(Hoog) Begaafdheid In-Zicht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Advertisements

Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Ontwikkelen = groeien Leren = (eigen) grenzen verleggen
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
‘t Schrijverke Zoetermeer
Oplossingsgericht werken
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Oplossingsgericht coachen
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Voortgangspresentatie Jonatan Bruggeman
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Workshop Onderzoeksontwerp
Online Plusonderwijs ontvangst
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Talent in Ontwikkeling
Aanraken a.u.b. Culturele Onderwijstentoonstelling
19 augustus 2014 Nu en in de toekomst Samen uw woonwensen realiseren.
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Alfons ten Brummelhuis
Ketenaanpak Laaggeletterdheid LeerWerkdag 2014
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
KIJK! Observeren Registreren en Handelen
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
ACHTERGRONDINFO Fulltime Basis-Onderwijs voor hoog-intelligente en hoog-sensitieve kinderen Rotterdam, april 2016 Stichting H 4 O.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
De autonome ((hoog)begaafde) leerling Landelijke Netwerkdag van begaafdenbegeleiders en –coördinatoren - 24 november 2011 Desirée Houkema Landelijk Informatiepunt.
Talent stimuleren en ontwikkelen
Landelijke netwerkdag begaafdheidscoördinatoren en -begeleiders 24 november 2011 Nora Steenbergen-Penterman.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Welkom Acadin Conferentie. Programma uur Woord van welkom uur Ontwikkelingen Acadin (techniek en inhoud) uur Pauze met koffie en thee.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Talent in Ontwikkeling
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Jeugd Bekrachtigings Programma Stralen in een nieuwe wereld
21 st CS en Talenten 15 maart 2016 Hiemstra & Bohlmeijer, 2013.
Talent in Ontwikkeling
Koningin Julianaschool,
Spelenderwijs en ontdekkend leren
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Naar een typologie van scholen
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Executieve functies versterken middels denkspellen.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Persoonlijk Leiderschap
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Communicatie 3e les.
Online Plusonderwijs ontvangst.
Desirée Houkema – (Hoog)begaafdheid In-Zicht
Werken met plezier en goed presteren
Doubleren.
Doubleren.
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Mindset, targets en doelen
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

(Hoog) Begaafdheid In-Zicht Desirée Houkema  info@hb-in-zicht.nl www.hoogbegaafdheid-in-zicht.nl januari 2012

Waarom? Een (hoog)begaafd kind vertelt…

Onderpresteren Een vicieuze cirkel Geen passende begeleiding en onderwijsvoorzieningen Geen passende begeleiding en onderwijsvoorzieningen Onderpresteren Onderpresteren Demotivatie Demotivatie Een vicieuze cirkel

Presteren naar vermogen… Wat is onderpresteren? Absoluut vs. relatief Niet presteren naar vermogen Stagnatie in ontwikkeling Wat is leren???  Wanneer is er sprake van een leerproces? ? gemiddeld Hoog: A(+) Relatief onderpresteren Absoluut onderpresteren x Presteren naar vermogen prestaties

Flow Uitdaging  vermogen (in balans) ‘Anxiety’ zone vermijden  Stress Uitdaging  vermogen (in balans) Zone van de naaste ontwikkeling  Leren > presteren ‘Boredom’ zone vermijden = Geen uitdaging  Verveling is funest!  Gebrek aan aandacht/concentratie  Selectieve luisterhouding

Leren … zodat ik het vervolgens wel of beter beheers Iets wat ik (nog) niet (goed genoeg) weet of kan… … zonodig gericht oefenen en herhalen… Leren … zodat ik het vervolgens wel of beter beheers

Iets wat ik al weet en kan… “Leren” … nog vele malen herhalen … … en mijn juf/meester tevreden stel “Leren” … zonder dat dit iets toevoegt aan mijn beheersing…. … maar… waarmee ik wel mooie cijfers kan halen…

De gewenste toestand De huidige situatie De gevreesde toekomst Begin probleem situatie Wanneer is er al eens een hoger punt op de schaal bereikt? Hoe is dat bruikbaar? Wat wil je in plaats van het probleem? De huidige situatie Wat is het volgende stapje? Begin gewenste situatie De gevreesde toekomst Wat is er al bereikt en hoe?

Knelpunten  IMPASSE a.g.v. elkaar versterkende vicieuze cirkels Geen beleid Gebrek aan inzicht in noodzaak, meer-waarde en mogelijkheden m.b.t. onderwijs op maat voor (hoog)begaafde leerlingen Andere prioriteiten Gebrek aan visie O M G E V I N Gebrek aan tijd Onvoldoende deskundigheid draagvlak Geen budget Geen passende begeleiding en onderwijsvoorzieningen Signalering: leerlingen worden niet (h)erkend Gebrek aan middelen en materialen Demotivatie Onderpresteren L E R I N G Gevolg (waarneem- baar gedrag)

Passend onderwijs volgens (hoog)begaafde kinderen "Als ik minister van onderwijs was…"

Talent in ontwikkeling Jouw uitdagingen om van te leren Jouw sterke kanten die je in kunt zetten Je hebt talenten die je kunt ontdekken, ontwikkelen en gebruiken Je kiest er voor je talenten zichtbaar te laten zijn op jouw eigen manier en je bent belangrijk voor anderen in jouw omgeving Je bent nieuwsgierig en je bent bereid je in te zetten om (samen) te ontdekken wie je wilt “zijn”. Je verkent wat nodig is om dit te bereiken, benut beschikbare mogelijkheden en zet door! De bronnen in je omgeving die je kunt benutten voor hulp en inspiratie De uitdagingen in je omgeving die je kunt overwinnen of accepteren (Houkema & Kaput, 2011)

Nog vragen?  info@hb-in-zicht.nl  www.hoogbegaafdheid-in-zicht.nl