Structuur Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Advertisements

BuSO Sint-Idesbald beroepsonderwijs op maat van de leerling.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Secundair onderwijs Antwerpen hertekend
Beleidsknelpunten en aanbevelingen gepresenteerd vanuit de bevindingen die voortkomen uit het onderzoek.
Structuur secundair onderwijs
Overleg VDAB - volwassenonderwijs
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Website: Harry Milis RTC-coördinator.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
VOLWASSENENONDERWIJS en de nieuwe onderwijsvormen
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Opleiden in school 22 juni 2004
Het provinciaal onderwijs verdient erkenning oktober 2010.
Handelingsgericht samenwerken
Infoavond leerlingen 1ste jaar
Schakelen tussen Onderwijs & Arbeidsmarkt Festival van het Leren, 12 september 2014.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Aanpak Onderwijsbeleid Stad Antwerpen
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
De kracht van de samenwerking in de regio
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
Informatie voor ouders groep 8 over:
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
Opdrachtgever: Gemeente Zoetermeer Ontwerp: Projectteam Syb van Breda & Co Aannemer: BSB Staalbouw.
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Talenten + een opleiding = werk. Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding 2.
Experten in de derde graad Proefproject
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Informatie voor ouders groep 8 over:
Aanleiding en doelstelling
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
RTC Oost-Vlaanderen vzw
We hebben wat te vieren!!! 7 juni 2006.
Infosessie duaal leren
4 jaar (1j voortraject, 3j beroepsopleiding)
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Informatie voor ouders groep 8 over:
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Deeltijds BeroepsSecundair Onderwijs
Welkom! structuur van onze school
Zalmproject De Masten - Kapellen
Wat is “Duaal Leren”? Opleidingstraject waarbij het aanleren
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
Samen Onderwijs Maken 17 januari 2018.
Het Hoger Onderwijs … Graduaatsopleidingen / HBO5-opleidingen behoren tot het hoger onderwijs (VKS5) Hechte samenwerking tussen hogescholen en CVO’s creëren.
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Duaal Leren De Wijnpers Leuven
Inleiding campusvoorrang
Samenwerking binnen beroepsgerichte opleidingen
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Transcript van de presentatie:

VOLWASSEN-EN-ONDERWIJS EEN VRAAGGESTUURD ARBEIDSMARKTGERICHT ONDERWIJSAANBOD OP MAAT

Structuur Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen Achtergrond van het project Bespreking van de verschillende projectfasen Concreet voorbeeld: lasser - monteerder

Waarom samenwerken?

Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen? CVO, DBSO en TA vissen allemaal in dezelfde vijver Brusselse regio : CVO, DBSO en TA => soortgelijk opleidingsaanbod Vaststellingen vanuit TA Ongekwalificeerde uitstroom Onderwijskwalificatie … te ver van mijn bedshow Vastlopen op de algemene vakken Afgestudeerden BSO … te zwak op de arbeidsmarkt Overstappen naar DBSO of CVO : steeds moeilijkheden erkenning EVC Financieel : Investeringen in materiaal en infrastructuur wegen erg zwaar

Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen? Vaststellingen vanuit CVO Zij-instroom vanuit SO: steeds moeilijkheden erkenning EVC Financieel : Opstart nieuwe programmaties : financiële en infrastructurele rem Hoge schotten tussen CVO, DBSO en SO

Achtergrond project

Ontstaan 24 maart 2017 overleg profilering scholen in het kader van scholengemeenschap secundair onderwijs Scholengroep Brussel Ontstaan idee samenwerking centra voor volwassenenonderwijs, technische athenea en centrum leren en werken 8 mei 2017 Algemene afstemming aanbieders arbeidsgerichte opleidingen (CLW, CVO’s en Ta’s) Onderlinge ondersteuning op het vlak van infrastructuur, didactisch materiaal, personeel, … Opstarten project

Deelnemers project GO! Castor – Centrum Leren en Werken GO! COOVI – Secundair Onderwijs GO! CVO Brussel GO! CVO COOVI GO! Technisch Atheneum Jette GO! Technisch Atheneum Zavelenberg GO! Victor Hortaschool

Projectdoel “Ongekwalificeerde uitstroom in het arbeidsmarktgericht onderwijs vermijden en omzetten naar de uitstroom van gekwalificeerde technici.”

Operationele doelstellingen project OD1: Catalogiseren van alle arbeidsmarkgerichte opleidingen van de deelnemende onderwijsinstellingen. OD2: Vergelijken van de beroepskwalificaties/onderwijskwalificaties van de ‘gemeenschappelijke’ arbeidsmarktgerichte opleidingen. OD3: Uitbouwen van een structureel beleid waarbij beroepskwalificaties dienen als opstap naar onderwijskwalificaties. OD4: Uitwerken van een structureel vrijstellingenbeleid tussen de verschillende onderwijsvormen.

Operationele doelstellingen project OD5: Optimalisatie en versterking van het arbeidsmarktgericht opleidingsaanbod van de verschillende onderwijsinstellingen van Scholengroep Brussel. OD6: Onderlinge ondersteuning en samenwerking op het vlak van infrastructuur, didactisch materiaal, vormingen, personeel, … . OD7: Een continue informatieoverdracht tussen de verschillende onderwijspartners. OD8: Uitbouw van een gezamenlijke traject- en leerlingenbegeleiding

Projectfasen …

Projectfasen Projectfase 1 Catalogiseren van alle arbeidsmarkgerichte opleidingen van de deelnemende onderwijsinstellingen in een vergelijkend matrix. Inventarisatie van het eventuele overaanbod, complementariteit en lacunes in het huidige aanbod aan arbeidsmarktgerichte opleidingen van de deelnemende onderwijsinstellingen. Inventarisatie van de opportuniteiten die een structurele samenwerking tussen de deelnemende onderwijsinstellingen biedt

Projectfasen Projectfase 2 Vergelijken van de beroepskwalificaties/onderwijskwalificaties van de ‘gemeenschappelijke’ arbeidsmarktgerichte opleidingen via een matrix en dit, als proefproject, voor de studierichtingen: “Lassen-monteerder” (CVO Brussel – KTA Zavelenberg – Victor Hortaschool Evere) “Tuinbouw-hovenier” “medewerker groen- en tuinbeheer” (CVO COOVI – CLW Castor – COOVI SO) “Hoefsmid” (CVO Brussel – CLW Castor) “(hulp)kok” (CVO COOVI – CLW Castor – COOVI SO) Uitbouwen van een gezamenlijk structureel beleid waarbij beroepskwalificaties dienen als opstap naar onderwijskwalificaties voor de studierichtingen uit het proefproject.

Projectfasen Projectfase 3 Structurele samenwerking (infrastructuur, didactisch materiaal, vormingen, personeel, …) tussen de verschillende onderwijsinstellingen voor de studierichtingen uit het proefproject. Inventarisatie van opportuniteiten tot versterking van de studierichtingen uit het proefproject via stelselmatige uitbouw van een arbeidsmarktgericht opleidingsaanbod aansluitend/aanvullend op de studierichtingen uit het proefproject.

Projectfasen Projectfase 4 Uitbreiden van de structurele samenwerking tussen de verschillende onderwijsinstellingen naar ander “gemeenschappelijk” arbeidsmarktgericht opleidingsaanbod op basis van de ervaringen van het proefproject.

Projectfasen Projectfase 5 Ontwikkelen van “arbeidsmarkgerichte campussen”. Op een campus zouden dan, per studiegebied, naast de voltijdse arbeidsmarktgerichte opleidingen van het beroeps/technisch secundair onderwijs eveneens (aanvullende) opleidingen uit het deeltijds onderwijs en uit het volwassenenonderwijs kunnen worden aangeboden. Uitbouw van een gezamenlijke traject – en leerlingenbegeleiding. Het uitbouwen van één of meerdere “leerwinkels” die de lerende informatie verstrekt en samen met de lerende een leertraject op maat uitstippelt

Projectfasen Projectfase 6 Betrekken van andere partners (andere onderwijsinstellingen, VDAB, Actiris, beroepssectoren, …).

Concrete voorbeelden

Proefproject Lassen Deelnemers CVO Brussel TA Zavelenberg Victor Hortaschool Evere

Proefproject Opleiding Lassen-monteerder Doelgroepen Doelgroep 1: cursisten die de opleiding volgen om onmiddellijk op de arbeidsmarkt aan de slag te kunnen Doelgroep 2: cursisten die de opleiding combineren met een opleiding aanvullende algemene vorming om zodanig naast het certificaat lassen ook een diploma secundair onderwijs te krijgen Doelgroep 3: cursisten volwassenenonderwijs / leerlingen secundair onderwijs die (een deel van) de opleiding willen volgen om een extra-kwalificatie (deelcertificaat/certificaat) te behalen naast hun (beroeps)opleiding die ze al volgen of gevolgd hebben Doelgroep 4: doorstroom voor NT2-cursisten

Proefproject Opleiding Lassen-monteerder Praktische organisatie Onderwijsbevoegdheid ligt bij CVO Brussel Infrastructuur wordt ter beschikking gesteld door TA Zavelenberg/Victor Hortaschool Evere

CVO : lassen-monteerder TA: tweede graad basismechanica Basis elektriciteit Basis elektriciteit Basis metaal Basis metaal Basis lassen Basis lassen BMBE-hoeklassen BMBE-hoeklassen MIG/MAG hoeklassen MIG/MAG hoeklassen TIG-hoeklassen TIG-hoeklassen Montage-technieken 1 Montage-technieken 1 Montage-technieken 2

Proefproject Koeling en warmte Deelnemers CVO Brussel TA Zavelenberg

Proefproject Koeling en warmte Doelgroepen Doelgroep 1: cursisten die de opleiding volgen om onmiddellijk op de arbeidsmarkt aan de slag te kunnen Doelgroep 2: cursisten die de opleiding combineren met een opleiding aanvullende algemene vorming om zodanig naast het certificaat ook een diploma secundair onderwijs te krijgen Doelgroep 3: cursisten volwassenenonderwijs / leerlingen secundair onderwijs die (een deel van) de opleiding willen volgen om een extra-kwalificatie (deelcertificaat/certificaat) te behalen naast hun (beroeps)opleiding die ze al volgen of gevolgd hebben Doelgroep 4: doorstroom voor NT2-cursisten

Proefproject Koeling en warmte Praktische organisatie Onderwijsbevoegdheid ligt bij CVO Brussel Infrastructuur wordt ter beschikking gesteld door TA Zavelenberg Opleidingen: - Monteur centrale verwarming (360Lt)+ Installateur individuele gasverwarming (220LT/120LT) = 480LT - Monteur centrale verwarming (360LT) + Loodgieter (260LT/160LT) = 520LT

Proefproject Ruwbouw Deelnemers CVO Brussel TA Zavelenberg

Proefproject Ruwbouw Doelgroepen Doelgroep 1: cursisten die de opleiding volgen om onmiddellijk op de arbeidsmarkt aan de slag te kunnen Doelgroep 2: cursisten die de opleiding combineren met een opleiding aanvullende algemene vorming om zodanig naast het certificaat ook een diploma secundair onderwijs te krijgen Doelgroep 3: cursisten volwassenenonderwijs / leerlingen secundair onderwijs die (een deel van) de opleiding willen volgen om een extra-kwalificatie (deelcertificaat/certificaat) te behalen naast hun (beroeps)opleiding die ze al volgen of gevolgd hebben Doelgroep 4: doorstroom voor NT2-cursisten

Proefproject Ruwbouw Praktische organisatie Onderwijsbevoegdheid ligt bij CVO Brussel Infrastructuur wordt ter beschikking gesteld door TA Zavelenberg Opleidingen: - Polyvalent dakdekker (480LT) - Dakdekker metalen daken (240LT)+ loodgieter (260LT) = 500LT - Metselaar (720LT)

Contactgegevens Pieter Vielfont: directie@kta-zavelenberg.be Ina Massij: ina.massij@cvobrussel.be