Gymnasium+ Valuascollege 28-2-18 Gymnasium+ Valuascollege Een reis langs de kenmerkende punten
Doelstelling is om de brugklassers in algemene zin te informeren over het gymnasium en gymnasium valuascollege. Vragen die daarbij beantwoord worden: Wat is een gymnasium? Wat is het gymnasium valuascollege? Wat heb je eraan? Wanneer is het wat voor jouw? 28-2-18
Haal het beste uit jezelf !! Laat hier de ll uit de klas zeggen wat zij al weten van een gymnasium: inhoud, typering ll, meerwaarde 28-2-18
Eigenschappen Gymnasiumleerling Intelligent:willen en kunnen ( veel ) Houding: onderzoekend / nieuwsgierig Creatief: probleemoplossend, kritisch en verbaal sterk Brede interesse Zelfstandig / samenwerken 17-2-2016
Excellentie door Brede Oriëntatie Probleemoplossend vermogen Samenhang en plaats van jezelf in de wereld Voorbereiding academische vervolgstudie Maatwerk voor leerling Peers 28-2-18
Opbrengsten Goede resultaten, gewaardeerd diploma Bereid goed voor en onderscheidend op academische vervolgstudie Certificaten Cambridge (verplicht ) Goethe / Delf Scolaire Persoonlijke groei Specifieke individuele resultaten / activiteiten Extra vak, vervroegd examen; /Pre-academic ervaringen Projecten, studiereizen Vooral in vergelijking met het atheneum wordt hier bedoeld 28-2-18
Porta nigra in trier: studiereis in de 2e klas: cultuur en binding ( surveivelen ) 28-2-18
Pijler 1: Klassieke Gymnasium Latijn, Grieks: Taal en Cultuur Studiereizen: verantwoordelijkheid leerling 28-2-18
Meerwaarde klassieken boek livro libro livre liber vier quarto cuatro quatre quattro quattuor leven viver vivir vivre vivere Nederlands Portugees Spaans Frans Italiaans Latijn Taalinzicht concentratie / doorzettingsvermogen Analytisch vermogen
Meerwaarde klassieken Vorming: wetenschappelijk denken leven: ethische en morele vraagstukken Cultuur: beter begrip van de wereld om je heen Peers: tempo; type leerlingen
London studiereis in derde klas: musea, onderdompeling engelse taal ( gastgezinnen ), kunst cultuur en wetenschap , zelf voorbereiden: reisgids, presentaties aan elkaar tijdens de reis 28-2-18
Pijler 2: Plus = breed, persoonlijk en uitdagend Intensief talenonderwijs Voor iedereen: De Cambridge-variant voor Engels; 3G: examen B2; vervroegd examen Keuze ( 1 of 2 ) De Delf Scolaire-variant voor Frans; De Goethe-variant van Duits; Belangrijk is hier aan te geven dat engels natuurlijk de voertaal is in de academische wereld maar ook in de wereld van nu. Onderdompeling in de taal is van belang voor de taalontwikkeling ( in de lessen wordt dan ook gewerkt met doeltaal is voertaal ) Cambridge is dan de uitgebreidere variant van anglia, heeft internationaal ook veel meer aanzien, er wordt behalve aan lees en schrijfvaardigheid ook aandacht besteed aan luister en spreekvaardigheid. Ook aandacht voor het feit dat TTO-duits op atheneum: net zoveel moderne talen uren als op gymnasium, maar de focus op duits, terwijl op gymnasium focus op engels met daarnaast keuze voor versterkt duits of frans, meer mogelijkheden dus. 28-2-18
Parijs, studiereis in de 4e gekoppeld aan KCV waarin deze reis voorbereid wordt. 28-2-18
2. Onderzoeken: doorlopende lijn leerjaar 2 t/m 5 2 Gymnasium+: 2 uren per week; 3 Gymnasium+: 2 uren per week 4 en 5 Gymnasium: profielgerichte onderzoeken Jounalistiek, leef met je hart Debatteren, pre-ac. experience 17-2-2016
Onderzoekend: 21 century skills 28-2-18
Werkwijze onderzoeksprojecten Thema’s: Energie, bouwen, voedsel, water Mindmap: voorkennis en nieuwe vragen Eigen onderzoeksvraag en opzet Uitvoeren Projectgroepen 28-2-18
Onderzoeksopdrachten 2G Energieverbuik VVV stadion Plofkippen Chocolade produktie Kwaliteit buurtsupermarkten Bordspel ontwerpen Vleesvervangers Huis van de toekomst 17-2-2016
3. Individuele projecten Excellente leerlingen Onderbouw Keuze eigen onderwerp In een aantal reguliere lessen wordt hieraan gewerkt Begeleiding door docent van gymnasiumteam Chinees Moleculair koken Spaans Science enz
3. Individuele projecten Bovenbouw: Academic Experience Vervroegd examen Extra vak Honours programma Peers Eigen regie pakken!!!!
Ontwikkeling Persoonlijk en Veilig Gymnasium Leerling / mentor / ouders Docententeam Gymnasium Samen bouwen : meedenken over onderwijs Leerlingklankbordgroepen Ouderklankbordgroep
Als afsluiting in de 5e de rome reis; eigen reisgids wordt gemaakt waardoor de reis optimaal voorbereid wordt en de puzzelstukjes van eea in elkaar vallen…
Verrijkt VWO Periode van 4 Gymnasium tijd gebruiken om te verrijken ( bv buitenlandervaring ) Pilotfase met enkele leerlingen versnellen in 2 en 3e klas Maatwerk: plan, haalbaarheid voorbereiding, afspraken
Tweejarige brugperiode Homogene groepen met bovengemiddelde leerlingen veel aandacht voor begeleiding en persoonlijke ontwikkeling groei weergeven met cijfers en vaardigheden twee jaar dezelfde klassensamenstelling en mentor opstroom van en overstap naar Atheneum blijft mogelijk