Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cultuur in de spiegel Naar een doorlopende leerlijn geïntegreerde cultuureducatie Cultuur leert anders, 11 december 2009 Barend van Heusden Afdeling Kunsten,
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Drieslag functioneel rekenen
Omgaan met geschiedenis
De vier kwadranten: Integratie van : IK, WIJ & HET..
Doorlopende leerlijn(en) cultuuronderwijs
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Interculturele communicatie
De eerste fasen van de semiotische evolutie van cultuur
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Basisbewerkingen rekenen
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
Kunstonderwijs in de spiegel
Cultuurprofieldoelen;
23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Evaluatie pilots (inrichtingsfase)
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Een praktijkvoorbeeld: ontwerppracticum cultuuronderwijs Fianne Konings Docent Kunst en Educatie Master Kunsteducatie ArtEZ.
Vorlesung/Übung Interculturele communicatie
Hoe bepaal ik de kwaliteit van cultuuronderwijs? jorien schulten & piet hagenaars.
LOB 3 HAVO Schooljaar
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Godsdienstpedagogiek ICBO. Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling  Tussen aanpassing en zelfontplooiing  In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
AANLEIDING Nederland is pluriform Het onderwijs dient daar rekening mee te houden Het beeldend onderwijs dus ook Maar: voornamelijk Westers referentiekader.
Cultureel en kunstzinnige vorming
ExpressieExpressie Introductie Toermalijn ontwikkeling Ouderbetrokkenheid 1.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
CULTUUREDUCATIE IN ALBLASSERDAM Bijeenkomst voor Informatie en Opinie over Welstand en Cultuur, Alblasserdam 8 okt
PILOT “DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN” PO/VO WEERT.
INHOUD PRESENTATIE  Aanleiding: brief staatssecretaris Zijlstra  Kernpunten cultuureducatiebeleid ‘13-’16  Voorwaarden vanuit rijksoverheid  Cultuurloper.
Informatiebijeenkomst Woensdag 22 april Nieuwe subsidieaanvraag 1.Verhoogde bedragen € 9,50 per leerling per jaar Minimaal € 760 (bij minder dan.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Cultureel en kunstzinnige vorming
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Informatieavond 3HAVo voorlichting decaan 10 oktober 2018
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Introductie Toermalijn ontwikkeling Ouderbetrokkenheid
Visie op het economieonderwijs
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Profiel van een plusleerling
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel (2009-2013) Barend van Heusden, Astrid Rass Adam Handelsaltz Emiel Copini, Theisje van Dorsten, Welmoed Ekster Hadewijch de Jong

Inhoud Aanleiding tot dit onderzoek De inhoud: wat is cultuur? Wat betekent dit voor cultuuronderwijs? Hoe vertellen we het de docenten?

Aanleiding Vragen vanuit het werkveld over: Inhoud (wat is cultuur?) Samenhang (intern en extern) Aansluiting (doorlopende leerlijn) … en status

De drie kenmerken van cultuur zijn: 9/18/2018 | 4 Wat is cultuur? De drie kenmerken van cultuur zijn: Verdubbeling: het verschil tussen herinnering en ‘hier-en-nu’ (geheugen en waarneming vallen niet samen) Omgang met dit verschil (de cognitieve vaardigheden) Reflexiviteit of (zelf)bewustzijn

Het ‘DNA’ van cultuur: de vier vaardigheden 9/18/2018 | 5 Het ‘DNA’ van cultuur: de vier vaardigheden Hoe gebruiken we ons geheugen in de omgang met verschil? Door Waarneming: het herkennen van situaties Verbeelding: het bedenken (maken) van situaties Conceptualisering: het categoriseren van situaties Analyse: het ontleden van de structuur van situaties

Cultuur: de vier basisvaardigheden 9/18/2018 Cultuur: de vier basisvaardigheden Verbeelding (creativiteit) waarneming Waarneming verbeelding Analyse (rekenen) Conceptualisering (taal)) analyse conceptualisering

We onderscheiden ook vier typen media: 9/18/2018 Media We onderscheiden ook vier typen media: Het lichaam (waarnemen – ‘overeenkomst’) Voorwerpen (verbeelden - ‘artefact’) Taal (conceptualiseren - ‘begrip’) Grafische media (analyseren - ‘model’)

Vormen van cultureel zelfbewustzijn of metacognitie: 9/18/2018 | 8 Cultuur kan ook betrekking hebben op cultuur zelf: het cultureel (zelf)bewustzijn of de metacognitie Vormen van cultureel zelfbewustzijn of metacognitie: (zelf)waarneming (nieuws) (zelf)verbeelding (kunst) (zelf)conceptualisering of (zelf)begrip (ideologie) (zelf)analyse (filosofie; wetenschap)

Het zelfbewustzijn is de basis voor ons (bewuste) handelen. 9/18/2018 | 9 Het zelfbewustzijn is de basis voor ons (bewuste) handelen. Cultureel zelfbewustzijn is persoonlijk (individueel) gemeenschappelijk (collectief; historisch) menselijk (universeel) Voorbeelden van cultureel zelfbewustzijn: Het nieuws; de kerk (godsdienst); politieke debatten; cabaret; de kunsten (muziek, film, literatuur, theater, beeldende kunst); opiniebijlagen; enz.

Wat betekent dit voor cultuuronderwijs? Alle onderwijs is onderwijs in cultuur (kennis en vaardigheden!) Maar cultuuronderwijs is onderwijs over cultuur, en in cultureel (zelf)bewustzijn En kunstonderwijs is onderwijs in cultureel (zelf)bewustzijn door verbeelding: receptief en productief, in alle media.

Wat betekent dit voor cultuuronderwijs? Cultuuronderwijs is onderwijs in: Vormen van cultureel (zelf)bewustzijn: nieuws, geschiedenis kunst, ideologie, wetenschap Basisvaardigheden: waarnemen, verbeelden, conceptualiseren, analyseren Mediavaardigheden: lichaam, voorwerpen, taal, grafisch)

Wat betekent dit voor cultuuronderwijs? Kunstonderwijs is onderwijs in: Cultureel (zelf)bewustzijn (ook bijv. in filosofie, geschiedenis) Verbeelding (ook bijv. in design, techniek) Mediavaardigheden (ook bijv. in sport, techniek, communicatie en analyse)

Wat betekent dit voor cultuuronderwijs? Voor een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs (waarbij wat later komt aansluit bij en voortbouwt op wat eerder is gedaan) dienen we rekening houden met de ontwikkeling bij leerlingen van het vermogen tot (zelf)bewustzijn de basisvaardigheden de mediavaardigheden

Hoe vertellen we het de docenten? 9/18/2018 | 14 Hoe vertellen we het de docenten? Drie leeftijdsgroepen: 4-10; 10-14; 14-18+ 12 scholen, 6 PO, 6 VO Per school: team docenten + aio + slo’er Leertraject / Literatuuronderzoek Ontwikkeltraject startpakket cultuuronderwijs Ontwerp Uitvoering Evaluatie Ontwikkeling materiaal slo Voorbereiding werkveld: conferenties, bijeenkomsten, eindconferentie Raamleerplan (2013)

Dank voor uw aandacht www.cultuurindespiegel.nl