(Hoog) Begaafdheid In-Zicht Desirée Houkema info@hb-in-zicht.nl www.hoogbegaafdheid-in-zicht.nl januari 2012
Waarom? Een (hoog)begaafd kind vertelt…
Onderpresteren Een vicieuze cirkel Geen passende begeleiding en onderwijsvoorzieningen Geen passende begeleiding en onderwijsvoorzieningen Onderpresteren Onderpresteren Demotivatie Demotivatie Een vicieuze cirkel
Presteren naar vermogen… Wat is onderpresteren? Absoluut vs. relatief Niet presteren naar vermogen Stagnatie in ontwikkeling Wat is leren??? Wanneer is er sprake van een leerproces? ? gemiddeld Hoog: A(+) Relatief onderpresteren Absoluut onderpresteren x Presteren naar vermogen prestaties
Flow Uitdaging vermogen (in balans) ‘Anxiety’ zone vermijden Stress Uitdaging vermogen (in balans) Zone van de naaste ontwikkeling Leren > presteren ‘Boredom’ zone vermijden = Geen uitdaging Verveling is funest! Gebrek aan aandacht/concentratie Selectieve luisterhouding
Leren … zodat ik het vervolgens wel of beter beheers Iets wat ik (nog) niet (goed genoeg) weet of kan… … zonodig gericht oefenen en herhalen… Leren … zodat ik het vervolgens wel of beter beheers
Iets wat ik al weet en kan… “Leren” … nog vele malen herhalen … … en mijn juf/meester tevreden stel “Leren” … zonder dat dit iets toevoegt aan mijn beheersing…. … maar… waarmee ik wel mooie cijfers kan halen…
De gewenste toestand De huidige situatie De gevreesde toekomst Begin probleem situatie Wanneer is er al eens een hoger punt op de schaal bereikt? Hoe is dat bruikbaar? Wat wil je in plaats van het probleem? De huidige situatie Wat is het volgende stapje? Begin gewenste situatie De gevreesde toekomst Wat is er al bereikt en hoe?
Knelpunten IMPASSE a.g.v. elkaar versterkende vicieuze cirkels Geen beleid Gebrek aan inzicht in noodzaak, meer-waarde en mogelijkheden m.b.t. onderwijs op maat voor (hoog)begaafde leerlingen Andere prioriteiten Gebrek aan visie O M G E V I N Gebrek aan tijd Onvoldoende deskundigheid draagvlak Geen budget Geen passende begeleiding en onderwijsvoorzieningen Signalering: leerlingen worden niet (h)erkend Gebrek aan middelen en materialen Demotivatie Onderpresteren L E R I N G Gevolg (waarneem- baar gedrag)
Passend onderwijs volgens (hoog)begaafde kinderen "Als ik minister van onderwijs was…"
Talent in ontwikkeling Jouw uitdagingen om van te leren Jouw sterke kanten die je in kunt zetten Je hebt talenten die je kunt ontdekken, ontwikkelen en gebruiken Je kiest er voor je talenten zichtbaar te laten zijn op jouw eigen manier en je bent belangrijk voor anderen in jouw omgeving Je bent nieuwsgierig en je bent bereid je in te zetten om (samen) te ontdekken wie je wilt “zijn”. Je verkent wat nodig is om dit te bereiken, benut beschikbare mogelijkheden en zet door! De bronnen in je omgeving die je kunt benutten voor hulp en inspiratie De uitdagingen in je omgeving die je kunt overwinnen of accepteren (Houkema & Kaput, 2011)
Nog vragen? info@hb-in-zicht.nl www.hoogbegaafdheid-in-zicht.nl