheid “Quantified Self”: bandjes, apps, sensoren “Gezondheid” moet besloten liggen in product / dienst Op zoek naar zingeving en inhoud (gezonde geest) Onderscheidende lifestyle “Ontzorg mij om mijzelf gezond te houden” Algen, zuurstof, ontspanning, bar 18-9-2018
Financiële trends Real time betalingsverkeer Vertrouwen in andere systemen Digitale identiteit 18-9-2018
Real time betalingsverkeer 18-9-2018
Vertrouwen in andere systemen 18-9-2018
Digitale identiteit 18-9-2018
Voorbeelden graag (want alleen dan is het waar) - 1 Peer-2-Peer Puur gezond Tesco Seoul Hyperactief en mobiel samenwerken Internet of everything 1,3 miljoen bezoekers per dag, float van 9 miljoen advertenties; 350k nieuwe per dag Persoonlijk Samenwerken P2P Persoonlijk Gezond Internet of everything 18-9-2018
Voorbeelden graag (want alleen dan is het waar) - 2 Real time betalingsverkeer Vertrouwen in andere systemen Digitale identiteit 18-9-2018
Consument wordt prosument in 2025 … (als 3D printer, kweekbak en robot veel werk doen) + + = 18-9-2018
De hunkerende, hyperactieve klant het zal je klant maar zijn! Wat kun je nu al doen?
TW + 18-9-2018
De hunkerende, hyperactieve klant het zal je klant maar zijn! Hoe veranderen klanten 2015 en verder, bezien door de ogen van bancaire sector en retailsector Eus Peters Edwin de Ron Directeur Productconsultant Open Banking Raad Nederlandse Detailhandel (RND) Rabobank Nederland euspeters@rndweb.nl e.ron@rn.rabobank.nl