Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nederland in puin na WOII
Advertisements

H3 Industralisatie en Ismen.
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Jongeren willen een eigen leven
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
NL na 1945: paragraaf 2 Woelige jaren.
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
NL na 1945: Sober en spaarzaam
6.3: De jaren zestig.
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
Cansu - N`ketia - Rick - Tim -
Paragraaf 4.4 De vrouwenbeweging.
Conflicten tussen kapitaal en arbeid
Paragraaf 5 Hollandse huisvrede.
Paragraaf 7: Ieder voor zich
Historisch Overzicht: Europa en de wereld
Land van duizend meningen 3.3: De maakbare samenleving V AN H UNEBED TOT HEDEN – les 13.
Paragraaf 9 Een andere aanpak.
Paragraaf 9 Vrouwen in Actie.
Paragraaf 10 Aan het werk!.
Hoofdstuk 2.
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
H5 Koude oorlog §6 Amerikaanse invloed.
11 Feminisme.
Paragraaf 1.2 Bestuur en cultuur.
Hoofdstuk 3.
H5 Koude Oorlog §3 Duitsland verdeeld.
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Paragraaf 2: Economische crisis
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
Staatsinrichting van Nederland
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Hoofdstuk 4 Nederland verzuild en verzorgd
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
H3 Democratie in de 20 e eeuw Hoe hebben de rechtsstaat en parlementaire democratie zich ontwikkeld tussen 1920 en 1980?
De Koude Oorlog
Televisie en computer H13.2 NEDERLAND  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.
De Verenigde Staten. §2. Voor indianen is geen plek meer. Voordat de Europeanen kwamen, waren de indianen de enige bewoners van Amerika. De indianen hadden.
De Verenigde Staten. §1. Dertien Staten vormen één land. In 1607 stichtten de Engelsen dertien kolonies aan de oostkust van Noord- Amerika.
De Vrouwen beweging Deel 2. Wat we gaan doen Dolle Mina De tegenreacties Wat is er bereikt Maken laatste opdrachten.
De Vrouwenbeweging.
Een luxer leven … Afbeelding uit 1953 Reclame uit 1958 De arbeider zit weer goed in zijn broek: mensen hoefden minder zuinig te leven. In 1953 werd de.
De stad verandert Blok 3.
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Blok 3 Samenvatting controle
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Tijd van wereldoorlogen
The American way of life
Vrouwen eisen gelijke behandeling
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 BK Lesweek 3
Sociale zekerheid en verzorgingsstaat in Nederland
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Hoofdstuk 1: Waarom werken we?
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Stelsel sociale zekerheid
Blok 3 Zorg of bemoeizucht?
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Blok 2 Milieuvervuiling,
Hoofdstuk 6: De verzorgingsstaat
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
§2.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
§6.3 Cultuur en samenleving
Transcript van de presentatie:

Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit Hoofdvraag: Wat veranderde er na 1945 in de manier van leven en denken?

§1 De maatschappij verandert Intro Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit §1 De maatschappij verandert Intro

§1 De maatschappij verandert 1.1 Puinruimen en vooruitkijken Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit §1 De maatschappij verandert 1.1 Puinruimen en vooruitkijken Hoe was het leven vlak na de Tweede Wereldoorlog?

§1 De maatschappij verandert 1.1 Puinruimen en vooruitkijken Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit §1 De maatschappij verandert 1.1 Puinruimen en vooruitkijken Huizen lagen in puin, hierdoor woningnood. Bevolking groeide hard, omdat trouwen en kinderen krijgen uitgesteld was. Regering begon met herstellen van fabrieken en wegen  meer banen en export op gang komen. Mensen werkten hard en leefden zuinig. Regering en bevolking werkten hard aan wederopbouw. Vanuit VS hulp  geldleningen, grondstoffen, goederen en levensmiddelen.

1948-1958 Willem Drees minister-president, Partij van de Arbeid. Start opbouw verzorgingsstaat: De regering zorgt ervoor dat niemand in echte armoede hoeft te leven. Mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen, krijgen een uitkering. Sociale zekerheid: Iedereen die niet voor zichzelf kan zorgen, heeft recht op een uitkering van de regering.

1. 2. 1952 1957 Regering Drees kwam met nieuwe wetten: Werkloosheidswet (WW) Voor mensen die werkloos werden. 1957 Algemene Ouderdomswet (AOW) Voor iedere Nederlander van 65 jaar of ouder. 1. 2.

3. 1959 1996 Algemene Weduwen- en Wezenwet (AWW) Voor weduwen en hun kinderen. 1996 Wet aangepast naar ANW (Algemene Nabestaandenwet) Geldt nu ook voor mannen die weduwnaar werden.

§1 De maatschappij verandert 1.2 Consumptie en massacultuur Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit §1 De maatschappij verandert 1.2 Consumptie en massacultuur Op welke manier kwam er een consumptiemaatschappij en veranderde de cultuur?

§1 De maatschappij verandert 1.2 Consumptie en massacultuur Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit §1 De maatschappij verandert 1.2 Consumptie en massacultuur Vanaf jaren ‘50 produceerden fabrieken weer volop. Havens, wegen en spoorwegen konden weer transporteren. Regering en werkgevers maakten afspraken over lonen  die waren laag en daardoor waren de producten ook laag. Nederlandse spullen werden veel verkocht  hierdoor groei welvaart en banen. Werkloosheid was laag.

§1 De maatschappij verandert 1.2 Consumptie en massacultuur Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit §1 De maatschappij verandert 1.2 Consumptie en massacultuur 2e helft jaren ‘50 stegen de lonen  mensen gingen sparen en luxegoederen kopen. Nederland werd een consumptiemaatschappij. Een maatschappij waarin mensen spullen kopen die ze niet echt nodig hebben. Er ontstond een massacultuur. Een cultuur waaraan iedereen kan meedoen en waarin mensen veel producten kunnen kopen.

§1 De maatschappij verandert 1.2 Consumptie en massacultuur Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit §1 De maatschappij verandert 1.2 Consumptie en massacultuur Amerikaanse films speelden een grote rol bij de amerikanisering van Nederland. Dat is de beïnvloeding van de Nederlandse cultuur door de Amerikaanse (massa)cultuur.

Eind jaren ‘50 gingen jonge mensen hun eigen keuzes maken. Ze luisterden minder naar hun ouders, ze wilden lol trappen en genieten. Jeugdcultuur. Een cultuur van jongeren die zich verzetten tegen de bestaande manier van leven. Elke cultuur had zijn eigen kleding, kapsel, muzieksoort en manier van leven.

Novems waren de eerste groep jongeren die zich anders ging gedragen, eind jaren ‘50. Waren werkende jongeren uit de steden. Provo’s waren hoger opgeleide jongeren die midden jaren ‘60 actief waren. Ze daagden ‘het gezag’ uit. De hippiebeweging ontstond in Amerika en kwam eind jaren ‘60 naar Europa. Ze wilden dat iedereen lief was tegen elkaar. Ze waren tegen de oorlog in Vietnam, milieuvervuiling en de wapenwedloop.

De punkbeweging kwam eind jaren ‘70 op De punkbeweging kwam eind jaren ‘70 op. Ze hadden een hekel aan de maatschappij, aan mensen die veel geld wilden verdienen en aan de politie/leger. De jeugdcultuur van de gabbers ontstond in de jaren ‘90. Ze wilden in hun jeugd goed uit hun dak gaan, voordat hun saaie en verantwoordelijke leven als volwassene begon.

Lees: §1 De maatschappij verandert Intro Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit Lees: §1 De maatschappij verandert Intro 1.1 Puinruimen en vooruitkijken 1.2 Consumptie en massacultuur Maak: Blz. 77 – opdracht 1 t/m 5 Blz. 78 – opdracht 1 t/m 4 Blz. 78, 79 – opdracht 5 t/m 10 http://www.schooltv.nl/video/het-klokhuis-willem- drees/#q=verzorgingsstaat http://www.schooltv.nl/video/de-jaren-zestig-in-de-klas- jeugdcultuur/#q=jeugdcultuur http://www.schooltv.nl/video/de-jaren-zestig-in-de-klas- welvaart/#q=jaren%2060

§1 De maatschappij verandert 1.3 Informatie wordt steeds belangrijker Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit §1 De maatschappij verandert 1.3 Informatie wordt steeds belangrijker Hoe veranderde Nederland in een informatiemaatschappij?

§1 De maatschappij verandert 1.3 Informatie wordt steeds belangrijker Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit §1 De maatschappij verandert 1.3 Informatie wordt steeds belangrijker Eind jaren ‘60 welvaart neemt toe  caravan en televisie. Eind jaren ‘80 steeds meer zenders  ontwikkeling informatiemaatschappij. Een samenleving waarin mensen snel op de hoogte kunnen zijn van allerlei zaken en gebeurtenissen in de wereld door gebruik te maken van massamedia. Jaren ‘80 eerste personal computers. 1986 Eerste internetverbinding

Lees: §1 De maatschappij verandert Intro Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit Lees: §1 De maatschappij verandert Intro 1.1 Puinruimen en vooruitkijken 1.2 Consumptie en massacultuur 1.3 Informatie wordt steeds belangrijker Maak: Blz. 77 – opdracht 1 t/m 5 Blz. 78 – opdracht 1 t/m 4 Blz. 78, 79 – opdracht 5 t/m 10 Blz. 80, 81 – opdracht 11 t/m 19

§4 De vrouwenbeweging 4.1 Mannen- en vrouwentaken Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit §4 De vrouwenbeweging 4.1 Mannen- en vrouwentaken Hoe waren de rollen tussen mannen en vrouwen verdeeld na de oorlog?

§4 De vrouwenbeweging 4.1 Mannen- en vrouwentaken Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit §4 De vrouwenbeweging 4.1 Mannen- en vrouwentaken Gezinspolitiek  Gezinnen waarin alleen de vader een baan had kregen allerlei (belasting)voordelen. Vrouwelijke ambtenaren en onderwijzeressen werden ontslagen als ze trouwden. Ze kregen ook minder betaald. De vrouw zorgden voor het huishouden en de kinderen, de man werkten buitenshuis. Rollenpatroon  een vaste verdeling van de taken tussen de man en de vrouw.

§4 De vrouwenbeweging 4.1 Mannen- en vrouwentaken Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit §4 De vrouwenbeweging 4.1 Mannen- en vrouwentaken Meisjes gingen naar de huishoudschool, zij hoefden geen carrière op te bouwen. Jongens leerden een vak om later geld te verdienen.

§4 De vrouwenbeweging 4.2 De eisen van meisjes en vrouwen Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit §4 De vrouwenbeweging 4.2 De eisen van meisjes en vrouwen Op welke wijze dwongen vrouwen veranderingen af?

§4 De vrouwenbeweging 4.2 De eisen van meisjes en vrouwen Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit §4 De vrouwenbeweging 4.2 De eisen van meisjes en vrouwen Jaren ‘60 welvaart neemt toe. Economische groei zorgt voor meer banen  vrouwen gaan werken. Er kwamen nieuwe huishoudelijke apparaten. Jaren ‘60 tweede feministische golf. De strijd die vrouwen voerden om bestaande rollenpatronen te doorbreken en om vrouwen meer keuzevrijheid te geven.

§4 De vrouwenbeweging 4.2 De eisen van meisjes en vrouwen Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit §4 De vrouwenbeweging 4.2 De eisen van meisjes en vrouwen Ze voerden actie voor: Gelijke kansen in opleiding en werk Verandering van het vaste rollenpatroon Gelijke beloning bij gelijk werk Dolle Mina’s streden o.a. tegen het verbod op voorbehoedsmiddelen, ze wilden dat de pil vergoed werd in de ziektenkostenverzekering en ze vonden dat vrouwen recht hadden op abortus.

Lees: §4 De vrouwenbeweging Intro 4.1 Mannen- en vrouwentaken Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit Lees: §4 De vrouwenbeweging Intro 4.1 Mannen- en vrouwentaken 4.2 De eisen van meisjes en vrouwen Maak: Blz. 88 – opdracht 1 & 2 Blz. 88 – opdracht 1 t/m 5 Blz. 89 – opdracht 6 t/m 8

§4 De vrouwenbeweging 4.3 De positie van de vrouw Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit §4 De vrouwenbeweging 4.3 De positie van de vrouw Hoe is de positie van de vrouw veranderd vanaf de jaren 60?

§4 De vrouwenbeweging 4.3 De positie van de vrouw Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit §4 De vrouwenbeweging 4.3 De positie van de vrouw De regering kwam met wetten en maatregelen tegemoet aan de eisen van de Dolle Mina’s: De nieuwe onderwijswet uit 1968  aparte meisjesscholen verdwenen. 1.

§4 De vrouwenbeweging 4.3 De positie van de vrouw Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit §4 De vrouwenbeweging 4.3 De positie van de vrouw ‘moedermavo’s’ werden in de jaren ‘70 opgericht  de scholen waren bedoeld voor vrouwen met kinderen die alsnog een schoolopleiding wilden volgen. 2.

§4 De vrouwenbeweging 4.3 De positie van de vrouw Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit §4 De vrouwenbeweging 4.3 De positie van de vrouw De echtscheidingswet uit 1971. De wet uit 1975 die vastlegde dat mannen en vrouwen met dezelfde baan hetzelfde loon moesten krijgen. 3 & 4.

§4 De vrouwenbeweging 4.3 De positie van de vrouw Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit §4 De vrouwenbeweging 4.3 De positie van de vrouw De wet uit 1980 die abortus onder bepaalde voorwaarden mogelijk maakte. De campagnes om ervoor te zorgen dat meer meisjes een technische opleiding kozen. 5 & 6.

§4 De vrouwenbeweging 4.3 De positie van de vrouw Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit §4 De vrouwenbeweging 4.3 De positie van de vrouw Veel meisjes en vrouwen gingen niet massaal werken. Jaren ‘80 meer deeltijdbanen. 1988 positieve discriminatie Vrouwen krijgen voorrang bij banen als ze net zo geschikt zijn als mannelijke kandidaten.

Lees: §4 De vrouwenbeweging Intro 4.1 Mannen- en vrouwentaken Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit Lees: §4 De vrouwenbeweging Intro 4.1 Mannen- en vrouwentaken 4.2 De eisen van meisjes en vrouwen 4.3 De positie van de vrouw Maak: Blz. 88 – opdracht 1 & 2 Blz. 88 – opdracht 1 t/m 5 Blz. 89 – opdracht 6 t/m 8 Blz. 89, 90, 91 – opdracht 9 t/m 15 http://www.schooltv.nl/video/de-jaren-zestig-in-de-klas- vrouwenemancipatie/#q=jaren%2080