Vlaamse Administratieve Centra

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Advertisements

Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
werkplekken 1-persoonsruimte open werkruimte stiltewerkplek
Anders Werken: “Aanpak en methodologie”
Clean desk voor dummies
Orde en structuur in de schooladministratie
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Werkgroep personeel / HNW-kantooromgeving dinsdag 11 maart 2014 VAC Hasselt + verslag werkgroep Eerstelijnsondersteuning: uw eigen entiteit Tweedelijnsondersteuning:
HNW Kantooromgevingen
VAC BRUGGE JACOB VAN MAERLANTGEBOUW “ANDERS WERKEN”
WG archiveringVAC Brugge 17/01/ juli Op te volgen afspraken Aanduiden van coördinatoren per entiteit Contact opnemen met de beleidsdomeinarchivarissen.
Anders Werken Ik zal eerst kort overlopen wat deze presentatie omvat.
Anders Werken. 1. Inleiding - context Beslissing Vlaamse Regering : BBB 04/02/2005 Principes: –Afstemming op de organisatiestructuur –Maximaal samenbrengen.
Inhoud Inleiding Aanleiding Historiek Het e-dossier Tips andere besturen.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Multichannel Management Visie Werkpleinen
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Voeg hier het organisatie onderdeel in
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
Enterprise Document Management Fase
De case Oostkamp.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Nieuwe Wat? Van idee naar uitvoering – HNW in de praktijk II hoorn.nl.
1e gebruikersgroep, 6 januari 2015
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.
Werkgroep personeel / HNW-kantooromgeving donderdag 2 oktober, VAC Hasselt + verslag Eerstelijnsondersteuning: uw eigen entiteit Tweedelijnsondersteuning:
Het Nieuwe Werken in VAC Brugge maandag 29 september verslag
OPTIMALISATIE VAC Brugge Jacob Van Maerlantgebouw, Koning Albert 1-laan 1-2, 8200 Brugge Werkgroep Facilities –
Werkgroep personeel / HNW-kantooromgeving woensdag 6 juni 2014 VAC Hasselt aangepast Eerstelijnsondersteuning: uw eigen entiteit Tweedelijnsondersteuning:
Waaierwerken: gewoon een nieuwe toren of een nieuw gebouw vol kansen?
Architecture Not in the components The solution lies in the Architectuur “de nieuwe werkplek” “conceptuele structuur en het functionele gedrag van computer.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Past telewerken / PTOW bij mijn functie ? Donderdag 29 oktober 2015 Gerda Serbruyns P&O-adviseur Vlaamse overheid AGENTSCHAP OVERHEIDSPERSONEEL M 0490.
Wendbaar werken in Vertrouwen PTOW en Waarden: interactieve sessie Doe-Dag Waarden in Actie maandag 29 februari 2016 Vlaamse.
Past telewerken / PTOW bij mijn functie ? Workshop + verslag Zin?Ja!-netwerk Donderdag 16 april 2015
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Tijden van de samenleving.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
VAC Herman Teirlinck Agentschap Onroerend Erfgoed.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Algemeen PTOW: een verhaal van … 7 B’s Bricks Bytes (Brains &) Behaviour Bills Business Buy-in Benefits.
PRESENTATIE STADHUISKWARTIER – Het Nieuwe Werken EEN LOGISCH EN HELDER GEBOUW INTEGRATIE OUDBOUW EN NIEUWBOUW ONTMOETINGSPLEK GEWORTELD IN DE HISTORISCHE.
VOORSTELLING PROJECTTEAM HFB Trees Verhoogen, team Studie & Coördinatie Bouwprojecten Tine Janssen, team Studie & Coördinatie Bouwprojecten Tom Van de.
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Het Nieuwe Werken en ééngemaakte communicatie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatieontwikkeling
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Het Nieuwe werken en informatiebeheer
Werken in een open kantoorruimte
VAC Gent Virginie Loveling gebouw
Een volgende stap voor het succesvolle EDISON verhaal
VAC Brugge Opstart WG Archivering
Het Nieuwe Werken en ééngemaakte communicatie
Waarde(n)vol werk in uitvoering
De NWOW, de OISZ engageren zich !
Naar een waardengedreven organisatie
De NWOW, de OISZ engageren zich !
De NWOW, de OISZ engageren zich !
Transcript van de presentatie:

Vlaamse Administratieve Centra TOELICHTING Anders Werken 13 september 2006 Jo De Leenheer, Projectleider Anders Werken Agentschap Overheidspersoneel, Kenniscel Anders Werken 17-9-2018 anderswerken@vlaanderen.be

Inleiding Beslissingen Vlaamse Regering (HMP) Oprichting VAC’s (groeperen van de provinciale diensten 1 loket voor burger / klant centrale ligging bereikbaar met openbaar vervoer concept anders werken : office sharing (80% werkplekken, bruto 23 m²) 17-9-2018 anderswerken@vlaanderen.be

Doelstelling “We moeten als individu en als organisatie flexibel kunnen inspelen op veranderingen en de (nieuwe) mogelijkheden optimaal aanwenden voor een efficiënte werking”  de vraag is niet of we dit doen, wel hoe! 17-9-2018 anderswerken@vlaanderen.be

Gewijzigde context Andere omgangsvormen Andere verhoudingen Tijd & plaats van het werk wordt minder belangrijk Niet de aanwezigheid, maar het resultaat telt! Andere verhoudingen Werken & managen op afstand (telewerk) Meer autonomie Besluitvorming & communicatie Omgang met elkaar (project- en teamwerking) 17-9-2018 anderswerken@vlaanderen.be

Gewijzigde context Nieuwe vaardigheden Nieuwe mogelijkheden door ICT PC-vaardigheid (meer) digitaal werken Plaats en tijdonafhankelijke werken (telewerk) => Afstemming werk – privé Nieuwe mogelijkheden door ICT Digitale ontsluiting van informatie (groepservers, DMS, …) Bereikbaarheid (mail, telefonie, VOIP, …) Digitale samenwerking 17-9-2018 anderswerken@vlaanderen.be

Open vragen: Functie van een kantoor ? Welke activiteiten behoren tot de dagelijkse werking van een moderne administratie? Wat zijn de maatschappelijke en ambtelijke trends? Hoe spelen we als organisatie in op veranderingen? In de organisatie Verwachtingspatronen van de burgers Innovatieve middelen 17-9-2018 anderswerken@vlaanderen.be

Traditionele Kantooromgeving & Werking Niet elke werkplek is geschikt voor om het even welke taak. Personeel deelt vaak een kantoor met enkele collega’s en voert daar alle taken uit (telefoneren, overleggen, ontvangst bezoekers, studiewerk, …). In een traditionele kantoorinrichting is vaak leegstand (> 20%) Bijkomende nood aan overlegruimte Iedereen heeft een eigen “archiefje” Collega’s zijn niet steeds op de hoogte van de aanwezige informatie of de status van een dossier Beoordeling gebeurt vnl. op basis van aanwezigheid (prikklok) i.p.v. op resultaten 17-9-2018 anderswerken@vlaanderen.be

Kantoor van de toekomst Ondersteunt de werking van de organisatie Moedigt de open cultuur aan Activiteitsgerelateerde werkplekken Ondersteunt digitale werking Verminderen van leegstand = Uitgangspunten Anders Werken Ondersteunt de werking: voorziet in alle faciliteiten Activiteitsgerelateerd: open werkplekken, gesloten werkplekken (indiv., team), open overleg,… Minder leegstand: niemand heeft een vaste werkplek, wisselwerkplekken 17-9-2018 anderswerken@vlaanderen.be

Anders Werken omgeving Diversiteit van (multi-) functionele (gedeelde) werkplekken toegewezen voor bepaalde taken (i.p.v. aan personen). Ook ruimte voor ontvangst bezoekers, teamoverleg, geconcentreerd werken, informele gesprekken, … Infrastructuur wordt voor iedereen bruikbaar, dit vraagt echter afspraken. Overstap naar groepsklassementen voor archief en/of informatie Digitaal archief op groepsservers, Dit vraagt nieuwe afspraken (serverstructuur, naamgeving documenten, versiebeheer, DMS, …) Dossierbehandelingsystemen Dit vergt herbekijken van workflow en werkprocessen. 17-9-2018 anderswerken@vlaanderen.be

Anders Werken MEER dan Kantoorinnovatie + Telewerken = organisatiedoelstelling Integrale benadering 17-9-2018 anderswerken@vlaanderen.be

Belangrijke principes Delen van de wekplekken (Office sharing) Noodzaak van “clean desk” Bepaalde zones worden voorzien voor specifieke taken en/of als ‘uitvalbasis’ van cellen (opm. ‘grijze’ zone) functionele werkplekken i.p.v. persoonsgebonden (ongeacht rang of stand) Ook voor geconcentreerd werk, vertrouwelijke gesprekken, … worden specifieke werkplekken voorzien 17-9-2018 anderswerken@vlaanderen.be

Office Sharing met minder werkplekken, Wat & Hoe ??? Overlappende zones rond ankerpunten (informatie in kasten) Gemeenschappelijk gebruik volgens “afspraken” 17-9-2018 anderswerken@vlaanderen.be

Belangrijke principes Gedeelde archieven & documentatie Alle collega’s weten waar bepaalde dossiers of documentatie zich bevinden. (permanente dienstverlening, geen dubbele info) opm. principe geldt zowel voor papieren als voor digitale documenten (groepsserver i.p.v. D-schijf) 17-9-2018 anderswerken@vlaanderen.be

Stap naar Anders Werken Is een totaal gebeuren, i.k.v. organisatieontwikkeling Géén Big Bang, maar een evolutie over meerdere jaren Maatgericht en gefaseerde groei Betrokkenheid van iedereen (veranderingscapaciteit en - bereidheid?) Samen nadenken over het concept => werkprocessen & -procedures herdenken binnen de contouren van de principes Ieder heeft zijn/haar rol te spelen (Voorbeeldfunctie & eigenaarschap) 17-9-2018 anderswerken@vlaanderen.be

Anders werken als katalysator voor: Gemotiveerde ambtenaren Krijgen & nemen van verantwoordelijkheden Zelfstandig en resultaatgericht werken Telewerk (combinatie werk & gezin) Uitbouwen back-office voor E-gov Digitale werking Proceshertekening 17-9-2018 anderswerken@vlaanderen.be

Inrichtingsplannen nieuw VAC 17-9-2018 anderswerken@vlaanderen.be

Gedeelde faciliteiten (gebouwenniveau) Centrale ontvangstbalie Ontvangstruimten bezoekers Toegangscontrole Vergaderzalen met multimedia-uitrusting Beperkte archiefruimte (semi-statisch) Keuken/restaurant EHBO Polyvalente ruimte voor o.a. kinderopvang Ruimte voor telewerk (satellietkantoren) Bibliotheek Parkeerplaatsen (norm) Laad- en losplaatsen Nieuwe infrastructuur (databekabeling, computerzaal, telefonie, …) Technische ruimten Fietsenparking + douches 17-9-2018 anderswerken@vlaanderen.be

Inrichtingsplannen nieuw VAC Verdieping: Gedifferentieerde werkplekken : open werkplekken, loungewerkplekken, touchdownwerkplekken, concentratiecockpits, bibliotheek Beperkt archief Overlegruimtes : vergaderzalen, teamcockpits, projectkamer, informele overlegruimte Serviceruimte (kopieer/scan toestel) Vestiare met lockers Kitchenette met koffiehoek 17-9-2018 anderswerken@vlaanderen.be

Voorbereiding AW A. generieke intekening van het gebouw B. geïnvetariseerde noden => maatgerichte aanpassingen In kaart brengen van Archieven: Opsplitsing levend, semi-statisch, statisch archief verminderen volume Aanmaak groepsklassementen Status & ontwerp ICT-omgeving visie & prioriteiten i.k.v. ondersteuning flexibele werking Groeipad naar digitale werking Praktische voorbereiding verhuis 17-9-2018 anderswerken@vlaanderen.be

Invalshoeken / Aanpak Projectgroep leidinggevenden + trekkers WG’n Aanbeveling: Interne projectstructuur met “projectleider” Werkgroepen: Communicatie ICT Gebouwen / Inrichting (afd. Gebouwen) Documentatie & Informatiebeheer Facilities & Verhuis Werkprocessen & Telewerk 17-9-2018 anderswerken@vlaanderen.be

Vragen & Antwoorden Website: http://intra.azf.vlaanderen.be/gebouwen/projecten.htm www.vlaanderen.be/anderswerken www.vlaanderen.be/elips 17-9-2018 anderswerken@vlaanderen.be